Wij zijn al 19 rondes bezig voor een 2e. Hebben alle onderzoeken gehad, zaad, eisprong, HSG en het zou in principe spontaan moeten lukken. Mijn vriend zijn zaadkwaliteit is redelijk, maar goed genoeg om zwanger van te raken. Het bewijs is er, we hebben al een kind. Nu moeten we nog een half jaar zelf proberen voordat we IUI kunnen gaan doen. De gyn zegt dat de kans om spontaan zwanger te raken bij ons groter is dan bij IUI. Aangezien we best al een tijdje bezig zijn, word ik niet vrolijk van zo'n mededeling. Zijn er hier mensen die dit ook van hun gyn gehoord hebben? Ik dacht namelijk dat IUI de kans toch iets groter maakte om zwanger te raken dan spontaan.
Dat hebben ze bij ons ook gezegd. Maar na 3,5 jaar wachten waren wij het verplichte klussen zo beu dat we toch IUI zijn gestart (niet de enige reden). De fertiliteitsarts zij ineens wel dat onze kansen wat groter waren dan met gewoon klussen (in tegenstelling tot wat de gyn zei)! Ze zei dat ze alleen niet de indruk wilde wekken dat IUI een wonderoplossing is. Duh! Alsof wij dat niet weten... Ik denk dan: zeg gewoon dat de kansen niet bijster veel groter zijn dan normaal. Tuurlijk zijn de kansen wel redelijk want het opgewerkte zaad wordt op exact het juiste moment hoog in de baarmoeder ingespoten. Veel directer kan je het niet hebben. En inderdaad, het is geen wondermiddel. Maar als je dat in je hoofd houdt, is het een prima mogelijkheid, vind ik.
Even de cijfertjes: Bij een gemiddeld stel is de kans om op de 'gewone' manier zwanger te worden per maand 20%. Bij IUI is dat per behandeling 10%. Dus de helft. Het is natuurlijk voor iedereen verschillend. Bij ons is de kans om op de natuurlijke manier zwanger te worden heel klein. Kleiner dan met IUI. Misschien is bij jullie de kans evenredig of groter. In ieder geval succes en sterkte. Liefs Zora
Hoi Nynke, Ik ben na 2 jaar spontaan zwanger geworden. Helaas miskraam en ben gecuretteerd. Afgelopen dinsdag had ik mijn na-controle en vroeg ik of wij konden beginnen met IUI. Dit zouden we eigenlijk al doen in juli maar toen raakte ik dus spontaan zwanger. Mijn gyneacoloog zei ook tegen mij dat wij er nog niet in aanmerking voor komen omdat we zelf zwanger kunnen worden Ik werd ook absoluut niet blij van haar reactie, in feite kon ik haar wel wat aandoen. En tegen mij zei ze inderdaad ook dat de slagingskans even groot was. Ik heb aanstaande maandag een vervolg afspraak omdat ik het er niet mee eens was en dan krijg ik te horen hoe en wat. Grt Vanilia
Bij ij is gezegd omdat bij ons alles perfect was dat IUI idd geen meerwaarde gaf De % die zora geeft ken ik niet mijn gyn zei spontaan ligt gemiddelt op 17 % en IUI op ong 20 % Maar het verplichte klussen maakt het er niet leuker op
Bedankt voor de reacties. Ik zag in het IUI boekje van het ziekenhuis dat gemiddeld de kans op succes ongeveer 10% per behandelingscyclus is. In 4 behandelingen ontstaat er bij ongeveer 1/3 van de paren een zwangerschap. En als de kans dus bij een normale zwangerschap rond de 15% ligt, dan is dat natuurlijk groter. @Vanilia: echt balen dat jullie nu moeten wachten met IUI. Net alsof je wordt gestraft dat je zwanger bent geworden. Ben benieuwd wat je maandag te horen krijgt. @Danjo: inderdaad, verplicht klussen is echt niet leuk. En als het te lang duurt dat moeten ze wel iets gaan doen. Ik denk wel dat IUI op een gegeven moment toch meer kans geeft. @Anouk: wij willen ook zeker met IUI beginnen, als het niet spontaan gaat lukkten. Zijn tegen die tijd dan 2 jaar bezig. Al zijn er mensen die wel nog spontaan zwanger worden, maar je moet toch ergens een keer de knoop doorhakken.
Hoi Nynke, Ergens heb ik gewoon het gevoel dat IUI voor ons de oplossing is. Ik was zo blij met mijn zwangerschap, maar na de miskraam is al mijn hoop vervlogen. Ik heb zò weinig vertrouwen dat het ons weer lukt, laat staan in 6 maanden! En dat mijn gyn dit anders ziet terwijl mijn man waarschijnlijk ook nog eens traag zaad heeft vind ik zo raar. Maar goed, ik zie het morgen wel en ik hou jullie op de hoogte. Grt Vanilia
hoi onze kansen liggen nu gelijk. als we het zelf doen is t 37% en bij welke behandeling dan ook ligt dat percentage ongeveer gelijk.. dus ook hier gaan ze niet behandelen nu.. wij moeten zelfs een jaar wachten .. ze behandelen dan pas als we 3 jaar bezig zijn. en dat is in nov 2009... in eerste instantie was t ook voor ons een klap.. zon mededeling wil je niet horen.. maar nu beetje bij beetje kan ik me er bij neerleggen. ik ga dr nu vanuit dat we volgend jaar gaan behandelen.. al hebben we een kans van 37 stellen op de 100 die zwanger word natuurlijk...
Hoi Marieke, Hoe is dit dan berekent bij jullie dat jullie op 37% zijn uit gekomen? Met welke factoren is zeg maar rekening gehouden dat jullie evenveel kans hebben op een spontane zwangerschap? Deze dingen heb ik niet eens aan mijn gyn kunnen vragen op mijn na-controle (6 weken na curettage), ik moest gelijk wieberen na het inwendige onderzoek. Vanilia
Hey Nynke..tref ik je weer. Fijn topic wat je hebt geopend. Ik ben erg benieuwd wat onze gyn gaat zeggen. Wij hebben ook al een kind en ben bang dat ze daarom zullen kiezen om langer zelf te proberen, maar in november zijn we wel al 2 jaar bezig. Ik heb nog geen echt gesprek gehad over IUI (alleen wat leesstof) en wat de slagingskansen zullen zijn. Wel gaat er eerst nog een kijkoperatie en een samenlevingstest plaatsvinden, voordat ze uberhaupt gaan beginnen met IUI. Hopelijk gaat het deze maand raak zijn en is dit alles niet meer nodig. Ik duim voor ons allen
die 37% snap ik ook niet Lafemme hoop dat het jullie idd bespaard mag blijven Maarmoet wel zeggen IUI geeft rust maar de medicatie erbij is weer wat minder maar goed je heb er uiteindelijk alles voor over
na 2 jaar sukkelen hebben we onderhand gesmeekt om IUI, omdat spontane sex er niet meer was. Na veel gezeur kregen we ook die IUI...en de 1e was raak, terwijl ik al 15 kansen met hormonen had, en maar niet gelukt, en 1 kans hormonen met IUI gelukt...voor mijn gevoel had ik die IUI ook echt nodig, omdat de samenlevingstest naar mijn idee niet goed was. We zagen maar enkeling wakker en zwemmend, en voor mijn gevoel was enkeling niet goed. Hij zei toen ook: hij is al goed als er maar 1 zwemt.. bij de IUI kwam ik ook erachter dat ik diepe bmoeder heb, want ze zei dat ze daarom een extra tangetje gebruikte, zodat het diep genoeg erin kwam. KOM iig op voor jezelf In mijn zhuis zeiden ze ook dat de reden voor IUI OOK kan zijn als vrijen een (psychisch) probleem wordt...(ons geval dus). want 'technisch' had ik het volgen hen niet nodig.
Volgens het IUI boekje van ons ziekenhuis heb je ook recht op IUI als je 2 jaar bezig bent en er onverklaarbare onvruchtbaarheid is. @bengel: van dat psychische wist ik niet. Maar hoe moet ik dat dan zien, dat je je er niet meer toe kunt zetten om te vrijen? Merk wel dat hoe langer het uitblijven van een zwangerschap duurt, hoe meer stres sex geeft in je relatie. Spontaan heb ik er nog maar weinig zin in. Ben al blij als de verplichte week voorbij is. Kan het nog wel een paar maandjes volhouden, maar zal blij zijn als we dan ook met IUI kunnen beginnen. @la femme: dus als jij nu al 2 jaar bezig bent, lijkt mij dat je inderdaad na je onderzoeken gaat beginnen met IUI. Maar laten we inderdaad hopen dat het voor die tijd al zover is.
Hallo allemaal. Ik heb even een vraagje en het leek me handig om dat hier te doen. Wie van jullie heeft al eens een 24 uurs urine test gedaan en zoja wat was de uitslag? Ik ben namelijk benieuwd mocht er iets zijn wat er dan gebeurd? Ik las laatst op het forum dat ze met 3 follikels geen iui doen? Ik had er 3 en bij ging de flush en de iui gewoon door. Ik vind dat dus ook prima maar waarom is dat niet overal zo? Ik hoop dat jullie iets weten. Groetjes Davalee
Hallo, wij hebben vorige week woensdag onze eerste iui gehad en nu is het wachten. Morgen nog een week en dan weten we het. Wij zelf zijn nu iets langer dan 2 jaar bezig en in het ziekenhuis wilde ze ons niet verder helpen. Elke keer werden we weer weggestuurd met "probeer het nog maar een half jaartje" Ze berekende onze kansen spontaan op 48% terwijl met iui maar 25 % stond. (overal is het anders volgens mij) De 48% berekende ze n.a.v de onderzoeken, leeftijd etc. Ik had het helemaal gehad met het mens en heb een second opinion aangevraagd in een ander zkh. Blij toe dat we dat gedaan hebben want ze wilde ons direct verder helpen. We konden het niet geloven..... Kon die gyn wel kussen hahaha! Dus meiden, kies voor je gevoel! Het is jou lichaam en niet een of ander bepaald voor jou wat er gaat gebeuren. Dat doe jezelf! Jou lijf, jou lichaam, jou leven! Ze wilde me eerst ook geen hsg geven, maar uiteindelijk heb ik het wel voor elkaar gekregen. Iemand kan wel zeggen dat ze het niet nodig vinden, maar ik wilde gewoon de bevestiging dat mn eileiders doorgangkelijk waren. (Bleek in eerste instantie ook niet zo te zijn, dus heb daarna ook nog een kijkoperatie gehad en daaruit kwam dat alles goed was.) Dat stelt je toch op je gemak! Hopelijk gaat de laatste wachtweek een beetje snel, al zegt me gevoel dat het niet gelukt is... Succes meiden
Hoi meiden, Wij zijn momenteel ook met IUI bezig, we hebben net onze 2e poging gehad en helaas mislukt. Ik ben afgelopen weekend ongesteld geworden, dus ik hoefde al geen test meer te doen. We waren 14 maanden bezig om "spontaan" zwanger te worden en dit is dus in 14 maanden tijd 1 keer gebeurd. Daarom gingen ze bij ons nadenken.... Ze wilde ons wegsturen, met de woorden: ga het nog maar eens een jaartje proberen. Maar hier was ik het niet mee eens. Want ik had heel erg het gevoel, er is wel iets aan de hand, want anders was ik al wel weer zwanger geweest. Bij ons heeft ze (fertiliteitsarts) ook gezegd dat de kans met spontane zwangerschap hoger is dan met IUI. Maar bij ons legde ze het zo uit: Bij een stelletje met een kinderwens, nemen beiden een dobbelsteen en als ze samen 6 gooien raken ze zwanger. Bij stelletjes waar het een tijdje langer duurt, geldt dat ze geen 6 kanten op de dobbelsteen hebben maar bijv. 8 of 9 of meer..... en dus is de kans kleiner om zwanger te raken. Bij ons hebben ze geprobeerd om onze dobbelstenen weer 6 kanten te geven, en dus hebben we nu net zoveel kans als bij een ander stel. Wij hebben dus nu pas de kansen op een zwangerschap, die een ander stel ook heeft. Dan kan IUI een uitkomst zijn. Bij ons is er ook "niks"aan de hand, maar toch lukt het niet. IUI is inderdaad geen garantie dat je meteen zwanger bent. Wij gaan nu voor de 3 e keer, en ik ga beginnen met acupunctuur, want dit schijnt erg goed te zijn in combinatie met een behandeling. Maar goed, het blijft een moeilijk iets.....en ik hoop dat ik met IUI zwanger mag raken! Succes! Groetjes Hanneke
precies wat je omschrijft. vrijen werd verplicht op de dagen dat ei sprong, en de rest van de maand deden we niet eens meer aan vrijen... OP het moment dat dokter zei, zet de pregnyl, zeiden wij sarcastisch JOEPIE we moeten weer... Vraag evaluatie gesprekken aan! Dat heeft mij zeker geholpen! gr daniella
Nog even over de kansen bij IUI! Inderdaad, op veel plaatsen staat dat de kansen ongeveer 10% zijn. Maar ik denk wel dat je daarbij rekening moet houden met het feit dat de mensen die aan IUI beginnen, op de natuurlijke manier blijkbaar (nog) niet zwanger werden. Dus... dat die kansen met IUI relatief laag zijn, lijkt mij wel samen te hangen dat het gros van die stellen ook redenen hebben om met IUI te beginnen (slechter zaad bijvoorbeeld). Ik geloof niet dat als je '100%' gezond bent en alle factoren gunstig zijn, de kansen met IUI kleiner zijn dan d.m.v. de normale weg. Het wordt er toch alleen maar beter van als het zaad opgewerkt wordt en hoog in de baarmoeder ingespoten wordt? Toch?! X
Hoi meisje0123. We lopen gelijk op. Wat grappig. Wij hebben 15 okt ook onze eerste iui gehad. Wel raar hoor! Nog een weekje en dan zullen we het weten. Voelt zelf alsof de ongi er weer aan komt. Maar ja we moeten toch echt nog even wachten. Wat kan wachten soms lang duren he. Zie alleen dat jou cyclus iets langer is. Nou succes met wachten. Ik hou je wel ff in de gaten.... zou leuk zijn als we allebei ook niet ongi worden...