Fenja is 5 weken te vroeg geboren. Ze is nu 9 maanden. Ze kruipt nog niet en is toch iets langzamer dan andere kinderen. Nu vraag ik me af tot welke leeftijd je dan 5 weken terug kan tellen. Kan ik nu nog zeggen (denken) dat Fenja eigenlijk nog maar 8 maanden is of is ze daar nu alweer te oud voor? wat doen/deden jullie? Vind het soms best lastig. Ik zie haar als 9 maanden maar vergeet toch vaak dat ze eigenlijk nog maar 8 maanden is (teruggerekend).
Die vraag was hier pas ook. Florine is 6 weken te vroeg geboren. Dat zal altijd zo blijven. Naarmate ze ouder wordt zal het misschien minder opvallen. Ik weet vanuit mijn werk dat je soms op grensgevallen, in dit geval wel of niet naar groep 3 gaan, nog wel eens merkt dat ze het net niet genoeg in de vingers hebben (ik bedoel als ze bijv. 15 sept. geboren is dan zou ze 2 jaar kleuteren terwijl als ze gewoon eind oktober geboren was 3 jaar zou kleuteren (in de oude regeling)). Maar goed. Je kindje moet zich gewoon ontwikkelen en de één gaat zo hard en de ander zo hard. De één loopt met een jaar de ander niet maar die zegt dan wel meer woordjes of heeft meer tandjes. Er is maar 1 advies wat mij betreft: Accepteer je kindje zoals het is en laat je vooral niet gek maken door het cb (ik heb gehoord dat wel eens lastig is). Zo lang ze zich ontwikkelt is het toch goed? Linda
Volgens onze kinderarts corrigeer je tot 2 jaar en als ze naar de kleuterschool gaat moet ze gewoon mee kunnen met andere van haar leeftijd.
ik vraag het me ook nog steeds wel eens af..ook omdat veel mensen vaak vergeten dat je kindje 5 weken of meer te vroeg is geboren, en ze dan altijd qua ontwikkeling op de normale leeftijd rekenen. Voorbeeld. ik heb een vriendin met een zoontje van 8-11-06. en ferron was eigenlijk uitgerekend op 26-12-06 maar is op 23-11-06 geboren (5weken te vroeg) dat betekend dus dat haar zoontje en mijn zoontje 1,5e maand verschillen qua gecorrigeerde leeftijd, als je naar de geboortedata kijkt schelen ze 2 weken met elkaar...qua ontwikkeling scheelt het wel ff 1,5e maand! Maar steeds hoorde ik voorheen dat haar zoontje dit en dat allemaal al kon, en ferron nog niet...beetje sarcastisch gezegd vanuit haar! (erg lullig vond ik dat) Nu zijn ze beiden net 1 jaar, maar ze zijn allebei net zo ver, Ferron kan zelfs beter lopen aan de hand etc dan haar zoontje.....daar kan ik me nu over verkneukelen...haha.... goed...ieder kind heeft zijn eigen ontwikkeling, de een is sneller dan de ander, en ik denk dat je je daar maar bij moet neer leggen....wees blij met alle dingen die je kindje weer nieuw leert! Ook al is het wel eens frustrerend dat er altijd mensen zijn die betweterig zijn, en maar gaan vergelijken!
eerlijk gezegd...hihih, ik gebruik het wanneer het mij uitkomt! Nee hoor, alleen om gekkigheid te maken. Tja, officieel mag je tot 24 maanden blijven corrigeren. Zelf denk ik dat je, zeker met dit relatief weinig te vroeg geboren zijn, gewoon moet kijken naar je kindje. Ontwikkeld hij of zij zich wel, dan is er toch niets aan de hand. Tja, misschien loopt ze wat later, of is ze later met kruipen, so be it...Als ze zich maar ontwikkeld. Renzo kruipt overigens ook niet (tijgert alleen), en die is toch al langzaam richting de 11 maanden aan het gaan. Daarintegen gaat hij al wel zelf staan in de box, en loopt hij zelf al langs de rand van de box. No worries dus!
Nog bedankt voor jullie antwoorden! Ik maak me er ook maar niet meer druk om. het komt zoals het komt. maar soms is het gewoon eeven lastig als alle kindjes om je heen al kruipen met 7 maanden en Fenja nu nog steeds niet. Ja zichzelf achteruit duwen, haha. Nouja....ik laat het lekker gaan, we zijn niet allemaal hetzelfde!