Ik zag ook een beetje op tegen de kraamzorg, ook omdat we in een appartementje wonen dus niet super veel ruimte hadden. Maar ik vond het uiteindelijk heel fijn. Gewoon die zekerheid die je hebt omdat er iemand bij is, bv met voor het eerst in badje doen. Ik wilde eerst 24 uur maar het kraam bureau zei at ik het beste 49 uur kon nemen want dan kon het altijd nog omlaag en omhoog is een stuk makkelijker. Als je bijvoorbeeld een ks hebt gehad en je komt de eerste week je bed niet uit is het wel heel fijn dat er iemand is om je vriend te helpen met de verzorging van de baby. Ik denk dat je vriend een stuk meer kan leren van de kraamverzorger dan van familie, omdat zij wat meer begeleid ipv het voor hem doet. Temperaturen van je baby is natuurlijk heel belangrijk ook bij een kerngezond baby, zoals hier boven ook al gezegd is. Mijn zoontje vond het helemaal niet erg, het hielp juist bij de dikke ontlasting die hij in het begin had. Het was dus echt niet je kindje pesten zoals jij het noemt en als je dit erg vind bereid je dan maar voor want je zal nog veel meer dingen moeten doen die in het belang van je kindje zijn maar toch niet even prettig, zoals vacinaties. Hier deed de kraamverzorger een beetje vaseline op de termometer. Ik heb me gewoon door mijn vriend laten temperaturen. Oortermometer kan ook maar bij twijfel moet het dan toch rectaal en dan zou je ervoor kunnen kiezen om het door jezelf oj je vriend te laten doen.
Over het belang van het temperaturen is denk ik al wel genoeg gezegd. Zelf had ik een hele leuke kraamverzorgster waarmee het goed klikte. We vonden het zelfs wel jammer toen ze weer weg ging. Voor mij was het ook wel goed dat ze er was. De eerste dagen in het zkh en thuis werden we geleefd doordat ons zoontje op de couveuseafdeling lag en toen we eenmaal thuis waren had ik erg de neiging om maar door te blijven gaan in plaats van ook mijn rust te nemen. Ze moest me af en toe echt naar boven sturen. Op de laatste kraamdag kregen de kleine en ik lichte koorts. Doordat ik al een ab-kuur had ivm blaasontsteking werd er door de kraamzorg meteen contact opgenomen met vk en die belde meteen met de gyn. Kon ik me meteen weer gaan melden in het zkh, dat was even iets minder leuk, maar wel goed dat het ontdekt was, want de ab-kuur sloeg dus helemaal niet aan en een uur later in het zkh was de koorts alweer verder gestegen bij mij (bij mijn zoontje gelukkig niet). En doordat ik zo vol met hormonen zat had ik regelmatig al last van opvliegers en had ik de koorts zelf niet opgemerkt. Oorthermometers daar vertrouw ik zelf niet op, hebben bij mij regelmatig twee graden of meer verschil gegeven. Nog een tip, de digitale thermometer uit de thermometerset van Avent is supersnel (binnen 2/3 seconden heb je de temperatuur). Heb zelf nu ook een tweede set voor de 'buikbaby' aangeschaft. Hij is niet goedkoop, maar zeker wanneer je kindje ouder wordt en niet graag meer lang stil ligt is hij ideaal.
Ik zou je baby echt wel temperaturen hoor! De redenen hiervoor zijn al gegeven. Mijn zoon was 8 pond, apgar van 10-10-10 en toch had hij de eerste 5 dagen veel moeite met zn temp goed houden. En zowel bij temp opnemen als hielprik geen kik. In zn blote billen daarintegen vond hij verschrikkelijk.. Ik vind het persoonlijk eerder zielig voor je baby als je hem goede zorg ontneemt.. Ik had totaal ruptuur dus mocht tempen onder mn oksel, maar wb je privacy.. Als je hechtingen/knip krijgt willen ze dat ook elke dag even zien hoor. Misschien om de dag als je er moeite mee hebt, maar de bevalling zal helaas niet de laatste keer zijn dat je in je blote billen moet. En krijg je na co bij de gyn zul je ook weer met de beentjes wijd moeten.. Meis maak je er allemaal niet te druk om,zet je hakken nog niet te veel in het zand. Laat het over je heen komen! Komt goed!
Wij nemen wel het maximale aantal uren wat we kunnen krijgen (49 uur plus 15 luxe uren) en dan zien we wel wat we ervan gebruiken. De vorige keer hebben we in ieder geval lang niet alles gebruikt en ons huis was stralend schoon, baby en ik waren goed verzorgd en ze bood zelfs nog aan om het eten klaar te zetten. Ik moest mezelf steeds onder mijn oksel temperaturen. Deze keer hopen we weer op iemand die ons huis op orde weet te houden en het belangrijkste vind ik nog wel dat ze aandacht heeft voor mijn oudste zoon. Dat is mijn alles en ik vind het zo erg dat ik dan tijdelijk minder aandacht aan hem kan besteden. Of nou ja, ik moet voortaan mijn aandacht blijven verdelen natuurlijk maar vanuit mijn bed wordt dat al moeilijker . En ik hou zoveel van dat jochie. Temperaturen ga ik nu onder mijn tong doen. Zo ben ik ook zwanger geworden en ik krijg er vrij nauwkeurige waarden mee, het was bijna elke dag hetzelfde dus dat moet goed zijn. Mocht de kraamverzorgster overbodig worden dan bespreek ik dat met mijn man en met haar en dan korten we de uren dan wel in. Wij hebben geen mantelzorgers. Bij mijn vorige bevalling beloofden mijn moeder en zus allebei dat ze wel een paar dagen zouden komen helpen, nou mijn moeder is in de kraamweek twee keer op bezoek geweest en heeft zich uitgebreid laten bedienen en mijn zus is sinds de geboorte van de kleine (16 maanden geleden) pas vijf keer geweest dus daar hoef ik niks van te verwachten. Mijn schoonmoeder zou wel willen maar dat wil ik niet, zij gaat de hele dag met baby in haar armen op de bank zitten daar heb ik ook niks aan . Oh en in bovenstaande ga ik er even vanuit dat ik weer zo'n voorspoedige bevalling mag krijgen als de vorige keer.
veel verloskundigen willen je niet begeleiden als er geen kraamzorg in huis komt, dus in die zin is kraamzorg wel "verplicht".
ik ben van mening dat, als je kraamzorg aanvraagt, je open staat voor tips/adviezen. daarnaast werken kraamverzorgenden volgens een protocol, om verantwoorde zorg te kunnen geven. rectaal temperaturen doen ze niet om jou of je baby te pesten, maar omdat ze verantwoordelijk zijn om de gezondheid van jou en je baby te bewaken en dat kan nu eenmaal het beste als er rectaal getemperatuurd wordt (natuurlijk kun je hierover afspraken maken als je dit pertinent niet wil of als je bowlingballen van aambeien hebt). Rectaal meet je het meest zuiver en een (beetje) temperatuursverhoging kan al een beginnende ontsteking zijn (waar jij en je baby zeker de eerste dagen erg gevoelig voor zijn).
Onze zoon kwam ook gezond ter wereld, maar ontwikkelde op de 6e dag een urineweginfectie omdat hij 1 verwijde nierbekken had. Dit hebben ze op echo's nooit gezien. Ik zou niet zo moeilijk doen over "even" temperaturen, de baby slaapt er soms zelfs lekker om door. Vaak vinden ze het nog vervelender om de kleertjes uit te moeten om in bad te gaan.
Ik heb een verschrikkelijke bevalling gehad en was maar wat blij met een kraamverzorgster! Ik had gewoon 49 uur aangevraagd. Omdat de bevalling totaal uit de hand is gelopen, kreeg ik uiteindelijk nog 41 uur. Ik heb in totaal 5 dagen in het ziekenhuis gelegen. In het ziekenhuis heeft mijn man het 1 en ander wel geleerd van de verpleging, maar de kraamverzorgster heeft ons ontzettend veel geleerd. Zonder haar hadden we het niet gered. Privacy; daar is weinig van over, zo gauw de verloskundige gaat voelen hoeveel ontsluiting je hebt. Je kunt wel van je man/vriend verwachten dat hij het huishouden erbij doet, maar daar kun je niet vanuit gaan. Ik heb dus best lang in het ziekenhuis gelegen en was er nog slecht aan toe, toen ik thuis kwam. Maar mijn man heeft dus veel in het ziekenhuis gezeten. Je maakt dan emotioneel zoveel mee (vooral je man/vriend) dat je echt geen tijd hebt om een dweil te pakken of de douche te poetsen. Wees blij dat je er gebruik van kunt maken.
Inderdaad, voor mijn man was het emotioneel ook heel zwaar, dan ben je echt niet bezig met het huishouden. En hygiene is na de bevalling erg belangrijk, dus 'even' de badkamer niet doen kan echt niet (zeker in mijn geval niet, ik had een open wond). Dus echt zo fijn dat de kraamverzorgster iedere dag de badkamer deed en ook iedere dag 's middags voor ons kookte, mijn man had het al druk genoeg. (Maar hij kon haar een keer wel schieten; hij was rond aan het rennen omdat ik terug moest naar het ziekenhuis, ik was ongelooflijk slap geworden ineens en hij dacht echt dat ik tegen het einde aan zat, dus hij belde met de verloskundige en gynaecoloog, ging snel een koffer voor me pakken, baby inpakken en in de maxi-cosi, auto later voorverwarmen (het was toen -15 ofzo ) en dus gewoon stress stress stress... vraagt de kraamverzorgster hem hoe ze het koffiezetapparaat moet ontkalken... hmm, ja, daar was hij dus ECHT niet mee bezig!)
Arme jij Hier kookte beide kraamhulpen! Lag wel even aan het tijdstip, maar als ze eerder weg gingen hadden ze de aardappeltjes geschild en alles klaar gezet.
Ik denk dat bijna iedereen bij het eerste kindje op ziet tegen de kraamhulp in huis. Ik vond het ook maar niks en heb me er van te voren ook super druk om gemaakt. Ik ben enorm gesteld op mn privacy, ook wat mijn lichaam betreft. Maar na de bevalling en ruim 30 uur extra in het ziekenhuis was de kraamhulp nog geen 5 minuten binnen of ik liet haar mn tepelkloven al zien. Is echt heel raar hoe snel je over die schaamte heen bent als je eenmaal bevallen bent.. en zonder de kraamhulp die halve dagen kwam had ik het echt niet gered hoor, ik was in de kraamweek zo'n beetje 24 uur per dag in staat van paniek.. alles is zo nieuw en hoewel je moederinstinct wel zegt dat je voor je kindje wilt zorgen, weet je niet altijd wat nou de beste manier is. Zeker als je een baby hebt die bijvoorbeeld veel huilt en je alles al gecheckt hebt (luier, voeding, temperatuur, etc). Nu ben ik zwanger van de tweede en kijk ik uit naar de kraamhulp, ik heb me in ieder geval voorgenomen deze keer heel wat meer rust te nemen en de boel lekker de boel te laten, heerlijk een weekje verwend worden!! Het belang van temperaturen zal je inmiddels wel duidelijk zijn geworden, en ook dat de baby er niets van voelt/merkt. M'n zoontje begon het pas akelig te vinden toen hij bijna 2 was, maar dat komt niet zozeer door de thermometer in zn anus maar het feit dat ie niet meer stil ligt natuurlijk Niet alleen de eerste weken maar zeker de eerste jaren zul je je kindje toch echt regelmatig moeten 'pesten' met een thermometer tussen de billen, de temperatuur in het oor en onder de oksel wijken vaak enorm veel af en kinderen worden nu eenmaal wel eens ziek, zeker in het eerste jaar. De dokter zal dan altijd vragen naar de rectaal gemeten temperatuur. En als je kindje later koorts heeft (bijv. na vaccinaties) dan zul je ook een zetpil inbrengen.. zulke dingen horen er nu eenmaal bij. En je eigen temperatuur mag je gerust zelf opmeten hoor. Wel verstandig om te doen, om infecties op te merken. De dagen na je bevalling zul je koorts niet altijd zelf opmerken. Dat klinkt raar, maar is wel zo. Hier was de kraamhulp al een week weg toen ik opeens hele hoge koorts kreeg (40 komma nog wat), een borstontsteking komt redelijk vaak voor helaas. Als ik niet standaard 's morgens mn temperatuur opgemeten had, had ik het niet eens gemerkt want ik was vooral met mn baby bezig en niet met mezelf.
haha nee heb dat echt nog nooit meegemaakt. Heb deze keer zelfs zelf iedere dag onbijt en lunch staan smeren voor mezelf en de kinderen, ze bood het wel steeds aan maar was dan opeens net te druk met het toilet schoonmaken, een half uur lang in het zorgboek schrijven of vond het lastig omdat ze niet wist wat de kinderen wilde eten. Heb het toen ook maar niet meer gevraagd.
Je kan de kraamhulp inderdaad gewoon eerder naar huis sturen, hebben wij ook een dag gedaan. Ik denk dat de intake je nogal overvallen heeft, maar de kraamhulp zelf is meestal erg lief hoor! Ze gaat je echt niet vertellen wat je wanneer moet doen en hoe. Ze geeft je gewoon advies en als je vragen hebt, kan je ze stellen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik het fijn vond dat ze er was, maar ook erg blij dat ze weer weg ging. ze heeft mijn zoontje volgens mij ook vrijwel niet vastgehad haha. Ik of mijn man deed alles en ze stond erbij en gaf tips of adviezen. Ik ging tussen de middag op bed liggen, maar dan wel met mijn zoontje naast me haha. wat ik je wel wil meegeven is dat je van tevoren inderdaad niet kan weten hoe het allemaal gaat lopen. Misschien zware bevalling of juist niet. Misschien denk je nu: kraamzorg bleeeeh!!, maar ben je straks zo blij met die vrouw! het kan echt allemaal, dus ik zou er toch een beetje open in proberen te staan. succes met de bevalling en je kraamtijd
Sorry maar onnodig pesten? je kindje merkt er hoogstwaarschijnlijk niks van en het is van 'levensbelang' Als ik 11 uur na de bevalling van mijn zoon ( voor dat wij gingen slapen en vlak voor zijn avond fles) hem niet had getemperatuurd had ik noooooit geweten dat hij maar een temp van 35,1 had!!!!!!!!!! hij moest met spoed opgenomen worden in het ziekenhuis omdat hij zich zelf niet warm kon houden (door te dik bloed) Mij is toen verteld dat als ik hem niet had getemperatuurd hij door onderkoeling in coma kon raken en god mag weten wat er daarna kon gebeuren....!!!!! dus neem alstjebliefd voor lief dat dit echt, maar dan ook echt heel erg belangrijk is voor je (gezonde) kindje!!!!!! En wat betreft jezelf: je kan jezelf natuurlijk ook temperaturen Als er iets in je baarmoeder is achter gebleven kun je aan je temp vaak het eerste zien dat er iets mankeerd!
Volgens mij pest je je kindje daar niet mee en zeker niet onnodig! Mijn kraamhulp vroeg of ze mij ook moest temperaturen of dat ik dat liever zelf deed, ze deed het heel vaak zei ze en ik heb er eerlijk gezegd helemaal geen problemen mee. Ik dacht dat ik ook wel wat moeite zou hebben met een kraamhulp, wij vrouwen doen het het liefst op onze eigen manier...maar wat was ik blij met d'r, heb me ook helemaal overgegeven. En lekker koken dat ze deed Toen ze begon vroeg ze wat wij belangrijk vonden en wij wilden graag alles weten over de verzorging van Stijn, huishouden vonden we minder belangrijk...strijk zelf nooit dus dat hoefde zij ook niet te doen. Heb zelfs een traantje gelaten toen ze wegging Laat het over je heen komen en nee zeggen kan altijd nog
weetje wat zo leuk is alles wat jij weigerd aan onderzoeken word door gegeven aan je vk en dan doet de vk het
Ik dacht ook echt telkens; ach dat kan er ook nog wel bij... Er zijn zoveel mensen die je in de meeste intieme situatie hebben gezien, dat dat ook nog wel ff kon zeg maar. Maar na die week was het ook klaar. Toen wou ik ook echt niet meer...
Ja, dat dacht ik ook, hihi en inderdaad, gister op na controle geweest bij vk en mooi niet dat ik weer met mijn benen wijd ben gegaan! Ik voel me prima en nooit ergens last van gehad. Gelukkig hoefde dat toen ook niet. Maar wat heb ik genoten van de kraamzorg! Ik kon ook gewoon gezellig met haar kletsen en in mijn situatie is zij een van de weinige die de eerste week mijn meisje vast heeft mogen houden. Ik vond het verzorgen eerst best lastig, maar na 2 dagen ook wel erg lekker. Ook heeft ze me nooit ergens toe gedwongen. Als ik mijn kindje hoorde en wilde vasthouden ging zij haar zelfs voor mij halen omdat ik niet echt veel te veel mocht doen. Maar volg inderdaad je eigen gevoel. Ik was voor mijn bevalling heel nuchter en stoer, erna echt een wrak. Wat ik me wel afvroeg, wil je borstvoeding gaan geven? Want je hebt het over 49 uur en dat is toch het aantal uur bij borstvoeding. Want vooral daarin vond ik de begeleiding heel fijn. Een kundig iemand die me ermee hielp. want niet altijd gaat het goed en dan is hulp zo fijn! Daar zou ik dus wel even over denken. Je kan uiteraard ook een lactatiedeskundige inschakelen, maar goed dan is er nog weer een ander persoon die je gaat bekijken. Ik mocht echt niet de oorthermometer gebruiken omdat die echt niet nauwkeurig genoeg was en door de ruggenprik en scheur moest ze mijn temperatuur goed weten. Ik heb aangegeven mijn baby zelf te willen temperaturen en we mochten dit vanaf het begin ook doen (alleen maar beter want 's nachts moet het toch echt ook zelf) Ik werk op een kdv en heb opgepast op baby's vanaf dat ze 4 weken waren, maar ow ow ow wat is dit anders. Ik stond te bibberen met het in bad doen van mijn meisje terwijl ik dat dagelijks deed in een gezin waar nog 3 kids rond renden. Had ik echt niet verwacht van mijzelf! Praat er eens goed ook over met je verloskundige want uiteindelijk zijn zij verantwoordelijk voor de daden en acties van de kv. En verder, jullie week, jullie baby en jullie leven!