hier een ruggenprik gehad en compleet uitgescheurd en in het ZH gebruikten ze niets anders dan een oorthermometer. ook thuis mocht ik gewoon een oorthermometer gebruiken.
Ja, ik denk dat iedere kraamverzorgster dit weer anders doet? Want bij mij gaf ze aan dat de oorthermometers in het ziekenhuis dieper gaan en daardoor nauwkeuriger zijn. Maar goed, als ik had aangedrongen had het echt wel gemogen, ik mocht het inderdaad ook gewoon zelf doen, maar doe dat nooit dus dat durfde ik niet zo goed
Mijn dochtertje van bijna 2 krijg ik nu met geen mogelijkheid meer rectaal getemperatuurd waarvoor ik dus net van de week een oorthermometer heb gekocht. Die ga ik dus ook in mijn kraamweek gebruiken. De vorige keer werd ik onder de oksel gemeten. Dit ivm de aambeien..... Wat een feest
Dat zei ze bij mij wel inderdaad, bij aambeien of totaal ruptuur deed ze het de vrouw echt niet aan om rectaal te meten. Brrr, lijkt me ook heel naar!!
Ik denk dat je inderdaad een beetje overrompeld bent door het gesprek. Voor je kindje is het echt heel belangrijk. Mijn dochter was best flink, en er leek niks aan de hand. En toch merkte we dat haar temperatuur de 1e dagen echt te laag was. Als we haar niet hadden getemperatuurd had ik het echt niet in de gaten gehad. Wbt je eigen temperatuur, is ook belangrijk maar ik snap dat je zoiets hebt, moet dat nou echt zo?! Dat had ik ook, ik riep ook van te voren, ze gaat echt dat ding niet in mijn ... steken hoor! Uiteindelijk deed ze het gewoon onder mijn arm, dus maakte me druk om niks. Maak je niet druk, komt allemaal goed
ik moest een week lang elke dag temperaturen, volgens mij paar keer per dag. Maarja ze was klein, en kon haar temperatuur maar moeilijk op peil houden. hier was het dus wél belangrijk..
Ik had na de bevalling bijna meer pijn aan mijn kont dan aan mijn voorkant dus ik heb ook duidelijk gezegd dat ik echt niet rectaal wou temperaturen. Ik heb dus de hele week onder mijn oksel gemeten. En aangezien ik mooi constant bleef, niks aan het handje. Over de kraamzorg. Oh wat was ik blij dat ze er was. Wij kwamen thuis na een lange zware bevalling, mijn zoontje kreeg een te lage temperatuur en we kregen hem niet warm. Terug naar het ziekenhuis, weer terug naar huis. Hij wou niet drinken, bleef overgeven en huilen.Het was een lange lange nacht. Om half 8 kwam de kraamverzorgster. Die zag de situatie, en nam direct het heft in handen. Wij hebben eerst een paar uur geslapen (hadden al een nacht overgeslagen door de bevalling en dus de nacht daarna ook), heeft vervolgens gezorgd dat er een kolf kwam en poedermelk en zo zijn we begonnen met ons zoontje voeden. Ik heb zelfs na twee dagen mijn moeder gebeld. Er waren meer handjes nodig. Ik kon helemaal niks (ik was echt uitgeput, heb 4 nqchten niet kunnen slapen) en mijn man was ook aan het eind van zijn latijn. Mijn moeder werd chef de uitkoken (van de kolf en het spuitje) en eten bereiden en de kraamzorg deed alles voor mij en mijn zoontje. Was goede samenwerking maar ook echt nodig die eerste week.
Tijdens mijn zwangerschap stond ik er ook zo in; erg gesteld op mijn privacy, had een netwerk dus hulp genoeg. Puntje bij paaltje waren wij super blij met de kraamzorg. De bevalling heb ik tot 9 cm ontsluiting thuis gedaan, jammer genoeg daalde het hoofdje niet in, dus op het laatste moment naar zh voor spoedkeizersnede. Mijn vriend heeft de eerste paar weken zoveel gedaan voor mij, Liam en het huishouden, maar ook hij heeft rust nodig! Toen de kraamhulp er was, gingen wij lekker slapen (vriend ook), zodat hij weer genoeg energie had voor de avond en nacht. Alleen daarvoor al vond ik de kraam heerlijk. Ik dacht ook een mooie thuisbevalling te krijgen (net als mijn moeder en schoonmoeder), maar helaas. Je moet zeker aangeven wat jullie prettig of niet prettig vinden, maar wacht het ook even af. Een baby krijgen verloopt bijna altijd anders dan je had verwacht! Ik hoop dat je een voorspoedige (thuis) bevalling krijgt!
Als jij iets niet wil moet je het niet doen ook! Ik vond de bevallinh ook een hele inbreuk! Nu scheelt het dat ik een hele makkelijke bevalling heb gehad en dat ik nergens last van heb gehad. Mijn vriend was thuis en ik was zo snel op de been dat ik zelf alweer stond te stofzuien dweilen en te versieren. Mijn instinct is heel goed ik voel snel dingen aan. En lees veel op internet. Ik was ook niet "bang" of onzeker voor het moederschap. Ik heb niemand nodig gehad die mij verteld hoe mij baby in bad moet aankleden etc etc temperaturen deed ik zelf bij mij zoon en dan 1x op een dag bij twijfel deed ik het later op de dag nog een keer. Voor mijzelf geld dat ik zelf wel voel of ik koorts heb ja of nee. Kraamzorg stuurde ik dan ook weg zij heeft hier alleen de vragen lijst Ingevuld en that's it! Ik ben rond de kerst bevallen dus ze was ook erg blij met mij, kon ze gauw weer naar haar familie! Doe wat je gevoel je ingeeft en doe niet iets wat jij niet wil!
Temperatuur opmeten bij je kleintje is wel belamgrijk hoor in het begin, is moeilijk in te schatten de temp wel of niet goed is. Ik wilde ook nooit geen gepruts aan m'n lijf maar na de bevalling maakt het me allemaal niks meer uit. Hier werd ik wel rectaal gemeten voor temp.....en je kraamhulp kijk ook iedere dag naar je hechtingen (als je die heb). Of het allemaal wel goed geneest.
Temperatuur van het kleintje is idd erg belangrijk. en een goede graatmeter. bij ondertemp een kruik/deken erbij. te hoge temp kan een infectie ofzo zijn. En heb beide keren zelf mijn eigen temp opgenomen.vond de kraamverzorgster geen probleem.
Ik ben blij dat ik het wel deed.. mijn dochter bleek op dag 5 na de geboorte heel ernstig ziek.. het eerste signaal hiervan was een afwijkende temperatuur (in haar geval veel te hoog maar te laag had ook gekund)
Kindje tempen moet je echt doen...baby's kunnen nog niet rillen. Dus je ziet gewoonweg niet dat ze het koud hebben. Overigens gebruikte ik de thermometer ook voor Sven als ik het idee had dat hij niet kon poepen. Door de thermometer te gebruiken kwam het eruit en was hij van zn krampen verlost. Overigens keek ik ook niet echt uit naar de kraamhulp. Ik vond het verschrikkelijk om een vreemde in huis te hebben en ik had precies in mn hoofd zitten hoe ik het allemaal wel even zou regelen thuis. Nou, puntje bij paaltje liep het helemaal niet zoals ik wou en was ik uiteindelijk heel gelukkig met de kraamhulp. Ik vond haar een heerlijke afleiding, even lekker kletsen en ze gaf goede tips/adviezen. Echt zo'n gezellige meid en dr werk deed ze ook nog goed.
Zonder al het vorige gelezen te hebben, temperatuur opnemen bij kraamvrouw is meer dan belangrijk, kan ik uit eigen ervaring vertellen!! Ik ben zelf een week na de geboorte van onze jongste zoon opgenomen in het ziekenhuis met kraamvrouwenkoorts, een gevaarlijke bacterie..... Onze kraamverzorgster nam de temperatuur op onder de oksel, daar heb ik verder niet over nagedacht. Toen ik na een dag of 4 wat verhoging kreeg nog steeds niet ,dacht dat het van de stuwing oid kwam. Toen ik me steeds slechter ging voelen en zij mij alleen onder de oksel bleef meten ben ik zelf rectaal gaan meten en dat was toch een verschil van 0,7 C. Natuurlijk had ik dat kunnen weten maar had al zoveel aan mijn hoofd en vind ook dat de kraamhulp daar allerter in had moeten zijn, heeft ze later overigens ook toegegeven. Zowiezo staat in hun protocol dat ze boven 37,5 rectaal moeten gaan moeten, ik had een subtotaal ruptuur maar had achteraf gewild dat ze dit standaard hadden gedaan, had mij ms. een opname in het ziekenhuis gescheeld!!!!! Om een lang verhaal kort te maken, ben uiteindelijk met spoed en 40.4 graden koorts opgenomen en 5 dagen moeten blijven, niet fijn met een pasgeboren baby en gezin thuis...... Regeltjes klinken dus wellicht in jouw oren wat overdreven en niet nodig, maar laat het die week over je heen komen.......
@ elsa: Wat vervelend zeg dat je in het ziekenhuis terecht bent gekomen! Hier werd met oorthermometer (bij de 1e) en onder de oksel mijn eigen temperatuur opgenomen (2e). Wel werd er bij de temp. 0,5 graden opgeteld bij het onder de oksel meten.. Baby is het inderdaad heel erg handig om te zien of ze het misschien te koud of juist koorts hebben en je daar naar kunt handelen.
Hier ook een infectie met die streptokok, maar bij mij ging m'n temp niet boven de 37.7 rectaal, dat was wel wat hoger dan normaal, maar dus zeker geen koorts. Mijn pols was daarentegen de indicatie voor de infectie; telkens 120 of zelfs hoger in rust, zelfs na uren rustig in bed te hebben gelegen. Dus tip; controleer ook je pols dagelijks!
Bij ons moet er de eerste 4 dagen 2x per dag controles gedaan worden (waaronder dus temp en pols) en vanaf dag 5 1x per dag. Zonodig natuurlijk vaker.
Idd, pols is standaard, maar mijn kraamverzorgster reageerde helemaal niet op mijn hoge pols, ze gaf het ook niet door aan de vk. Pas toen ik echt ziek was, kwam de vk er achter dat mijn pols al vanaf dag 2 na de bevalling zo hoog was en werd ik meteen naar het ziekenhuis gestuurd.
Hier ook geen alerte reactie van de kraamzorg hoor, ik hoorde pas later wat de protocollen waren (had me er, slim of niet, niet echt in verdiept) en daarin viel achteraf nog wel wat te verbeteren zeg maar........ Zou hier de volgende keer, maar die komt er niet meer , wel beter op letten!!