Baby 13 maanden en begrijpt niets!

Discussion in 'Baby en dreumes' started by sm1990, Jan 15, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. sm1990

sm1990 Bekend lid

Nov 28, 2012
    618
    9
    18
    Hallo mede mama's.

ik ben vooral opzoek naar herkenning/geruststelling.
    Wil even benadrukken dat het niet gaat om het produceren van taal... dus laat praten maar juist om het begrip..

Wij hebben een zoontje van 13 maanden en praten veel met hem, gebaren veel etc.
    hij kon met 9 maanden zwaaien en klappen en dag dag zeggen. Hij zegt verder mama(tegen papa en mama en oma) oma zegt hij ook weleens.. en hij lijkt te zeggen watdoeje waarbenje? maar niet in de goede context.
    Dus qua spraak lijkt t allemaal wel oke.
    Maar nu valt mij al een hele tijd op dat hij niets begrijpt. Pak maar de bal? waar is papa? geef maar een kusje.. Hij gaat niet om zich heen kijken van waar is papa of waar is de bal nee na maanden herhalen hij begrijpt het niet!? hij wijst ook niet(dit is niet zo opvallend)maar dat begrijpen begin ik me toch erge zorgen over te maken omdat dat toch wel heel laat is en niet een beetje laat.
    Het gaat dus niet om het PRATEN maar om het begrijpen!

oudste heeft een taalontwikkelingsstoornis dus voel mn bui al hangen. Alleen het rare verhaal is dat de oudste van een andere vader is en het duidelijk bij hem vandaan komt.
    En me zoontje is van mij en mn man en waren allebei vroeg met begrijpen en praten.

Wie herkent dit? en bij wie kwam het wel of niet goed?

Hij brabbelt veel..
    Hij geeft wel een kusje als ik me lippen tuit en het geluid erbij zeg maar door gesproken taal alleen begrijpt hij dus niets. zijn oortjes zijn prima! luistert ookm naar zn naam.

2. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Euh. Hij is net een jaar geweest. Dat moet toch nog helemaal niet?

3. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,679
    113
    Hij brabbelt veel, dat is voldoende. Hij hoeft nog niets echt te begrijpen.

4. RoIn

RoIn VIP lid

Feb 3, 2014
    5,918
    595
    113
    Female
    Ik denk niet dat je daar nu al iets van zeggen kan!

Denk dat jongetjes over het algemeen iets later zijn dan meisjes (mocht je dat vergelijk hebben).
    Goede vriendin van mij heeft er 1 van 15 maanden. Die doet nog minder dan de jouwe. Maar eigenlijk hebben we er nooit over nagedacht dat dit een probleem zou zijn. Lijkt prima bij zijn hele relaxte karakter te passen. Vindt alles prima.

Te vroeg voor zorgen lijkt mij!

5. Jackie87

Jackie87 VIP lid

Aug 6, 2013
    5,496
    2,948
    113
    Uhm ik denk dat jij je veel te druk maakt. Mijn zoontje kon dat ook allemaal niet toen hij net een jaar was. Hij kan ook pas klappen sinds hij 18 maanden is, om maar een voorbeeld te noemen.

6. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik snap je zorgen ivm je oudste, maar hier lijkt me niks aan de hand.

7. Mythique

Mythique Fanatiek lid

Apr 3, 2015
    4,784
    3,911
    113
    Bizar hoe snel je dat vergeet! Het enige wat ik in filmpjes terug kan vinden is dat hij met 13 maanden dieren geluiden na deed. Dus vraag: wat doet het hondje? Hij: woef woef. Hij reageerde wel echt op de vraag. Maar verder heb ik dus niet onthouden :rolleyes:.

8. sm1990

sm1990 Bekend lid

Nov 28, 2012
    618
    9
    18
    Volgens het cb schema moeten ze wel kleine dagelijkse dingen begrijpen. Dit doet hij dus niet. Op de fb groep waar ik zit hebben zeker 50 mensen gereageerd en hij is de enige die t niet t kan zoals ik het heb gelezen.. dus zo gek is mn gedachte niet. Dierengeluiden enzo lijkt.mij ook normaal op deze leeftijd evenals reactie waar is papa...? Dat zijn wl dingen die meestal voor t jaar komen zie ik om me heen en op me werk toch ook wel. Maargoed was benieuwd of er meer kindjes waren die dit hadden :)

9. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Nou, mijn zoontje is behoorlijk slim maar is nu zestien maand en doet geen enkel dier na. Bij Kind& Gezin staat dat ook pas vanaf vijftien maand.

10. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,679
    113
    In Nederland bij het consultatiebureau ook vanaf 15mnd inderdaad, gemiddeld begint het ergens tussen de 12,5 mnd en 19,5 mnd. Dus met 13mnd hoeft het écht nog niet.

11. Nescio

Nescio Niet meer actief

Lees je veel boekjes met hem? Dus bijv. boekjes met tekeningen van dieren erin. Dan wordt zijn verbeelding meer geprikkeld dan alleen een 'losse' vraag.

nizzie86 likes this.
  12. Vero0504

Vero0504 VIP lid

Nov 17, 2016
    19,001
    15,035
    113
    Hier lezen, gebaren, zingen we al sinds begin af aan maar met 13 maanden krijg ik wel gebrabbel mama en papa en iets wat lijkt op eten maar vragen 'waar is papa' of papa roepen als ze papa ziet zit er echt nog niet in. Kan wel prima mamaaaaaaaaa bleren als ze gevallen is oid.

Maak me nog niet echt zorgen, ikzelf zei al papa/mama namen van mn broers, 'zelf doen' en '*naam broer* pesten' maar volgens mij hebben we hier zo'n gevalletje wat de neiging heeft alles eerst voor zichzelf uit te vogelen en dan pas te gaan doen en dan ook gewoon 'eventjes' doet. Kwam van de week ineens een paar stappen naar me toe gelopen, omdraaien en weer terug naar papa.(waaaaaat?) Volgende keer zien we dr zeker voorbij rennen?

Vulpen likes this.
  13. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

Jul 30, 2014
    3,230
    3,885
    113
    Ik vind dat je kindje echt al veel kan: zwaaien, klappen, naar zijn naam luisteren...

Ter vergelijking: mijn dochter kan inmiddels al best een aantal woorden en gebaren en ook klappen en zwaaien, maar ik heb niet het idee dat ze al veel doet met vragen als 'Waar is x?' Begint nu langzaam te komen maar met 13 maanden echt nog niet. Qua dierengeluiden: ze kan enorm goed loeien zodra het ook maar enigszins op een koe lijkt, maar hebben dan ook eindeloos Klaartje Koe voorgelezen :)

Zou me echt nog geen zorgen maken als ik jou was!

14. Siepie85

Siepie85 VIP lid

Nov 8, 2013
    8,347
    8,349
    113
    Amsterdam
    Ieder doet ook zijn eigen tempo he, zijn gemiddelde etc. Hier bijv begrijpt ze alles inmiddels heel goed zegt wat woordjes maar dierengeluiden maakt ze dus echt niet. Terwijl we wel voorlezen uit boekjes en dan dierengeluiden doet. Maak me daar geen zorgen over want met andere dingen loopt ze wel keurig volgens plan.
    En idd zwaaien en op naam reageren is echt al goed hoor. Zou dus nu niet meteen zorgen maken, kijk gewoon hoe het over 2 maandjes is bijv.

15. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Zwaaien en klappen deden de mijne pas na een jaar geloof ik. Brabbelen zelfs pas met 2 jaar oud! Daarvoor gromden ze veel en zeiden ze alleen mama. En dierengeluiden deden ze ook pas rond 2 jaar na. Echt praten (gelijk in halve zinnen) kwam pas rond 2,5 / 3 jaar bij beiden.
    Nu zijn ze 4 en 6 en hebben nooit een taalontwikkelingsachterstand gehad.
    Zij waren juist met andere dingen weer sneller rond de leeftijd van 1 jaar.

Kan je kindje al loslopen? Hoe is de motoriek?

En "volgens schema van het CB"? Dus elk kind hoort zich volgens dat schema te ontwikkelen, allemaal op hetzelfde moment kunnen lopen, praten, hetzelfde zijn qua gewicht en lengte.....Het is slechts een indicatie hè? Zo'n schema gaat uit van gemiddelden.

16. elliepellie

elliepellie Fanatiek lid

Jun 28, 2014
    1,887
    1,011
    113
    Female
    Pedagogisch medewerkster
    Venlo
    Ik zou mij ook geen zorgen maken.... waarschijnlijk is hij met andere ontwikkelings aspecten bezig en ze kunnen niet alles te gelijk!

Zie maar zo dat kinderen gaan “shoppen”. Ze shoppen in t winkeltje motoriek, of sociaal emotionele ontwikkeling, etc, en ja je kan maar in 1 winkel te gelijk winkelen ;)

Ik zou het even afwachten... hij is nog zoooo jong!

Vero0504 likes this.
  17. sm1990

sm1990 Bekend lid

Nov 28, 2012
    618
    9
    18
    Motorisch gemiddeld niet snel niet extreem langzaam. Loopt langs en overal achter (pakt stoelen enzo om achter te lopen) maar nog niet los. Klimt wel de trap op. Lepel vasthouden of in mond doen met eten doet hij nog niet als ik heb de lepel geef haalt hij eerst uitgebreid alles van de lepel
    We gaan t zien de komende maanden.
    We lezen veel en kijken samen veel boekjes met dieren, etenswaren en huishoudelijke dingen :) dus dat doen we allemaal wel!

Vero0504 likes this.
  18. ShineBright

ShineBright Fanatiek lid

Jan 29, 2014
    2,251
    670
    113
    Mijn dochtertje is ruim 13 maanden en begrijpt dus wel heel veel, het verbaasd mij vaak dat ze al zoveel begrijpt als ik haar wat vraag en ze kan ook al aardig wat woordjes zeggen maar haar grove motoriek zoals kruipen en lopen is ze dus nog niet echt mee bezig.

Ja ze kan aan de hand lopen maar kruipen heeft ze zelfs niet eens door nog maar als ik vraag waar is papa dan wijst ze naar hem en zegt daar. Dus zij is met dat soort dingen juist wel bezig en dus niet met lopen en kruipen.

Ach ze kunnen niet alles tegelijk hoor en maak me totaal geen zorgen. Ik moet dinsdag naar het CB en ben benieuwd wat ze zeggen over het niet kruipen.

Ik zou me totaal geen zorgen maken als ik jou was want mijn vriendin der zoon liep al met 10 maanden maar begrijpt minder dan mijn dochtertje en zegt ook minder woordjes terwijl hij 7 weken ouder is.

Elk kind doet het op zijn eigen tempo en het komt vast wel goed.

19. Rian85

Rian85 Fanatiek lid

Feb 21, 2012
    2,830
    477
    83
    Female
    Mijn zoontje is bijna 12md zegt nu mama, papa en iets dat lijkt op de naam van zijn zus. Maar verder niets. Hij kan hoeraaaa doen met zijn handjes na een intensieve sessie aan tafel met coaching van broer en zus. Hij wijst niet. Voert geen opdrachten uit. Kruipt niet op zijn knieën, schuift als en ware marine commando vliegensvlug door de kamer en trekt zich sinds kort op. Hij haalt laatjes leeg, vooral die onder de oven en zijn lievelingsding is de rol aluminium folie.

Tja ik maak me om mijn baby geen zorgen dus ook niet om die van jou die echt al meer kan.

20. Mery

Mery Bekend lid

May 24, 2017
    697
    278
    63
    Female
    Zijn de oren van je kind ook getest door een arts? Mijn zoon had ook soortgelijk gedrag(heel lang verhaal),het kwam niet in ons op dat zijn oren slecht zouden zijn.Immers kon hij ons toch horen? Uiteindelijk na jaren ellende en overal advies te hebben gevraagd,kwam de kleuterjuf met het idee om zijn oren te testen.Hij bleek buisjes nodig te hebben.Gelijk al veranderde het gedrag van onze zoon hierna.

Blijdorp and Vero0504 like this.

Share This Page