ik begin voor het eerst met tempen kunnen jullie me helpen?

Discussion in 'Temperatuurkaartjes' started by liane, Dec 14, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. liane

liane Fanatiek lid

Nov 12, 2008
    3,349
    0
    36
    Female
    hallo allemaal :D

normaal gesproken ben ik altijd heel erg regelmatig ongi, maar deze maand werd ik het ineens 2 dagen te vroeg :$ wat voor mij heeeeel erg ongewoon is.
    dus nu weet ik niet meer hoe ik mijn cyclus moet berekenen en wanneer mijn ei is, dus nu dacht ik, begin ik met tempen, vanaf morgen :)
    maar dit is de allereerste keer dat ik dit ga doen en weet dus nog niet zo goed hoe het allemaal werkt :)
    zouden jullie mij willen helpen?
    alvast heeeeeeeeel erg bedankt!!!
    ik schrijf elke ochtend mijn temp op en hou het dan zo bij, zodat ik het ook met jullie kan delen en jullie mij weer kunnen helpen.

dank je wel!

2. Linnieke

Linnieke Actief lid

Sep 7, 2009
    172
    0
    0
    Hi Hallo,

Ik kan je een beetje info geven...

Allereerst iedere ochtend op dezelfde tijd ( ook al moet je hiervoor soms je wekker zetten ) rectaal je temp. meten, belangrijk hiervoor is ook dat je dit meteen doet als je wakker bent.. Dus niet eerst even naar de toilet..;) ( ik doe het rectaal, daar zijn de meningen ook over verdeeld, maar naar mijn weten is dit het betrouwbaarst.
    En dit schrijf je iedere dag dus netjes op ( Op www.fertilityfriend.com kun je hier een fijn lijstje van bijhouden, de site zelf geeft ook een rood kruis bij je eisprong.. ), je kunt natuurlijk ook zelf een grafiekje maken. Maar je zult zien dat na een dag of 14, je temperatuur met min. 0.2 gr omhoog gaat, en de dagen daarna omhoog blijft .. totdat er een ongie aankomt, dan zakt de temperatuur weer, en dan begint de cyclus weer opnieuw.. Als de temp. hoog blijft, zo`n 14 dagen na eisprong dan zou ik een testje wagen.. haha..
    Als je dit een paar maanden aanhoudt dan zul je zelf zien wanneer je je eisprong hebt en kun je gerichter gaan klussen!!
    Ikzelf heb afgelopen maand ook getempt.. Ik ben er vanaf gestapt omdat ik er toch te veel mee bezig was, zat continue op de temp. te kijken.. haha.. Maar met behulp van ovutesten kun je gericht aan de gang!!
    Succes..

3. hbbeestje

hbbeestje Actief lid

Jun 8, 2009
    311
    0
    0
    Maar vanaf wanneer moet je gaan meten?,

na je ongi?

4. sim1612

sim1612 Bekend lid

Jul 10, 2009
    536
    0
    0
    overijssel
    Ja, het beste is de eerste dag van ongi...

5. cyntje78

cyntje78 VIP lid

Nov 11, 2008
    6,297
    3
    0
    Genieten van ons ventje!
    @Liane en Hbbeestje...

Ik ben nu ook voor het eerst, voor het echie aan het tempen. En houd het bij via de site die Linneke al aangaf. Als je op mn banner klinkt kun je mn grafiek je zien.... het grafiekje er onder is mn grafiek van de afgelopen ronde... de laatste 6 dagen.

Ik hoop zo ook meer inzicht te krijgen. Ik heb een maand of 6 ovutesten gebruikt, maar dat ging me te veel geld kosten hahaha!

Succes!

6. liane

liane Fanatiek lid

Nov 12, 2008
    3,349
    0
    36
    Female
    ik ben gistere begonnen met tempen, niet de eerst dag van mijn cyclus omdat ik toen s'ochtends nog niet wist dat ik ongi ging worden.
    gistere nacht was me meisje helemaal nat om 2 uur s'nachts, dus moest er wel uit, heb toen ook getempt das was 36.5 en om 6:39 was het 36.6 en vanochtend om 7 uur was het 36.7
    ik wil het elke dag om 7 uur gaan doen omdat ik dan toch wakker word van de wekker van mijn man :)

bedankt voor jullie info!!!
    ik hoop dat ik het een beetje aan mijn temp kan gaan zien wanneer ik ongeveer mijn ei heb want ik snap nu ineens niks meer van me cyclus omdat ik juist altijd super regelmatig ben, en dan zou ik denk ik ook nog wel een ovutestje doen als me temp stijgt, kan dat?

7. Brix

Brix Fanatiek lid

Jan 25, 2009
    1,969
    0
    36
    Nee, als je temp stijgt, is je ei al gesprongen. Met ovutesten moet je starten vóór de te verwachten eisprong. Als de ovutest positief is, zal je ei zo ongeveer binnen 48 uur springen.
    Succes!

8. liane

liane Fanatiek lid

Nov 12, 2008
    3,349
    0
    36
    Female
    ooo dus met tempen zie je eigelijk pas te laat dat je ei gesprongen is..... :(
    ik denk dat ik dan maar als extra de ovutesten ga doen anders weet ik het te laat, ik zal namelijk nu echt niet weten wanneer mijn NOD is, echt heeeeeeel raar dit :(

9. Brix

Brix Fanatiek lid

Jan 25, 2009
    1,969
    0
    36
    Ja, in het begin kun je best beide doen, zo krijg je meer inzicht in je cyclus. Na een aantal cycli zul je een soort gemiddelde gaan zien en weet je wanneer je normaal gesproken ovuleert.
    Als jullie normaal gesproken al vaak genoeg seks hebben (bijv zo ongeveer om de dag), is tempen alleen wel genoeg, want dan zul je je ei toch niet missen :p.
    Succes!

10. liane

liane Fanatiek lid

Nov 12, 2008
    3,349
    0
    36
    Female
    sinds gistere is me temp gezak van 36.5 naar 36.2 en vanochtend was ie ook nog 36.2 maar in het begin van de middag kreeg ik hele erge steken, deed best pijn nu is dat over, dus dacht ik dat me ei nu is gesprongen kan dat???
    en dan heb ik morgen als het goed is een hogere temp he?
    is het dan goed genoeg dat we gistere hebben geklust?

11. Fem

Fem VIP lid

Dec 28, 2006
    5,292
    1
    0
    Sr. Accountmanager
    Capelle ad IJssel
    Liane, dat zou heel goed kunnen, het 'nadeel' van tempen is dat je pas achteraf weet wanneer je je ei gehad hebt. Als je vanmorgen je temperatuur weer hebt opgenomen en deze is hoger als die van gisterenmorgen dan zou het kunnen, maar hiervoor moet je temp 3 dagen hoger zijn (dus als je temp gisteren laag was moet je temp vandaag, morgen en overmorgen omhoog), als dit het geval is weet je de dag ná overmorgen pas dat je gisteren je ei gehad hebt (lastig he ;)). Voor de zekerhied lekker blijven klussen en elke dag op hetzelfde tijdstip, gelijk na het wakker worden, je temp opnemen. Heb je al een temperatuurkaartje aangemaakt???

Liefs,

Fem

12. mmuisje

mmuisje Bekend lid

Dec 23, 2008
    589
    0
    0
    Ha, heb ik nog even een andere vraag die jullie misschien wel kunnen beantwoorden.
    Vanaf wanneer (hoeveel dagen voor menstruatie) daalt je temperatuur gemiddeld weer?

13. Fem

Fem VIP lid

Dec 28, 2006
    5,292
    1
    0
    Sr. Accountmanager
    Capelle ad IJssel
    Ik weet niet of dit bij iedereen hetzelfde is, maar bij mij op de dag voor of op de dag zelf...

14. leonieke

leonieke Niet meer actief

Ik heb altijd begrepen dat je ovu zo'n 14 dagen voor je eerst volgende menstruatie valt.
    Zit je niet 'altijd' goed als je met een marge van 5 dagen voor en 5 dagen na je te verwachten ei extra je best doet..? ;)

Of denk ik nu wel heel simpel en hebben jullie ervaringen met afwijkende ovu's? Iedere maand verschillend bedoel ik?

Ik ben nog vrij nieuw in deze materie en ga slechts af op de info van de gyn...
    Ben nu in 2e ronde 3 dagen overtijd maar geloof toch dat er wat aan komt :(

Toch maar tempen voor de zekerheid..

Share This Page