Hallo Marieke, Zodra je menstruatie light, medium of heavy invult, begint FF een nieuwe cyclus. Hoef je verder niets voor te doen. Met spotting gebeurt dat nog niet, omdat spotting voorafgaand aan menstruatie nog bij de vorige cyclus hoort. Over het algemeen varieert je luteale fase hooguit een dag, hoor. De variatie in cycluslengte zit in de follicaire fase (voorafgaand aan de ovulatie)
hmm ik ga eens even mijn agenda erbij pakken eens kijken wat t nu precies verschild bij mij bedankt voor je uitleg over t kaartje, dan weet ik dat vast
k heb eens gekeken...maar dan klopt t toch eigelijk wel? ik heb de 7e mijn ei gehad tel 14 dagen verder is vandaag...dan moet ik morgen ongi worden toch? of ben ik nu verkeerd aan t rekenen hihi
Marieke, Ik tel op jouw kaartje 13 dpo (days past ovlation). Morgen is dag 14 en overmorgen ben je (hopelijk) overtijd. Dus eerder testen dan overmorgen is eigenlijk onverstandig.... Sterkte met wachten, spannend hoor!
ooke nou ja was toch niet van plan om eerder te testen dus dat scheelt haha en moet ook zeggen dat ik denk dat ik ongi word omdat ik nergens last van heb dus dat scheelt ook weer een test kopen hihi
Toen ik zwanger was van Sterre had ik juist nergens last van. Alle kwaaltjes die ik normaal voor de menstruatie had (gespannen borsten, chagrijnig, etc.) had ik NIET. Toen dacht ik al dat ik zwanger was. Het zegt volgens mij allemaal niet zoveel hoor!
Marieke, ik heb nog eens naar je kaartje gekeken en zie nog geen daling. Volgens mij zou het kunnen hoor!
ja maar de daling komt toch ook pas op de dag dat je ook dan dus ongesteld word? of kan er nu al een daling zijn en over 2 dagen ofzo pas ongesteld worden? hoeveel moet ie dan dalen als je zeker weet dat t nix is? 1 tiende? 0,5? ja t kan maar zo zeggen meer omdat ik normaal overal last van heb en deze maand dus echt nergens...maar toch..ik ben ook deze maand heel rustig eronder, normaal had ik al 3 testen gedaan ofzo hahaha
Helaas is dat bij mij niet het geval. Vorige cyclus was mijn LF 16 dagen, daarvoor was ie 9 dagen en daarvoor was ie 12 dagen... Het kan dus wel degelijk verschillen.
Marieke, je temp kan zelfs wel pas dalen als je al ongi bent. Daarom kan je eigenlijk niet zo goed aan je temp aflezen of je wel of niet ongi wordt. Kortom het blijft nog ff afwachten en duimen!
oke dan! want ik kan niet zover terug kijken omdat ik nu pas voor t eerst temp en over t algemeen mijn eisprong maar 1 keer heb gevoeld...dus kan nog niet echt zeggen hoelang mijn luteale fase normaal is. afgelopen maand dus 14 dagen... liefs marieke
ja bij elke vrouw is de LF anders bij de meeste wel 14 dagen maar bij sommige verschilt het ook ik heb ook de ene keer 12 dan 14 en daN 16 dagen
o das klote haha ik dacht dat hij pas ging dalen als je ongi moest worden..heb ik dus ook al nix aan hihi
Bij mij begint de daling dus al een dag of vier voor mijn menstruatie. Tenminste vorige keer (zie kaartje in mijn album). Hey Wieffie wat vreemd dan, ik dacht ook altijd dat je LF min of meer gelijk was. Je gebruikt wel ovulatietesten? Ik heb ergens gelezen dat door allerlei oorzaken de eerste periode, dus vanaf dag 1 tot je eisprong wel korter of langer kan zijn maar dat de lutheale fase bij dezelfde vrouw bijna altijd dezelfde lengte heeft. Bij de meeste vrouwen zou dat toch wel kloppen. Hmmm weird. Succes voor iedereen die gaat testen! Ik heb vandaag ineens hoofdpijn, sinds ik de pil niet meer neem heb ik dit veel vaker. Herkent iemand dit? Dus echt door de hormonen. Waarschijnlijk nu omdat ik voor mijn menstruatie zit. Hopelijk duurt dat nog wel ff, want anders heb ik een erg korte LF. groetjes
Zo heb ik het dus ook begrepen. Maar hier zullen ook wel weer uitzonderingen op zijn. Tempdaling: Bij mij begon de temp de vorige cyclus een dag of 4 voor de menstruatie te dalen, en 1 dag voor mijn ongi daalde hij echt behoorlijk. Zie het kaartje in mijn album. Volgens mij kan een temp die hoog blijft dus gunstig zijn, maar ja je hebt natuurlijk ook vrouwen waarbij de temp past daalt als ze ongesteld zijn. Dan kun je net zo goed nadat je ovulatie is vastgesteld niet meer tempen totdat je ongesteld geweest bent. Ik overweeg dit sowieso want je bent er door het tempen wel steeds mee bezig, terwijl je niets anders kan doen dan wachten... eigenlijk heel frustrerend.
hmm nou ja zolang mn temp netjes blijft zoals die nu is vind ik t prima hihi, mag ook wel omhoog hoor haha. maar dan vraag ik me toch nog af: met hoeveel daalt je temp zodat je weet dat t einde oefening is deze maand? stel dat ik morgen 2 tiende lager zit als vandaag...moet ik dan al denken dat ik ongi word? of is dat met 0,5 ofzo pas zo? of verschilt dit ook per persoon? liefs marieke
heb je kaartje even bekeken, t daalde bij jou maar heel iets toen je ongesteld werd... maar aan de andere kant was je temp ook niet zo hoog... ik zit nu al 4 dagen op 37.1...en vandaag 1 uur te vroeg getempt dus misschien lag die wel hoger nog. maar stel dat t morgen 36.9 is..moet ik dan al van de uitgaan?
Ik ga volgende maand ook alleen ovulatietesten gebruiken en waarschijnlijk niet meer tempen. Misschien juist aan het einde van mijn cyclus ofzo (als ik bijvoorbeeld overtijd ben). Je bent er zo idd meer mee bezig. Maar ik had mezelf ook voorgehouden om te tempen om meer inzicht in mijn cyclus te krijgen en of ik wel een eisprong had. En ja die heb ik dus, dus dat is al positief. Maar omdat ik niet regelmatig ben wil ik dus wel ovulatietesten blijven gebruiken. Ook omdat ik dan dus ongeveer weet wanneer ik ongi moet worden. Als ik dus deze maand eindelijk kan zien hoelang mijn LF ongeveer is. En een afwijking van 1 of 2 dagen is normaal. Hij hoort niet wel 6 of 7 dagen te verschillen volgens mij is dat ook niet goed... Marieke: tsja een daling kan een innestelingsdip betekenen, maar hoeft dus ook niet. En net zoals een daling niet perse een ongi hoeft te betekenen maar als ie blijft dalen kan je er wel van uit gaan. En bij anderen blijft de temp idd hoog tot de ongi en daalt daarna pas. Dat lijkt me nog erger, want dan blijf je tot het laatst hoop houden. Ik ben blij dat mijn temp al ervoor daalt. Dat is toch anders dan hoop hebben en dan toch ongi worden terwijl je temp zo hoog was. LIjkt me dan nog moeilijker iedere maand. Ciao
Voor mij is 37,0 hoog meid, ik heb van mezelf een lage basale temperatuur dus dat kan je niet vergelijken... En een hoge temp zegt ook niet altijd wat. Er zijn ook wel meiden waarbij de temp 36,8 is maar die zijn toch echt zwanger. Pin je niet helemaal vast aan je temp. Het is een leidraad, geen voorspeller. Tenzij ie dus blijft dalen, dan mag je er vanuit gaan dat je ongi word.