wie heeft er tips voor middelen die je wel mag slikken als je zwanger bent/wilt worden bij onrust, angst en paniekaanvallen. Mijn vader is overleden (door zelfdoding) en sindsdien heb ik veel innerlijke onrust, angst en paniekaanvallen. Het is vooral de angst dat ik mezelf in een vlaag van verstandsverbijstering ook zomaar iets aan kan doen (omdat ik denk dat het hem ook plotseling "overkomen" is en hij het niet weken van te voren had gepland. Zeker weten doe ik dat natuurlijk niet maar ik zit wel met dat gevoel). in het begin heb ik van de psycholoog alprozalam gekregen maar heb dat afgebouwd en gestopt toen ik zwanger wilde worden. Nu merk ik dat die gevoelens toch zo nu en dan weer de kop op steken. Maar wat mag je wel als je zwanger bent? ik hoorde over bach druppels maar bijvoorbeeld passiflora van vogel wordt dan weer niet aangeraden. Wie heeft hier ervaring mee of kan iets adviseren?
Ik zou hier zeker even mee naar de huisarts of weer naar je psycholoog gaan. Die hebben zowel beter inzicht in wat jou het beste kan helpen als wat het meest veilig is voor je baby!
Er zijn weinig "echte" medicijnen die je kan gebruiken als je zwanger bent of wilt worden. Ik zou overleggen met een psychiater. Deze weten vaak net iets meer dan een huisarts.
Ha @lilo77 , allereerst gecondoleerd. Wat een naar verlies... zoals hierboven ook staat; met jouw klachten zou ik even naar de Ha gaan. Een psycholoog hoeft niet direct nodig te zijn, veel Ha-praktijken hebben een praktijkondersteuner waar je eerst eens wat gesprekken mee kunt hebben. Zij kunnen ook al goed kijken wat jij, en je lichaam nodig hebben om rust te krijgen. Lukt dat niet, zoals ook bij mij, kun je door naar medicatie. Wel vaak in combinatie met gesprekken met de ggz. Ik slik al een jaar of 3 Citalopram. Ik zat in een depressie en had ook hele erge paniekaanvallen. De scherpe randen gaan er door de medicatie vanaf, paniekaanvallen zijn helemaal weg. Citalopram mag gebruikt worden tijdens een evt. Zwangerschap. Wel zal er misschien wat extra controle nodig zijn. Maar jezelf rust gunnen weegt niet op tegen een paar keer extra controle in Zh. Succes! Ben benieuwd welke stappen je gaat ondernemen.
Hoe gaat het nu met je @lilo77 ? Ik gebruikte voorheen ook heeel af en toe alprazolam. Mis dat nu op sommige momenten wel. Ik ga met huisarts overleggen en eerst Bach druppels proberen.
Waar je ook nog even kan kijken voor informatie is Google op: poppoli. Hier staan ook medicijnen beschreven met daarbij informatie over zwangerschap en borstvoeding. Zelf heb ik ook citalopram en oxasepam. Van de oxasepam weet ik dat dat niet gebruikt mag worden maar die slik ik heel zelden en ik ben niet zwanger. Maar al met al zal ik het wel met je ha bespreken.
Ik zou toch echt geen medicijnen gebruiken tijdens de zwangerwchap zelf niet homeopatische Ze weten niet wat het effect heeft op het ongeboren kind Ik zou zeker kijken naar meer begeleiding tijdens de zwangerschap Misschien met iemand praten als je dat nog niet doet Of een behandelplan maken Succes! En heel veel sterkte!
Ik snap dat je dat zegt, echter niet iedereen kan zonder medicatie. Ik gebruik antidepressiva, stemmingstabilisatoren, ik heb oxazepam gebruikt in deze zwangerschap en benzo's. Met mijn baby gaat het prima. Er is veel onderzoek naar gedaan en mijn arts schrijft het niet zomaar voor. Als er toch twijfels zijn, neem ik het niet. Als ik de medicatie niet neem gaat het niet zo goed met mij. Soms moet je kiezen tussen 2 kwaden
Ik heb deze ook geslikt en ik mocht absoluut niet zwanger worden met citolopram. Ik moest stoppen en als dat niet lukte was er wel een ander alternatief. Geen idee wat dat alternatief was. Heb toen eerst gezorgd dat ik medicatie vrij was en stabiel. Maar geloof dat sowieso adviezen in medicijn gebruik kunnen wisselen
Denk dat het inderdaad per persoon wisselt. De Pop-poli geeft deze als veilig aan. Ligt misschien aan de hoeveelheid die je slikt?
Volgens mij slikte ik niet bijzonder veel hoor! Maar inderdaad...advies zal bij iedereen anders zijn. Achteraf wel blij dat ik ook zonder bleek te kunnen zonder terugval. Moet zeggen dat ik in de zwangerschap ook echt wel troep heb gekregen voor andere dingen. Dus zal per situatie verschillen
Ik vertrouw wat dat betreft ook op mijn psychiater(s) en poppoli. Overigens voor de zwangerschap nooit medicatie gehad, maar werd heel erg ziek in de zwangerschap... heb je soms en kun je je er beter bij neerleggen.