*kijkt om de 5 minuten of er al nieuwe berichten zijn* Oh jeetje, en Klingel heeft stiekem toch vandaag haar ei geloof ik
Hihi, bedenk nu: Trees had een te vroege ongi die geen ongi bleek te zijn. Klingel heeft een te vroeg ei dat geen ei blijkt te zijn (toch?!). Is ook weer een teken!
@marb: het is hier inderdaad de twaailaaitzoon. trees vroege ongi was fopongi, mijn vroege ei was fopei. @trees: vertelllll over uitslag! en vertel: hoe voel joejoe? werkelijk waar hoe is het mogelijk dat het weer raak is! maar, het moet nu helemaal vast worden gepritterd, die beeb! ik neem aan dat je 3maal daags onder behandeling/controle staat nu?? snap je angst... verschrikkelijk.... poe, het vertrouwen houden in mama natuur is heel erg moeilijk als ze je zo vaak in de steek gelaten heeft. toch: de posi vibes die hier heersen, ik geloof erin dat dit een magisch voorteken is! echt! over mijn nepvroege ei met echte niet fake krrrrrrrrrrolsheid: vanmorgen wilde ik woody afbellen, wegens moe en geen nut echo ' als ei toch gesprongen was' echter, assistente woody (die nu een lintje verdient) zei dat ik toch maar moest komen. ik had al getempt, weet niet wrom, en temp was weer vlak-voor-ei-ig LAAG. dus ik denk, dan ook maar even een gezellig ovuuuutje. issie posi! en welja, meteen een slurp vruchtbaar slijm als dubbel bewijs! WEK! echter: woody kon geen ei zien/vinden. was DA nou weer? toch wil hij IUI doen, en aangezien klingman vandaag in london zit (mmmmmmmok!) gaat het morgen gebeuren! is dat bizar of nie! moet wel zeggen, wegens superkrrrrrrolsigheid dit weekend en verstopt ei denk ik toch dat ei al gefloeperd is, of zal gaan doen vandaag, maar ja, ik zie de IUI dan maar als gratis geinig extraatje, en het houdt me van de straat! kortom: trees vroeg ongi niet zwanger wel klingel vroeg ei niet iui zwanger wel KLAARRRRR! 8) @marbje, hoe gaatie met jou? trees&ik beheersen momenteel wel erg het schommelboek he qua soapige schommelonderwerpen! @pook@jem: broed, broed! @boesje: waar is joesje? @elke: ik weet dat je vandaag date met ferti kliniek hebt, ik duim! ik weet ook dat je dit topic kwijt bent, en ik zal je link doorfaxen! @trees: PLAKKKKKKK PRRRRRRITTTTTTT!!!!!
Jaa, hier nog een ongeduldig wachtende op nieuws van Trees! En IUI Klingel morgen! Het is op zich een goed teken als de zwangeren onder ons geen hoog gehalte soapige schommelonderwerpen in kunnen brengen. Want dat betekent dat deze dames alleen maar druk zijn met broeden. En daar ben je vrij snel over uitgepraat: broeden gaat goed punt Maar.. aan de andere kant.. Marb voor jou begint het het einde van de zwangerstatus nu wel spannend dichtbij te komen.. Over 2 daagjes mag je thuis bevallen!! Liefs, Jem
Even snel, want ben zeer moe van het 7 uur lang file-rijden Klingel morgen toch iui-en?! Good luck [-o< Helft van de uitslagen waren nog niet binnen. Stelletje AMC-sukkels De belangrijkste in ieder geval wel. Stolling goed, maar schildklier niet. Ik maak antistoffen aan tegen mijn eigen schildklier en daarvan schijn je miskramen te kunnen krijgen. Waarde was niet dramatisch hoog, dus waarschijnlijk geen behandeling . Woodina gaat nu contact opnemen met de internist voor plan de campagne. Als dit de oorzaak is, moet ik wel in staat zijn om een gezonde zwangerschap te voldragen. Woodina zag er gezien de huidige situatie geen noodzaak in om snel te overleggen met de internist en heb pas over twee weken een belafspraak met haar staan. Nu ik dit allemaal heb laten bezinken ben ik het er helemaal niet mee eens?!?! Weet even niet wat nu?
Ja hallo, WEET ZE DAN NIET DAT JE ZWANGER BENT???? Deze uitslag betekent dat je schildklier NU bezig is om antistoffen aan te maken, waar je miskramen van schijnt te kunnen krijgen! #-o Sorry hoor, maar dat is toch niet acceptabel?? [-X Ze moet wel een hele goede legitieme reden hebben, waarom je pas over 2 (!!) weken een belafspraak zou moeten hebben. Of ik snap het niet, of het is ronduit belachelijk. Snel duidelijkheid krijgen lijkt mij het credo!!! Jem
Ik lees nu allemaal enge verhalen op het internet over deze anti-stof TPO . Behalve dat het een 3 keer hogere kans op miskramen geeft (lijf schijnt niet lichaams-eigen weefsel af te stoten), is het ook van invloed op de cognitieve en motorische ontwikkeling van de foetus en heeft de moeder hogere kans op allerlei enge post-natale depressies na de geboortes. En wat ik lees is deze anti-stof wel goed te behandelen! Jasses de doemscenarios' spoken heel dramaqueenerig door mijn hoofd en heb net uiteraard al een hele lange mail aan mijn gynaecoloog gestuurd, waarin ik smeek om zo snel mogelijk meer van haar te horen. BTW ze weet dat ik nu zwanger ben, maar zag vanochtend geen haast...
Oh Trees, het wordt je ook niet makkelijk gemaakt he?! Heel goed dat je die mail hebt gestuurd, misschien snapt ze dan ineens (weer?) hoe belangrijk het voor je is! En als het zo makkelijk te verhelpen is, LAAT ZE DAN EENS OPSCHIETEN! Wel 'fijn' dat je eindelijk weet wat er aan de hand is, maar als ze er nu ook nog naar gaan handelen, dan heb je er pas iets aan. Anyway, ik hoop dat je snel een uitgebreide reactie terug hebt van je gyn. Smok terug!
@ Klingel: oei, spoed-IUI morgen! Spannend! Wat stom dat die kerel van je net NU in Londen zit... Succes morgen! @ Trees: Ja, WTF echt?! Dan wéten ze wat het is, is het goed te behandelen en dan NOG gaan ze er niks mee doen?! Ik dacht dat ze in het AMC slimmer waren dan die tulpen in Groningen, maar blijkbaar niet... Hoop dat je gauw een reactie van je gyn terugkrijgt, want dit is natuurlijk te belachelijk voor woorden. Wel fijn trouwens dat je nu weet wat het is, dat het een plausibele verklaring is voor alles wat er mis is gegaan én dat het (in principe) goed te behandelen is! @ Jem: hihi, je hebt helemaal gelijk hoor! Geen soaps voor de zwangeren hier. Enneh... Moet helaas nog 1,5 week tot de 37 weken Maar vind bijna 36 weken ook al zo ver Vandaag weer bij de vk geweest en madam ligt al ingedaald. Klaar voor de start dus. Gisteren m'n laatste zwangerschapsgym-les gehad, dus ik ben er ook klaar voor
wel alle gillende ovutestjes op een stokje!!!!!!! @trees: werkelijk! als het zo is dat je schildKLIER zit je klieren, dan moet woodette NU en wel ONMIDDELIJKKKKKKKK actie ondernemen, aangezien je zwanger bent gegalmd!!!! heb je wel ' deee teee ellll' gescandeerd daar in dat stomme wilde westen??? opzich mooi dat een deel van de uitslagen al goed is, en dat dat van de schildklier wellicht zonder al te veel campagne kan worden opgelost, maar toch; u is nu niet alleen een noodgeval, maar ook een zeer interessant medisch proefknijn: hoe voorkomen we dat de prrrrit loslaat bij een wederom zwangere wereldkampioen galmen uit t noorden?? ja, ik kan t nu wel allemaal zo grollerig brengen, maar ik meen t wel hoor! gamaar even bellen morgen en krijsen dat je wegens picknickpritprioriteiten (rprpr prprrptprn) ONMIDDELIJKE actie eist! met slagroom! so! 8) @marb: trala, jij bent bijna klaar met broeden! weldra wurmt de LBB zich in spagaat uit joe! ohnee doe dat maar niet! grut, sorry, ik ben nog immer zo hyperdepiep, ik lijk wel een manische muts met moederkoorts! ik moet nu even slapen, maar ik kan wel melden dat ik vanmid om 16 een gillende ovutest had, dus ei springt dan binnen 24 uur 8)! ....... de vraag is alleen waar ie springt als we m 2x niet konden vinden op echo! *opent keukenkastjes, kijkt tussen tenen, loert in t kippenhok van de buren* @alle lieve schommelmeisjes: dikke smek! PS vanaaf was woody te gast op mijn werk! hij komt elke woensdag, dat weet ik al tijden, maar ik ontloop zijn bijeenkomsten altijd vakkundig. dit keer was dat echter niet mogelijk. hij schrok meer van mij dat ik van hem en zei ' goh, u hier!' ik zei: ' ach ja, je ziet me ook overal he, en op vele manieren' ahem! hij ging trouwens als 1e van 70 gasten weg, dat beviel (!!) me wel. zal zich ws goed willen voorbereiden op het inPREGGneren van... moi! 8) slaaplekker!
Klingel: YOU GO GIRL! Gek eigenlijk dat je je zwanger laat maken door een andere man dan Klingelman Zal ie leuk vinden Hihi, ik heb veel te veel fantasie, ik zie nu de hele tijd jou voor me (geen idee hoe je eruit ziet, maar toch...) tijdens de IUI :-k Hoe zit het eigenlijk met testen na IUI? Moet je dan ook 14 dagen wachten? DTL!!! [-X Trees: al een dikke sorry-mail terug van je gyn met de belofte dat ze vandaag nog plaksel op je beeb komt smeren? [-o< Dikke knuffel meiden!
Weer een spannende dag vandaag! Klingel al ge-IUIUIUIU-ed? Trees gyn al door de telefoon getrokken en onmiddellijke actie geeist? Heel veel succes meiden! Ik bid en duim voor jullie! [-o< [-o< [-o<
senks, trees en marbelous en jem! ik ga over 3 kwartier de steigers (waarom noem ik die stoel altijd zo???) in. klingkwakje is ingeleverd, en zometeen lever ik me dan ook maar over aan t lot. ik bedacht net dat ei alleen door IUI wordt besprongen, want het krrrrolse PPP van dovrzazo is al uitgewerkt natuurlijk... niet meer gesexytimed wegens werkwerk en wegens idee ei al gesrpongen.. HUMZ! trees, hebbie al gebeld en ge-DTL-d? moet je doen hoor! anders doe ik t! marb, ben je al klaar voor de bevalling? zowel zelf als qua kamer, spulletjes, enz? weet even niet meer of je thuis wil gaan bevallen? jem, en joe, hoest? hoe ervaar je de zwangrschap trouwens? enne, al uit naam?? so, ik ga even wat huisvrouwen en mooie kleertjes uitzoeken voor vanaaf... met mijn pasge-IUI-de bloem naar de librije! 8) *neem dus echt wel een slokje wijn hier en daar hoor! breezerstand voor laatste x!* ooiveaarzwaai!
@ Trees: toch een zwanger-banner aangedurfd? Ik vind m heerlijk vrolijk en lente-achtig! Dat moét gewoon goed gaan! [-o< [-o< Heb trouwens je weblog gelezen en zit echt met tranen in m'n ogen. Ik wist het natuurlijk allemaal wel al, maar om het zo allemaal achter elkaar te lezen... Heb je al wat van je gyn gehoord?
@ Klingel: woeha, spannend! De steigers... Tsja... Er worden natuurlijk wel wat onderhoudswerkzaamheden (hihi, dat is een woord!) verricht... Ben er trouwens wel klaar voor, geloof ik. Sowieso is alles binnen voor LBB en ik ben eigenlijk wel benieuwd... Klinkt heel gek misschien, maar heb best zin in de bevalling... Kijk, tis vast geen spa-behandeling, maar ik vind het toch een hele ervaring waar ik érg benieuwd naar ben. Oh ja, ik wil graag bevallen in een geboortekliniek (www.geboortekliniek.nl ). Zit aan t ziekenhuis vast zodat ik via de inwendige tunnel zo naar t ziekenhuis kan als er iets is. Maar ik hoef niet meteen na de bevalling naar huis (zoals bij een poliklinische bevalling). En marbman mag ook blijven slapen, dus da's wel zo fijn.
had ik wel eens mijn favo nummer en favo clip (hoe toepasselijk!) met jullie gedeeld? http://www.youtube.com/watch?v=fG8eQBSp9Ao allemaal: maximaal hard opzetten! 8)
Teardrop is één van mijn favo-albums. Zo mooi en inderdaad toepasselijk. Fijn gezwanger gemaakt vanmiddag. Het altaar is beklommen en er is maximaal gegalmd in de grot? Mooi en wanneer mag je nu testen (zowel officieel als officieus)? Hier gaan de duimpjes uit de komende weken voor je [-o< Marb klinkt goed zo inwendig tunnel naar het ziekenhuis En zin in de bevalling. Tja ik kan het me voorstellen . Waarschijnlijk hebben we geen idee waar we over praten en verklaard elke mama ons voor gek. En niet huilen bij het lezen van mijn zielige verhaaltjes. We gaan nu voor een positieve vibe in mijn weblog. Ik heb gyn gesproken en heb mijn antwoorden. Het klopt er is inderdaad niet veel mogelijk, maar ga nu wel hoge doseringen selenium slikken. Voor ik het verhaal uitleg, kunnen jullie beter even deze info op Freya even lezen. Is heel duidelijk. Ik heb dus zeg maar de TPO antistoffen. Bron: freya.nl Interview met professor dr. W.M. Wiersinga, Afdeling Endocrinologie en Metabolisme Academisch Medisch Centrum te Amsterdam. Naar aanleiding van zijn onderzoek met dr. M.F. Prummel (helaas overleden) naar schildklierautoimmuniteit (TPO antistoffen) en miskramen in 2004. Hoe kwamen dokter Prummel en u op het idee om een onderzoek te doen naar herhaalde miskramen bij vrouwen met schildklier auto-immuunziekten? Zowel dokter Prummel als ik zagen regelmatig vrouwelijke schildklierpatiënten op ons spreekuur met (herhaaldelijke) miskramen. De huidige wetenschappelijke literatuur gaven ons geen duidelijk antwoord of dit kwam door de auto-immuunziekte van de schildklier. Daardoor hebben we een meta-analyse uitgevoerd. We hebben alle resultaten uit de onderzoeken op één hoop gelegd om een duidelijke conclusie te kunnen trekken. Hoe ging het onderzoek in zijn werk? Via 2 manieren. We hebben gekeken naar 'case control'-onderzoeken. De vrouwen met TPO antistoffen vormden de case-groep en de vrouwen zonder TPO antistoffen vormden de control-groep. Bij deze beide groepen vrouwen hebben we gekeken hoe groot de kans was op een miskraam (= afstoting van een foetus voor de 12e week zwangerschap). Daarnaast hebben we de verrichte prospectieve studies bekeken. 1000 vrouwen zijn in de loop der tijd gevolgd en we hebben hun ervaringen met ontstane zwangerschappen bekeken. 500 van deze vrouwen hadden wel TPO antistoffen en 500 hadden geen TPO antistoffen. Welke belangrijke conclusie kwam er uit jullie wetenschappelijk onderzoek? Uit het eerste onderzoek blijkt dat vrouwen met TPO antistoffen 27% kans hebben op een miskraam als zij zwanger raken, terwijl vrouwen zonder TPO antistoffen hierop 11% kans hebben. Een vrouw met TPO antistoffen blijkt gemiddeld 2,73 keer zoveel kans te hebben om een miskraam te krijgen dan een vrouw zonder TPO antistoffen (het 95% betrouwbaarheidsinterval van deze kans lag tussen de 2,2 en de 3,4 keer zo veel). De prospectieve studie bevestigt deze conclusie. 23% van de vrouwen met TPO antistoffen had een miskraam ervaren ten opzichte van 11% van de vrouwen zonder de TPO antistoffen. Uit dit onderzoek blijkt een vrouw met TPO antistoffen gemiddeld 2,3 keer zoveel kans te hebben op een miskraam dan een vrouw zonder deze TPO antistoffen. Waardoor ontstaan de TPO antistoffen in het lichaam? Dat is nog steeds niet duidelijk. Deels is het genetisch meegegeven. Maar er moet dan nog iets bijkomen waardoor ze ontstaan. Voor de eerste menstruatie hebben vrouwen ze niet. Vanaf de start van de menstruele cyclus zie je ze bij een aantal vrouwen ontstaan en toenemen met het verstrijken van de jaren. Mogelijk ligt een deel van de verklaring bij het hormonale gebeuren in een vrouwenlichaam. Heeft u ook een verklaring van de oorzaak van het optreden van de miskramen bij vrouwen met TPO antistoffen gevonden? Wij zijn tot 3 mogelijke verklaringen gekomen voor het feit dat vrouwen met antistoffen TPO 2,73 keer zoveel kans hebben op een miskraam: 1. Van de TPO antistoffen is bekend dat ze zich afzetten tegen je eigen weefsel, zoals de schildklier. De vrouwen met TPO antistoffen met miskramen zouden een auto immuun figuur kunnen zijn. Mogelijk zijn er nog andere antistoffen aanwezig bij deze vrouwen die zich keren tegen een foetus (de foetus is ook nog voor 50% van een voor het lichaam vreemd persoon, namelijk van de vader). 2. De vrouwen met TPO antistoffen uit het onderzoek waren gemiddeld 31 jaar, terwijl de vrouwen zonder TPO antistoffen uit het onderzoek gemiddeld 30,3 jaar waren. Des te ouder, des te hoger de kans op miskramen, dus mogelijk geeft dit een verklaring voor een klein gedeelte. Maar het gehele verschil kan niet hierdoor veroorzaakt worden. 3. Als je de antistoffen TPO hebt, heb je meer kans om hypothyreoïdie te krijgen. De mensen met antistoffen hadden een iets hogere TSH, dus mogelijk kwamen die een klein beetje schildklierhormoon tekort en dat zou ook de boosdoener kunnen zijn. De vrouwen uit het onderzoek gebruikten géén schildklierhormoon. Wat is de oplossing om (herhaalde) miskramen bij de vrouwen met TPO antistoffen te voorkomen? Aan verklaring 2 kunnen we niets doen. Hooguit bij een volgend onderzoek vrouwen selecteren die exact even oud zijn. Mocht een nog onbekende auto immuun aandoening bij de vrouwen met TPO antistoffen de oorzaak zijn (=verklaring 1) dan is daar helaas ook geen oplossing voor te bieden aan deze vrouwen*. Je zou kunnen denken aan het geven van een hoge dosis corticosteroïden (zoals prednison), maar dat geeft een verhoogd risico voor de foetus. Zou verklaring 3 de oorzaak zijn, dan is er wel degelijk iets aan te doen. Namelijk schildklierhormoon geven. Dat is niet schadelijk voor de foetus. Wij hadden daar graag verder onderzoek naar gedaan. Maar helaas is de heer Prummel overleden. In Italië heeft men dit onlangs wel verder onderzocht. Dat onderzoek bevestigde overigens onze conclusie dat vrouwen met TPO antistoffen ruim 2x meer kans hebben op een miskraam. De Italiaanse conclusie van het toedienen van extra schildklierhormoon is dat het geen effect zou hebben. Ik plaats daar graag de kanttekening dat het Italiaanse onderzoek bestaat uit vrouwen die een IVF poging hebben ondergaan. Zij kregen hormoonspuiten (oestrogenen) toegediend die het effect van het gegeven extra schildklierhormoon teniet kan hebben gedaan. Ik zou daarom graag het Italiaans onderzoek nog eens doen, maar dan met alleen maar het geven van extra schildklierhormoon, dus zonder de hormoonspuiten of IVF. Welk wetenschappelijk onderzoek is er nog nodig om meer duidelijkheid over de oorzaak of oplossing te krijgen? De toediening van selenium moet nader worden onderzocht. In dit kader is het interessant te vermelden dat vrouwen met herhaalde miskramen een lagere seleniumhoeveelheid in het haar hebben dan vrouwen zonder miskramen. Een bepaalde dosis selenium (dagelijks ongeveer 200 microgram) laat antistoffen in het bloed dalen volgens een aantal onderzoeken. Dit is echter nog experimenteel (= niet wetenschappelijk bewezen) dus kan het nog niet als therapie worden voorgeschreven. Waarom wordt er zo weinig onderzoek op schildkliergebied gedaan? Zijn er zo weinig artsen hierin geïnteresseerd? Nee, dit ligt absoluut niet aan de artsen, zij zijn erg geïnteresseerd. De oorzaak ligt bij de farmaceutische industrie. Het uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek vereist honderdduizenden euros en die zijn er niet voor schildklierpatiënten. Het schildklierhormoon is een heel goedkoop medicijn, medicijnen voor hart- en vaatziekten zijn vele malen duurder. Dat zorgt ervoor dat de farmaceutische industrie wel graag onderzoek doet op dat gebied en het onderzoek op schildkliergebied financieel niet interessant vindt. Wat kunnen vrouwen met TPO antistoffen het beste doen om zich zo goed mogelijk voor te bereiden op een (volgende) zwangerschap? Zij kunnen zorgen voor een zo goed mogelijke bloedwaarde van de schildklierhormonen. Dat is een TSH vanaf de 0,4 en maximaal 2,5 voor hashimotopatiënten. Hebben deze vrouwen mogelijk nog baat bij dierlijk schildklierhormoon, zoals enkele homeopathische artsen beweren? Nee, hier is geen enkel bewijs voor. Dierlijk schildklierhormoon kan zelfs gevaarlijk zijn omdat de T3 spiegels daardoor te hoog kunnen worden. Terwijl de hersenen van een foetus juist T4 nodig hebben. Veel vrouwen krijgen van hun internist, gynaecoloog of huisarts te horen dat de herhaalde miskramen en infertiliteit die zij ervaren niet aan de schildklier kan liggen. Wat vindt u hiervan? Ons onderzoek heeft bewezen dat de TPO antistoffen bij een schildklierpatiënt wel degelijk de boosdoener kunnen zijn. Er is wel degelijk een relatie. Waarom weten deze internisten, gynaecologen en huisartsen dat dan (nog) niet? Dit dringt nu door in de literatuur, maar dat proces gaat meestal langzaam. Artsen hebben zelf de verantwoordelijkheid om hun vakliteratuur bij te houden. Professor Wiersinga, wij vinden het heel spijtig dat dr. Prummel is overleden. Wij danken jullie voor jullie onderzoek en wij danken u voor dit interview. Wij hopen nog veel van u te mogen horen! Hopelijk voor de patiënten wordt de oplossing gevonden. Want het is vreselijk als je juist in deze tijd met een probleem van medisch onvermogen rond moet lopen. Schildklier Nederland, werkgroep Brabant. Aanvullingen van de verslaggever: * In het AMC wordt onder de naam 'ALIFE' op dit moment wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het toedienen van anti stolling aan zwangere vrouwen die minstens 2 miskramen hebben ervaren. Om te zien of anti stolling een oplossing biedt. Ook vrouwen met TPO antistoffen met 2 of meer miskramen kunnen aan dit onderzoek deelnemen