Hoe de kolfmomenten tijdens het werk afbouwen?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Jammie, 15 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jammie

Jammie Actief lid

17 jul 2008
    198
    0
    0
    Hallo,

Heel graag zou ik de borstvoedingen overdag af bouwen. Onze dochter is overdag super onrustig tijdens het drinken en drinkt ook te weinig doordat de wereld om haar heen veel boeiender is. Uit een flesje drinkt ze wel voldoende en ze plast en slaapt dan overdag veel beter. Ook ben ik inmiddels weer aan het werk en ondanks dat er een geschikte ruimte is om te kolven laat mijn werk het niet echt toe om te kolven. Het kolven vindt ik bovendien erg pijnlijk (van alles geprobeerd om dit op te lossen in overleg met een lactatiekundige, maar helaas niet gelukt).
    Nou weet ik dat het het beste is om de voedingen om en om af te bouwen. Maar het liefst zou ik 's ochtends en 's avonds wel borstvoeding blijven geven. Is het mogelijk om de twee voedingen overdag (achter elkaar dus) af te bouwen? En hoe kan ik dit dan het beste aanpakken?
    Onze vriezer voorraad is overigens zo groot dat ze in ieder geval tot 6 maanden borstvoeding krijgt. Kan ik zodra dat op is 2 voedingen gaan vervangen door opvolgmelk of kan ik er beter eerst 1 vervangen en na een tijdje ook de tweede?

Alvast bedankt voor u reactie.

2. Linda Offereins

Linda Offereins Lactatiekundige

3 mrt 2010
    860
    0
    0
    Hoi,

Je kunt zeker proberen om van die kolfsessies overdag af te komen.
    ik zou beginnen met de voeding van de middag eraf te halen. (Die van 14 of 15 uur) Die vervang je dan door moedermelk uit je vriezer.
    Vervolgens wacht je een tijdje om te kijken hoe je borsten reageren.
    Ik denk dat je baby 's nachts ook al wel een tijd doorslaapt, dus je borsten zijn al wel gewend om de voeding wat langer vast te houden.
    Als het goed gaat kun je de tweede voeding van de dag ook gaan vervangen. Je moet dan goed opletten hoe dat gaat. Misschien zul je nog een aantal keren een beetje moeten afkolven om wat spanning weg te halen, maar misschien gaat het ook gelijk goed.
    Daarna kun je dus voeden vóór je werk, voeden na je werk en 's avonds voor het slapen.

Bij sommige vrouwen kan het lichaam op afbouwen reageren met het totaal stoppen van de productie. Anderen kunnen nog tijdenlang doorvoeden op deze manier. Je moet dus even afwachten hoe dat bij jou gaat. Ik denk wel, gezien het feit dat je al zo lang borstvoeding geeft, dat het zal lukken bij jou.

Het vervangen van moedermelk door opvolgmelk, kun je het beste een beetje geleidelijk doen.

Vriendelijke groet
    Linda

Deel Deze Pagina