Ik herken dit gevoel eerlijk gezegd ook. Ik hoop maar dat het klikt tussen mij en de kraamverzorgende want ik weet dat ik de makkelijkste niet zal zijn met mijn baby'tje uit handen geven. Misschien miep ik eind juli wel ''iemand haal alsjeblieft dat kind bij me weg, ik wil sla-hapen!!!''
Sorry, maar ik wens jou heel veel succes. Als je er nu al zo instaat? Ik denk dat jij zo heel erg blij bent met al die mensen om je heen.
Ik vind je redenen in je eerste post idd ook wel beetje krom: je bent zwanger van je eerste kindje, maar je wil niet dat iemand anders je komt vertellen wat je wel en niet moet doen met je baby. Jij weet bij je eerste kindje al precies wat je moet doen dan? Ik wist dat echt niet hoor, en zelfs bij de 2e heb ik dingen bij geleerd, en zal dat bij de 3e nu ook vast doen. Ik denk dat je straks erg blij bent met die 49 uur kraamzorg (je weet tenslotte ook nog niet hoe je bevalling zal verlopen etc) en dat je maar wat blij bent met de kraamhulp. Edit: Ik lees dat je vriend ook veel thuis is, maar dan nog zou ik gewoon ook afwachten hoe je bevalling verloopt etv Lekker alles op je af laten komen, het zijn echt geen dracula's die je komen helpen
Temp is belangrijk zo wel voor moeder als voor kind maar dat is al vertelt. ons dochtertje had soms zelfs een ondertemp! ondanks 29 graden buiten! en 24 binnen! Als ze niet getempt zou zijn was het anders afgelopen. Overigens moet je denk erg blij zijn met de kraamhulp. Je kan het altijd nog minderen na je bevalling, ik zat er bij de eerste ook niet echt op te wachten maar uiteindelijk was ik ingeleid ivm PE en ik was zo ziek dat ik niets kon!! Dan ben je blij dat ze er zijn ( ook al was het maar anderhalf uur ivm vak, tijd) Bij de 2de keek ik er naar uit! heerlijk rusten tussen de middag, schoon huisje zonder dat je zelf als een wilde tekeer moet. Broodje werd gemaakt, drinken werd neer gezet, kon liggen wanneer ik wilde. Nu had ik een super bevalling van anderhalf uur en thuis dus dat scheelde, maar vond het erg jammer dat ze weer weg was. Ik zou als ik jou was gewoon die 49 uur laten staan. Je kan altijd na 3 dagenz eggen dat je een halve dag voldoende vind dat is dan ook prima. Ik zou hetniet op voorhand doen want mocht je het wel nodig hebben heb je straks een probleem.
Dat dacht ik ook, en ik hou nog steeds niet van 'vreemden' in mijn huis... Maar het was hier gewoon noodzakelijk. De kraamweek is erg hectisch; je moet herstellen van de bevalling, hormonen gieren door je lijf, je bent ineens verantwoordelijk voor zo'n hummeltje, even goed bij slapen zit er niet in... Verkijk je er niet op hoor!
Dus als ik het goed begrijp ik er een standaard ritueel voor hoe met een baby om te gaan? Natuurlijk weet ik niet alles en zal ik vast veel nuttige dingen leren van een kraamhulp, en vast wat fouten maken. Maar het moet goed voelen voor de baby en voor mijzelf. Geen enkel mens is hetzelfde en baby's evenmin, dus een standaard protocol geloof ik niet in. En er is ook nog zoiets als moederinstinct, ik geloof niet dat ik mijn kind tekort zal doen als ik niet alles doe volgens de regels, maar wel met heel veel liefde. Sorry, maar ik ben misschien wat ouderwets als het hierom gaat. Ik ben zelf thuis geboren, geen ziekenhuis, geen kraamhulp, geen digitale thermometer, geen kruikjes, en ik was de eerst geborene. Toch heb ik het overleefd en hebben mijn ouders een prachtige kraamtijd gehad. Dus zo kan het kennelijk ook. Daar zitten misschien meer risico's aan verbonden, die ik zelf niet zal nemen overigens! Maar ik wil toch graag een wat natuurlijker proces, en voor mij voelt een vreemde over de vloer voor 49 uur simpelweg ongemakkelijk. En dat is mijn mening, die mag ik hebben. Net als dat ik mensen die graag 100 uur kraamzorg willen, hun mening laat hebben. Ik zal proberen er open voor te staan en wijs kraamhulp niet af. Ik zeg enkel dat ik 49 uur te veel vind. Ik zal echt niet de enige zijn die er zo over denkt.
Maar dat betekent dus wel dat je dan de eerste dag iemand voor 6 uur in huis hebt? Als dat nu niet lekker werkt, kun je diegene dan wegsturen of is dat te hard? Die vrouw van de kraamzorg heeft graag dat ik van tevoren aangeef hoeveel uur kraamzorg wij willen, vandaar. Je kunt de basis 49 uur aanhouden en dan later zonder problemen van gedachte veranderen?
Temperaturen bij een baby is inderdaad wel heel belangrijk, overigens is kraamhulp niet verplicht dus daarmee de handelingen die een kraamverzorgende moet uitvoeren ook niet, eigen keus, is het misschien een optie dat je zegt tegen de kraamzorg dat je je baby straks zelf wilt temperaturen? Wie weet voel je je daar fijner bij?
Ja klopt, je kan elke minuut anders beslissen. Als het jou te benauwd wordt mag je ook kiezen voor 4 uur per dag of een andere vorm in overleg, tenminste bij het kraambureau waar ik hulp van krijg zeiden ze dat tijdens de intake. "We houden het nu hoger aan maar kunnen ter plekke bekijken of het nodig is" dat is letterlijk gezegd.
Ik ging dus ECHT geen thermometer in mijn kont stoppen. Temperatuur opnemen kan ook prima via mijn oor. Bij de eerste deed ze er niet moeilijk over, de 2e wel wat meer. Maar nee, ik zie niet in waarom het moet. Ik ken mijn eigen lichaam erg goed, en ik weet wanneer er iets niet goed is. Daarnaast, mijn kontgat was na de bevalling niet iets waar ik ook nog even een thermometer in wilde steken. Brrrr AU.
Dit is precies hoe ik het ook bedoel. Vind je een beetje arrogant overkomen. Geloof me; je bent zo heel blij dat er iemand is die je helpt en adviezen geeft. Je weet echt niet alles..
Nee tuurlijk is er geen standaard ritueel, jij zult het vast weer anders doen dan dat ik doe.. maar dat zeg ik ook nie. Ik vond je eerste post wat vreemd over komen (met name dat je van je eerste kindje zwanger bent, maar nie wil dat een ander je vertelt hoe en wat) En een kraamzorg die zal jou ook gewoon je gang laten gaan, maar wel tips/adviezen geven, en dan ist aan jou wat je er mee doet. Tuurlijk moet het goed voelen voor jou en je baby, maar denk dat dat ook echt wel goed komt Denk dat je je van te voren ook drukker kunt maken dan nodig is.
Je kan idd elk moment beslissen dat je minder kraamzorg wil Dus ik zou gewoon die standaard 49 uur laten staan en dan kab je altijd nog zeggen 3 uur per dag is genoeg (minder kan niet, en naar huis sturen na 2 uur kan maar je betaald wel 3 uur) En idd wat al word gezegd wat als je heftige bevalling heb en je kan niets? Of stel je krijgt ineens een keizersnee Dn ben je echt blij dt ze er zijn../ en snap dat je vriend thuis is maar neem aan dat die ook wil genieten van de baby en niet hele dgrn voor het huishouden, visite ed wil zorgen Ik had niet een ontzettend moeilijke bevalling( beetje haha) Maar heb zoooooo. Last van mn knip gehad dat ik er al 5 minuten over deed om op te staan, ik kon niet zitten, amper bewegen alleen maar liggen Nou was blij dat ze er was! Boterhammetje word gemaakt drinken gepakt, elke dg ren schone wc ( belangrijk ivm hygiene) e.d En nee ze zeggen niet je moet dit en je moet dag ze overleggen alles netjes En geloof me ik keek er eerst ook tegenop.. Ik denk echt dat je het allemaal te licht opneemt...
Ik zou het bij je kindje wel doen. Ik ben ook niet van de onnodige pesterijen maar heb toch zelf gezien dat het erg belangrijk kan zijn! Ik deed een beetje sudo creme erop en gewoon net het puntje er in. Ze merkte er werkelijk waar niks van! Je doet je kindje echt geen pijn! Gewoon met het verschonen van de luiers. Echter ben je zelf helemaal vrij in wat je wel en niet wil! Geef dit ook aan! De kraamverzorgster is er niet om jou te vertellen wat je allemaal wel en niet moet he! Ze is er om je te helpen op JOU mannier omdat je zelf ook herstellende bent! Zo heb ik het ervaren en ik hoop dat jij het zo ook gaat ervaren! En als je toch een zuster krijgt die niet met JOU mee wil werken, meteen melden! Heel veel suc6! En het komt heus wel goed! Enne hier ging de thermomether ook onder de oksel hoor! Jou lijf, jou keuze! Jou huis, jou regels, jou kindje, jou mannier!
Hier ook iemand die een kraamhulp in huis niet zo prettig vind.... Wij kiezen dus ook voor 24 uur. Dat hebben we bij de oudste al zo gedaan en nu dus weer. Ik vind die 24 uur zelfs nog veel eigenlijk... Mijn vriend zorgt ook dat hij de 1e week thuis is en verder geen hulp van omas of wat dan ook. Ik vind het wel belangrijk dat er een kraamhulp komt omdat ik wil dat ze mn pasgeboren beebje goed in de gaten houden, daar hebben kraamhulpen immers veel meer verstand van dan ikzelf. Temperatuur meten doe ik dus ook zelf ook ik vind de bevalling al erg genoeg met "al" die mensen erbij. Brrr... Ik kan pas ontspannen als we gewoon met ons eigen gezinnetje thuis zijn, niet met een vreemde in mn huis. hoe goed ze het ook zal bedoelen...