Achter op groei?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Mam, 1 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mam

Mam Lid

6 jan 2008
    19
    0
    0
    Hallo,

Ik heb vandaag mijn eerste (vroege) echo gehad (owv buitenbaarmoederlijke zwangerschap vorig jaar). Mijn laatste menstruatie begon op 14 juni, hcg (1632 op 5 weken) werd bepaald en volgens de huisarts zou ik nu 6 weken en 6 dagen zwanger zijn met vermoedelijke bevallingsdatum 21 maart. Mijn menstruatiecyclus was meestal 28 dagen, 2 keer was hij 30 dagen. (En op de eerste dag van mijn laatste menstruatie zijn we van Australie naar Europa vertrokken).

Volgens de echo zou ik echter slechts 6 weken en 2 dagen zwanger zijn, met een gestational sac van 2 cm, crown/rump length 5 mm en foetal heart motion 127 bpm en yolk sac 3.7 mm.

Maar is die crown/rump length van 5 mm niet veel te klein? Zou dat niet bijna een cm moeten zijn aangezien ik ong 6 weken en 6 dagen zwanger ben?

We hebben tijdens de eerste weken van de zwangerschap wel lange en vermoeiende vliegreizen gehad met weinig slaap, en de laatste 4-5 dagen heb ik door een combinatie van verkoudheid en misselijkheid heel weinig gegeten en gedronken. Kan de baby daardoor wat achter zijn in groei? Ik heb op 1 dag na wel elke dag mijn vitamientjes (voor zwangeren) ingenomen.

De persoon die de echo genomen had heeft al deze details niet verteld, enkel dat alles in orde was maar dat ze wel een latere bevallingsdaum uitkwam, maar ik heb het rapport voor de arts al geopend
    :oops: Ik moet pas op 15 augustus bij de gyn zijn als alles in orde was en ik was te ongeduldig ...

En dan nog een ander vraagje. Op het einde van de brief staat "A normal left ovary is seen measuring 8.1 cc. It contains a corpus luteum measuring 1.9 cm. The right ovary was not identifiable" (sorry, heb het gewoon in het engels overgenomen uit het verslag we wonen momenteel nl in Australie)

Mijn buitenbaarmoederlijke zwangerschap was aan de rechter-eierstok, maar volgens de arts die mij geopereerd heeft hebben ze de eieider kunnen sparen. Waarom was hij dan nu niet te zien? Of kan dat zijn doordat het een uitwendige echo was en geen vaginale echo? Of is de eileider toch weggehaald?

Sorry voor het lange relaas,
    Groetjes,

2. Immie

Immie Verloskundige

17 dec 2006
    7.813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hoihoi,

Gefeliciteerd met je zwangerschap.
    Je verteld dat je niet altijd standaar een menses hebt van 28 dagen. Zo is wel je datum door de huisarts bepaald indien je een cycles had van 30 dagen dan scheelt dat in de uitgerekende datum ook twee dagen dan zou je 6+4 dagen zijn. Nu is een meting met een echo zoals je gezien hebt millimeter werk en je kan nooit precies weten wanneer het eitje nu exact bevrucht is. daarom is de regel indien de echo niet meer dan 7 dagen afwijkt bij een regemaltige cycles van 28-32dagen dan houd je de datum van je eerste dag van je laatste menstruatie aan. Je kindje loopt niet achter in groei.
    Je eierstok is lastig te zien met een uitwendige echo en als er tegen jou is gezegd dat ze niets hebben verwjiderd dan is het gewoon niet te zien geweest op de uitwendge echo.

Imke

Deel Deze Pagina