Hallo, onze zoon is op 5 maart 2012 geboren na een zwangerschap van 37w6d. Hij woog bij de geboorte 4766 gram en heeft een paar dagen op neonatologie gelegen omdat hij niet goed dronk en de kinderarts het belangrijk vond dat hij wel zijn flessen leeg dronk omdat hij zo zwaar was. Uiteindelijk heeft hij na 2 dagen een maagspoeling gehad en zijn maagje zat vol met oud vruchtwater en bloed. Dit even als achtergrond. Nu is onze kanjer 4 weken en 3 dagen oud en heeft hij vannacht doorgeslapen van 23.30 tot 7.45. Heerlijk voor ons, maar is dit niet te snel? Hij drinkt overdag 6 flessen van 130 ml (120 water + 4 schepjes poeder), om de 3 uur bieden we een fles aan en 's nachts laten we hem slapen en voeden we op verzoek. Normaal ben ik van mening dat een kindje 's nachts zelf wel aangeeft dat hij honger heeft, maar ik hoor de kinderarts nog zeggen dat we hem niet te lang zonder voeding mochten laten slapen (max 5 uur) ivm zijn bloedsuikerspiegel... al is dit 4 weken geleden. Hij is overdag heel tevreden, slaapt goed en heeft alleen 's avonds wat last van kramp en huilt dan wat meer. Mijn vraag: Moeten we hem 's nachts wakker maken voor een fles of kunnen we hem lekker laten slapen?
Hoi hoi, Heerlijk dat het zo goed gaat met hem. Je hoeft hem niet wakker te maken 's nachts hoor. Hij zal er best aan toe zijn om door te gaan slapen. Omdat hij zo zwaar is kan hij wat meer per voeding aan, en kan daar dan wat langer mee toe. Je kunt uitrekenen hoeveel voeding hij nodig heeft. Dat doe je als volgt; Lichaamsgewicht in ponden keer 75. Bijvoorbeeld 10 pond x 75 is 750. Dat is het aantal ml dat hij per etmaal nodig heeft. Deel dit door het aantal voedingen die hij op dat moment krijgt. Stel hij weegt 11 pond nu. Dan kom je op 11 x 75 = 825 per etmaal. Als hij zes voedingen krijgt is dat dus 825 : 6 = ongeveer 140. Hij zou dus per voeding iets meer mogen dan wat hij nu krijgt. Probeer maar of hij iets meer op kan. Laat hem maar lekker slapen hoor, je hoeft je geen zorgen te maken. Groetjes Adrienne