Misschien is dit onderwerp al heel vaak behandeld, hiervoor mijn excuses, maar ik kon het niet zo snel ergens terugvinden. Overal lees ik bij veiligheidsmaatregelen ter voorkoming van wiegendood, dat een kindje op de rug moet slapen. Mijn gevoel zegt echter dat een baby liever op zijn zij slaapt, hetgeen ook volgens mij beter is ter voorkoming van een plat achterhoofdje. Ik ben me er van bewust dat het risiko dan wel groter is dat hij in zijn slaap op zijn buik rolt, hiervoor zijn ook hulpmiddelen op de markt zoals een zgn. "babysleeper". Mijn vraag is: is zo'n babysleeper kussentje wel veilig en aan te raden? Zo niet, zijn er andere veilige mogelijkheden om een plat achterhoofdje te voorkomen? Groet, Nadia
Met de hulpmiddelen heb ik geen ervaring. Momenteel worden alle pasgeborenen nog steeds de eerste 14 dagen op de zij geleg. Steeds om en om. Na gemiddeld twee weken op de rug met wisselligging van het hoofd. Als er sprake zou zijn van een voorkeurshouding...dus risico op afplatting hoofd zijn er weer tips om dat te voorkomen. Eerst dus maar eens afwachten wat e kleine straks gaat doen. Ilja