Mijn zoontje is volgende week 6 maanden. Hij kreeg 5 flessen op een dag, waarvan de laatste was rond 21.00/21.30 met rijstebloem. Toen sliep hij door tot de volgende ochtend (6.00/7.00) Soms als hij na 1900 u niet meer wakker werd uit zichzelf voor de laatste fles maakte ik hem 22.30 nog wakker voor een laatste fles en sliep hij ook door. Sinds ongeveer een weekje wil hij niet meer om de 3 uur drinken wat hij voorheen dus wel deed, en laat hij soms de helft staan. Ik ben daarom 4 flessen gaan aanbieden. Dit is nu om 7.30, 12.30, 15.30 en de laatste om 19.00uur. Dit is ook een papfles. De laatste krijgt hij om 19.00/19.30 omdat hij overduidelijk aangeeft dat hij naar bed wilt. Hij word huilerig, wrijft in zn oogjes, pakt aan zn oortje, precies de signalen van het willen slapen. Ook als hij daarvoor nog even heeft geslapen. Dit is echt zijn beddtijd. Helemaal prima, want dit word ook beddtijd als zijn 5e fles eraf zou gaan. Ik kan het ook echt niet meer rekken, dan loop ik met een kind op mn arm die wilt slapen dus ik geef hem zijn fles die hij helemaal opdrinkt en leg m op bedje. Alleen nu komt hij tussen 00.00 en 1.30 nog voor een flesje. Waarschijnlijk dus omdat hij die 5e wel nodig heeft, maar niet overdag. Toen hij namelijk om 2100 de laatste kreeg was dit de 5e fles en sliep hij wel door tot 7 uur. Dan zou je bijna verwachten dat hij nu klokje rond kan slapen, maar hij mist dus denk ik die 5e fles voordat hij de nacht door kan. Ik ga ook starten met pap fijne granen ipv rijstebloem, misschien scheelt dat ook. Is dit herkenbaar voor jullie? En wanneer kon jullie kindje met 4 flessen een hele nacht door?
Hier heeft ze pas ook een ruime week lopen rommelen in de nacht, kwam veel eerder voor een fles en kwam soms wel weer 2x. Inmiddels zijn we weer terug op het oude schema, eigenlijk niks voor veranderd behalve dat ze in die tijd beter van de groente en fruit is gaan eten. Hier krijgt ze om 8/12/16/20 een fles en ergens tussen 5&6 s nachts een flesje van 100+2 en dan slaapt ze door tot 8.00, een hele enkele keer slaat ze het nachtflesje over. Mijn ervaring is dat het echt een fase is, zou gewoon zoveel mogelijk je zoon volgen en proberen op verzoek te voeden, dan regelen ze het vaak zelf wel weer.
Zestien maand nu, en ik wacht nog steeds op dat doorslapen Wat eet hij verder op een dag? Misschien gaat het niet zozeer om melk, maar om totale voeding?
Ik geloof dat dat bij ons ergens rond de 5 a 6 maanden was. Ze sliep toen van ongeveer 19.30u tot 6.30u zonder voeding tussendoor. Wil niet zeggen dat ze altijd de hele nacht doorslaapt...
Vanaf 8 weken geen voeding meer nodig gehad in de nacht maarrrrr... Rond 5 maanden wel regelmatig wakker geweest voor een speentje ed, dus moest er wel 3 a 4 keer uit per nacht. Pas sinds een ruime maand slaapt hij echt door zonder in de nacht wakker te worden.
Rond 6 maanden is er een groeispurt waardoor ze plots 's nachts weer om en voeding kunnen vragen. En weer met het schema rommelen. Nachtvoeding is tot 1 jaar normaal overigens. Krijgt je kleintje al bijvoeding trouwens en hoe is zijn schema dan?
Bedankt dames! vannacht kwam hij om 3.30 uur, dus het gaat de goede kant op hihi. Zijn schema is als volgt; 7.30 200 cc 9.30 fruit 11.30 200 cc (soms paar stukjes boterham erbij maar hij vind dit nog moeilijk) Rond 14.00 krijgt hij een klein beetje sap en een knabbelstengel(geen idee even hoe het heet maar is vanaf 6 maanden) 15.30 200 cc 1700 groente(eet hij niet helemaal op) 19.00/19.30 papfles en naar bed. Ik ben vandaag begonnen met bambix fijne granen als papfles te geven. Wacht het netjes af hoe hij het gaat doen. De potjes groente en fruit worden vanaf morgen ook die van 6+.
Je zou ipv die stengel opnieuw fruit kunnen geven. Of vers fruit en groente geven, dat vult meer. Misschien helpt dat.
Daar had ik nog niet eens over nagedacht. Ik ga dat eens proberen. Als ik nog wat fruit van de ochtend over heb kan ik dat beter geven. Groente lijkt me om 1400 u wel wat vroeg?
Ik bedoelde de potjes die je nu geeft vervangen door vers. En daarnaast een tweede keer fruit in de namiddag, inderdaad.
Hier ook een baby van 6 maanden. Hier krijgt hij om 21u zijn laatste fles. Hij slaapt dan van ca. 22u tot 08u. De laatste tijd wordt hij wel snachts wakker omdat hij een speentje, slokje water of een aai over de bol wil. Schema is nu zo. 4 flessen. 08u fles 210/7 12u groente, yoghurt en een kleine fles (120/4 of 90/3) 17u fruit en 150/5 of 180/6 21u fles 210/7 + pap. Tussendoor wat water. Ik zou het koekje/knabbeldingetje vervangen door iets voedzamer: fruit of groente of yoghurt.
Je 15.30 fles van 200 zit te dicht op je groentehap denk ik. Ik zou of die eerder doen of daar een flesje van 150/5 van maken zodat er meer ruimte is voor zijn groentehap. Nu krijgt hij om 14.00 vocht en een Snack en dan om 15.30 gelijk een grote fles en 17.00 zijn groente. Ik zou die van 14.00 en 15.30 dus bij elkaar voegen. 150/5 flesje en een beetje fruit rond 14.30
Ik zie dat TS bijna hetzelfde schema/ritme heeft als wij en dat sommige dingen zo dicht op elkaar zitten heeft denk ik met de slaapjes nog te maken. Hier doet de kleine meid nog 3 slaapjes op een dag, dus hier is het meestal ook rond 16.00 een fles en dan rond 17.15/17.30 groente en daarna nog het 3e slaapje, vandaar dat dat wat dichter op elkaar zit. De fles van 16.00 al eerder geven gaat bijv. ook niet omdat ze meestal van 13.30/14.00-16.00 slaapt en om 12.00 en 14.00 een fles is ook veel te dicht op elkaar. Wat ik bij onze zoon deed was op een gegeven moment de fles van 16.00 verkleinen naar 90/3 toen ik het idee had dat dit teveel werd en dan inderdaad een tussendoortje voor het slaapje rond 14.00.
Ik had de slaapjes biet meegerekend, maar dan kun je toch net zo goed dat hele tussendoortje weglaten en het avondeten bijv vervroegen. Vooral met 6 maanden zijn twee tussendoortjes nog niet nodig. Mijn zoontje is nu bijna 11 maanden en slaapt lang, daardoor krijgt hij vaak in de ochtend zijn tussendoortje niet. Ik heb liever dat hij de drie hoofdmaaltijden (ontbijt, lunch, avondeten) goed eet dan dat ik een tussendoortje ergens tussen plaats. Het flesje verkleinen is inderdaad ook een optie. Met 6 maanden dronk mijn zoontje in de middag 120/4 volgens mij en kort daarna wilde hij hem helemaal niet meer.
Klopt hoor, ik geef verder ook nog geen tussendoortje, is inderdaad nog helemaal niet nodig. Schema van onze zoon met 6 maanden was zo: 8.00 fles 180/6 10.00 fruithap 200gram 12.00 fles 180/6 13.00 boterham 16.00 fles 90/3 17.00 groentehap 200gram 20.00 fles 180/6 of 210/7 dat weet ik niet meer precies Onze dochter heeft ongeveer hetzelfde schema nu, maar eet nog geen brood (is ook nog geen 6 maanden) en eet nog lang niet die hoeveelheid groente en fruit, hooguit de helft ervan. Overigens gaf/geef ik hier ook zoveel mogelijk vers. Ze krijgen echt af en toe wel eens een potje, maar hoofdzakelijk vers en ik merk ook dat dat veel meer vult. Een 4+ potje kan mijn dochter bijna helemaal op, maar ze krijgt echt geen 125 gram verse worteltjes naar binnen.
Olifantje1991 en Adrianna, Bedankt voor jullie reacties! Hij heeft gisteravond om 1915 fijne granen papfles op en heeft doorgeslapen tot 730 uur! Yeahh Soms zitten dingen inderdaad echt op elkaar vanwege de slaapjes, dat klopt. Als ik het eerder doe os het te vroeg en doe ik het later zit het redelijk dicht op een fles, maar groente niet geven probeer ik te voorkomen. Vooral nu hij 6 maanden is en het echt nodig is. Ik zou eventueel het flesje van 1530 wat kunnen minderen, maar soms drinkt hij niet alle flessen helemaal leeg, laat soms 30 staan. Komt hij met 4 flessen waarvan 1 van 150/5 nog wel aan voldoende melk? Ik ga het vandaag dan zo proberen: 745 heeft hij 200 cc op 930 half potje fruit 1130 200 cc (hier geef ik soms een paar broodstukjes bij of maak ook een papflesje) dit heb ik nagevraagd en 2 keer pap is goed voor de darmwerking. 1400 uur ga ik zijn andere helft fruit geven 1530 flesje 150/5 1715 (als hij hopelijk wakker is) groente 1915/1930 laatste flesje pap. Wat bedoel je precies Adrianna met samenvoegen van 15.30 fles en fruit? Dankjullie voor het meedenken! slapen doet hij snachts nu perfect
Ik maak ook af en toe vers, als het er even bij inschiet en niets extra’s heb in de vriezer pak ik een potje. Het wisselt een beetje. Vult zowiezo meer dus zal weer eens wat vers gaan maken Hebben inderdaad hetzelfde schema, is toch ff kijken wat het beste uitkomt omdat ze nog veel slapen. En dan gaat hij savonds ook nog om de dag in bad dus dat probeer ik rond 1800 te doen. Te weinig uren op een dag hahaha
Je zou het fruithapje van 9u30 en de melk van 11u30 kunnen samenvoegen. Ik vind om de 1,5/2 uur eten wel erg veel. Dan ben je de hele dag bezig met eten. Het fruithapje van 14u en de fles van 15u30 kan je ook samenvoegen. Je komt dan uit op 5 eetmonenten op een dag wat mij veel prettiger lijkt voor zowel jou als de maag van je baby.
Haha ja soms wel hè, hier doen we badje of douchen altijd voor de laatste fles, dus zo rond 19.30. Groente kook ik flink wat porties per keer, dan kan ik steeds lekker een paar weken vooruit. En fruit met melk samenvoegen gaat hier echt niet, dan eet ze of geen fruit of drinkt geen melk. Aangezien melk nog de hoofdvoeding is krijgt ze dus eerst melk en dan na 1-1,5 uur nog fruit of groente. Als er straks flessen af mogen/gaan verschuift dat vanzelf is mijn ervaring.
Dat is precies wat ik ook dacht, dat samenvoegen hier niet gaat. Als ik eerst fruit doe(waar hij wel 20 minuten mee bezig is) gaat hij zijn melk ook echt niet opdrinken, en andersom zijn fruit niet. En aangezien hij om de 4 uur een flesje krijgt ontkom ik niet aan dat hij na 2 uur steeds weer wat anders krijgt. Soms is dat na 2,5 uur, maar soms ook na anderhalf uur. Ik zou niet weten hoe andere mensen het doen als 2 iur te dicht op elkaar zit als je om de 4 uur een fles krijgt, maar samenvoegen gaat bij mijn zoontje ook niet. Denk dat het zo wel prima is, en als hij strakjes zijn potje fruit in 1 keer op eet hoef ik die smiddags ook niet meer te geven. Hier gaat hij ook voor zn laatste flesje in bad, maar hij krijgt die rond 1900/1930 omdat hij heel erg graag wil slapen rond die tijd en ik hem geen plezier doe met rekken.