Hoi Ik vroeg me af wanneer je je baby/dreumes echt goed kunt corrigeren. Ons zoontje is nu 10 maanden oud. Als hij bijvoorbeeld aan dingen komt waar hij niet aan mag komen, dan zeggen we uhuh mag niet of we pakken hem weg. Vaak begint hij dan te huilen en hij blijft er ook vaak vanaf. Maar met andere kindjes is hij best wild. Hij is sowieso best wel lomp in de omgang eigenlijk. Ik zeg dan steeds dat hij zachtjes moet doen en moet aaien, doe dat ook met zijn handje, maar het lijkt niet echt te beklijven. Nu heeft hij op kdv dit ook gedaan met andere kindjes die veel jonger zijn dan hem. Hij bleef ze maar steeds lomp vastpakken en uiteindelijk hebben ze hem maar in een stoel gezet. Nou weet ik dat hij niet bewust andere kindjes pijn doet en ook niet echt weet wat hij fout doet. Hoe krijg ik hem dat geleerd? En vanaf wanneer kan ik verwachten dat dit een beetje z'n vruchten afwerpt? Op het kdv zeiden ze wel dat dit normaal gedrag was.......wordt er lichtelijk onzeker van.......
Denk dat ze rond de 10 maanden wel beginnen te begrijpen dat iets niet mag, alleen het waarom niet. Het zal ws wel even duren voor hij het door heeft, maar als je consequent blijft corrigeren komt het helemaal goed. Ik pakte altijd zijn handje vast en liet hem dan min of meer aaien, dat doet hij sinds een paar maanden ipv slaan (nou ja, is meer trommelen) en knijpen..
Hier vanaf 8 maanden begonnen en toen begreep ze het ook niet. Vanaf 10 maanden begon ze het wat te begrijpen. Nu wordt ze ook ondeugend Bijv. wat vastpakken en eerst even over haar schouder kijken of wij wel kijken. 'Aai' begint ze ook te snappen sinds een maandje ongeveer. M'n ouders hebben een poes en daar ging ze steeds heen. Alleen is de poes nu 'aai' maar ze begint het principe te begrijpen al gaat het nog wel eens hardhandig. Hier huilt ze nog wel eens als iets niet mag maar dan uit boosheid.
Kleine man hier snapt het ook al een tijdje heel goed inmiddels als ik nee zeg zegt hij ook nee en als op de opvang een klein kindje iets doet wat niet mag gaat die daar ook nee tegen zeggen
Op een gegeven moment kunnen ze wel snappen dat als jij 'nee' zegt, dat je dat doet omdat ze hun vinger in het stopcontact proberen te steken (ik noem maar wat) en dat dát dus niet mag. Het probleem is alleen dat het nog wel eventjes kan duren voordat je kind ook daadwerkelijk de impuls kan weerstaan om zijn vinger in het stopcontact te steken. Dat begint hier nu een klein beetje te komen. Je krijgt namelijk vaak ook nog eerst de fase waarin ze zelf al uitgebreid 'nee' roepen of schudden met het hoofd, maar toch gewoon met die vinger in het stopcontact zitten te poeren... Daarnaast wéten ze op een bepaalde leeftijd wel dat het niet mag, maar zullen ze het toch uitproberen om jouw grenzen te testen... En wat betreft anderen pijn doen: volgens mij komt dat zo'n beetje aan het eind van de dreumes-tijd, begin van de peutertijd of wellicht nog wel later. Dat vergt namelijk inlevingsvermogen in het gevoel van een ander, dat is heel veel gevraagd voor een baby/dreumes. Je krijgt hem dit soort dingen geleerd door heel consequent en duidelijk te zijn en dit een paar jaar vol te houden. Je zult zien dat er steeds meer begint te dagen bij hem en dat het beter gaat. Bij vlagen vraag je je af of er ooit iets blijft hangen, maar meestal zit er een stijgende lijn in. Uiteindelijk hoop je dat je kind snapt dat hij zelf niet in het stopcontact mag poeren, omdat dat gevaarlijk is, én het dus ook NIET DOET. Wanneer dat moment precies gaat komen, weet je eigenlijk niet van te voren, helaas ps: dat stopcontact is maar een voorbeeldje hè... ik ga er even vanuit dat je van die dingetjes erin hebt zitten, waardoor het vingertje niet past maar hopelijk begrijp je wat ik bedoel!
Ik snap je tekst. Het word op een gegeven moment makkelijker. Maar ze blijven het altijd proberen al zijn ze tien zo als in mijn geval mijn zoon. :x Even op ts terug te komen. Hier van af het moment dat ze begon te kruipen dingen benoemd waar ze niet aan mag zitten. Bijvoorbeeld in de keuken mag ze wel rond lopen aan de keuken kastjes. Maar ze mag niet aan de prullen bak zitten dan is het gelijk nee bah dat is vies dat mag niet. Colaflessen die op de grond staan zeg ik ga je gang meisje lief. Uien aardappelen dan zeg ik nee dat is auw en te zwaar( Voor nu nog dan) Het herhalvan wat niet mag werkt het beste. En wat wel mag natuurlijk.
hier vanaf 10 11 maand begon hij te begrijpen en hij weet nu donders goed dat iets niet mag dan kijkt hij mij aan en zegt hij uh uh niet. ( uh uh mag niet) hihi