Zwanger worden en werken met dieren

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Dee-tje, 18 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dee-tje

Dee-tje Fanatiek lid

17 okt 2011
    1.435
    320
    83
    Vrouw
    Hallo allemaal,

Ik ben even benieuwd of er hier dames zijn die ervaring hebben met een zwangerschap en een beroep hebben met dieren, zoals bijvoorbeeld dierenarts, paraveterinair, dierverzorger etc.

Ik zelf werk in een dierenkliniek en kom dus dagelijks in aanraking met allerlei dieren, voornamelijk honden en katten. Het gebeurt natuurlijk ook geregeld dat een kat bijvoorbeeld bijt of krabt en we werken met bloed, ontlasting etc.

Dit alles doet mij heel erg twijfelen over het zwanger worden terwijl ik zo een beroep uitoefen, maar anderzijds denk ik, er zullen meerderen in het zelfde schuitje zitten. Bij mijn 1e en 2e zwangerschap was ik nog niet werkzaam in dit vakgebied, en ik ben altijd super voorzichtig geweest tijdens mijn zwangerschappen als het aan komt op wat je allemaal wel en niet mag. Een kattenbak bijvoorbeeld had ik al niet eens aangeraakt. Maar nu kom ik daar al niet eens onderuit.

Ik hoor graag ervaringen en hoe jullie hier over denken. Mijn wens voor een 3e is zo groot dat ik deze in ieder geval niet aan de kant wil schuiven. Ik wil echter ook geen onnodige risico's lopen.

Bedankt alvast :thumup:

2. Jenneke88

Jenneke88 Fanatiek lid

9 jul 2016
    1.772
    817
    113
    Zelf zou ik handschoenen dragen en bij elk dier verwisselen. Ook na elk dier je handen wasse je desinfecteren met handalcohol. Geen ervaring, maar als je er echt niet onderuit komt is dit een oplossing.

Dee-tje vindt dit leuk.
  3. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Ik ben paravet van beroep.

Met gewone klanten was ik mn handen na de patiënt.
    Bij vieze dieren of verschonen van ontlasting of dode dieren draag ik handschoenen en daarna alsnog handen en armen wassen.

Maar dat deed ik ook voor ik destijds zwanger wou raken. Algemene hygiëne is belangrijk. Verder pas extra oppassen als je zwanger bent met zoonoses en rontgen bv. Ok ligt eraan hoe jullie dat hebben.

Dee-tje vindt dit leuk.
  4. Rataplan

Rataplan Fanatiek lid

25 apr 2015
    1.534
    107
    63
    Hier 2 keer zwanger geweest terwijl ik in een dierenkliniek werk.
    Gewoon wat extra opletten.
    Goed handen desinfecteren. Niet in de OK met gasnarcose, geen rofo's maken en niet met blote handen in aanraking komen met sommige medicatie (metrazol, felimazole ed).
    Verder is het prima te doen hoor, zwanger zijn en werken met dieren.

Dee-tje vindt dit leuk.
  5. Do1981

Do1981 VIP lid

9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Misschien overbodig, ben ook geen ervaringsdeskundige, maar misschien ook handig om een tetanus injectie uit voorzorg te halen? (Als je die niet al de laatste 10 jaar hebt gehad natuurlijk)

En handig misschien om je vooraf te laten testen op toxeoplasmose. Ik begreep van mijn dierenarts laatst dat zij dat ook vooraf aan het zwanger worden had gedaan. Vooraf kun je het betrouwbaar testen schijnt het, als je zwanger bent wordt het minder betrouwbaar.

Dee-tje vindt dit leuk.
  6. Rataplan

Rataplan Fanatiek lid

25 apr 2015
    1.534
    107
    63
    Ik heb ook bloed laten testen op antistoffen tegen Toxoplasmose. Ik werk al 10 jaar bij een DK en bij mij was ie negatief. Dus ik denk dat als je gewoon een beetje op let, de kans heel klein is om Toxoplasmose op te lopen.

Dee-tje vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina