Hallo allemaal, Ik heb geen idee waar ik precies mijn vraag moet plaatsen, dus ik probeer het hier maar.... Mijn man en ik zijn al 1,5 jaar bezig om zwanger te raken en het wil maar niet lukken. Ik heb 3 kindjes uit een vorig huwelijk waarvan de jongste nu 7 jaar en alle drie de keren was het de eerste poging gelijk raak. Mijn man heeft 5 jaar geleden in een vorig huwelijk bij onvruchtbaarheidsproblemen met zijn ex al eens zaad in moeten leveren waar geen problemen aan zijn kant naar voren kwamen, dus we dachten dat ons niets in de weg stond om op natuurlijke wijze zwanger te raken. Helaas is het tot nog toe niet gelukt. Ik gebruik ovulatietesten, pre-seed glijmiddel, beiden nemen we vitamine supplementen en ik ben ten einde raad. We overwegen nu naar de huisarts te stappen aangezien ik 35 jaar ben. Mijn man is 30 jaar. Het enige wat ik nog niet heb gedaan is een temperatuurcurve, dit omdat ik de ovulatie testen gebruik en ik dacht dat dit dan eigenlijk niet echt nodig zou zijn. Nu is mijn vraag, gaat het ziekenhuis wel met ons het traject in als ik deze curven niet heb? Is het slim om eerst eens 3 maanden een curve bij te houden of is jullie ervaring dat ze ook zonder deze curve wel een traject starten. Zo langzaam aan begint de tijd te dringen voor mij gezien mijn leeftijd dus ik wil geen tijd verdoen. Ik hoop dat iemand een antwoord voor me heeft. Groetjes Silverdawn
Het zal per ziekenhuis verschillen denk ik. Bij ons was dat wel zo'n beetje standaard protocol. Maar ik had m'n voorwerk al gedaan, hihi. Dat scheelde weer. Al starten ze niet zo maar een traject hoor. Dan ben je ook weer maanden verder.
Ok! Nou ik ga maar starten dan. Ik ben vanmorgen weer ongesteld geworden dus morgenvroeg maar gelijk beginnen en dan zie ik wel wanneer we een afspraak krijgen. Heb ik in ieder geval al een begin met de curve....
Hier keken ze niet eens naar mijn temperatuurcurves die ik had meegenomen. Volgens de artsen waren temperaturen en ovulatietesten onbetrouwbaar. Mbv echo's en bloedprikken kon pas met zekerheid gezegd worden of er iets aan de hand was. Het verschilt dus heel erg per ziekenhuis denk ik. Met 1,5 jaar proberen zit je al ruim boven het jaar wat artsen aanhouden, ik zou nu al een doorverwijziging vragen om het eens te laten checken. Dan weet je zeker of er iets aan de hand is of dat het zo moet lukken zonder hulp.
Ovulatietesten niet betrouwbaar??? Veel ziekenhuizen incl die van mij, doen zelfs Iui zonder echo's en met ovulatietesten. Tuurlijk zijn die betrouwbaar. Alleen niet als 100% diagnostiek. Maar het geeft zeker een beeld van je cyclus en net als temperatuur-curves geven ze een indicatie in welke hoek je het moet gaan zoeken. Scheelt echt de nodige tijd in het traject.
Jeetje, nou ik denk dat ik maar gewoon ga proberen in het traject te komen en dan hoor ik wel wat de artsen willen. Tegen die tijd zal ik wel minimaal 1 a 2 curves hebben. Ik verwacht niet dat zoiets zo razend snel gaat, toch? Ik heb hier echt geen idee van qua wachtlijsten. Heb me er nooit in verdiept omdat dit de eerste keer is dat het gewoon niet lukt ondanks alles wat ik geprobeerd heb....
Ook wat betreft wachtlijsten is er een groot verschil tussen ziekenhuizen. Dan volgen dingen als cyclus-analyse, semen-analyse, bloedtesten, echo's ed. Afhankelijk van wat daar uitkomt zullen ze een traject voorstellen, maar dan ben je echt al wel een heel stel maanden verder. Bij ons was er destijds geen wachtlijst voor Iui en/of ivf, maar geen idee hoe dat nu is. Hoop dat er snel iets gevonden wordt waar jullie mee verder kunnen!!! Ps. Ik kan me ook voorstellen dat de ha eerst een semen-analyse van je man wil doen alvorens jullie door te sturen... Hou daar rekening mee, anders valt het misschien zo tegen dat jullie niet gelijk een doorverwijzing krijgen.
Gewoon naar de huisarts gaan voor een verwijzing. Ik zou er alleen niet van uit gaan dat er gelijk een traject word gestart, wij zijn ook al een tijdje 'bezig' in de MMM. Succes, hopelijk is alles positief en zijn jullie snel in verwachting.
Het verschilt per huisarts en/of ziekenhuis. Ik had netjes drie maanden getemperatuurd, maar er is nooit naar gevraagd. Wij zijn in januari naar de huisarts gestapt, en hebben nu net een planning gemaakt voor ICSI. Het kan dus inderdaad even duren. Onderzoeken, gesprekken, nog meer onderzoeken, en dan pas de beslissing. Eind september zal ik misschien eens iets hebben aan een zwangerschapstest.
Temperaturen is niet meer van deze tijd umc utrecht doet ook veel onderzoeken niet daar dit niet bewezen is etc dus ga niet naar een plaatselijk ziekenhuis maar een academisch
Laat ik nou in het UMC gelopen hebben, hahaha. Maar merkte daar idd geregeld dat ook niet alle artsen op 1 lijn zaten
Ik heb nooit getemperatuurd... had dan ook een hele regelmatige cyclus.. ha en ziekenhuis hebben het hier nooit over gehad. Eind aug. naar de ha gegaan. Ha heeft bij mij man zelf een eerste blik geworpen onder de microscoop waar al amper wat op te zien was... week later zaten we in het ziekenhuis, ik kreeg gelijk een echo en dag erna potje met sperma ingeleverden beide bloedafname. Uitslag daarvan half september. Doorgestuurd naar MCK, na 2 weken daar de intake (eind september, begin okt) en weer onderzoeken. Begin december begonnen met de ICSI. Hier dus 'maar' 3 maanden gewacht tot start vd behandeling en dan waren we dus al in 2 ziekenhuizen geweest.
Nou, als ik jullie berichten allemaal zo lees denk ik dat ik er verstandig aan doe om z.s.m. een afspraak te maken bij de huisarts, dus dat ga ik doen. Dank je wel allemaal voor het delen van jullie persoonlijke verhalen! Ik weet nu welke richting ik op moet! Groetjes Silverdawn