Beste dames, De 24ste maart zou volgens mijn app mijn vruchtbare week beginnen. Nu wil ik vanaf morgen gaan beginnen met ovutesten zodat ik kan proberen "op tijd" te klussen. Sinds woensdag jl. ben ik echter ook begonnen met temperen en had ik de volgende uitslagen: 36.7 / 36.6 / 36.4 en 36.9 Celsius. Is dit normaal? Dat ik vandaag 36.9 test? Met hoeveel graden gaat de temp ongeveer omhoog met de eisprong? Dank voor jullie hulp alvast! Zal de komende tijd veel vragen hebben haha 😊
Temp je wel sinds cyclusdag 1??? Elke dag zelfde tijdstip voor het opstaan. En rectaal/anaal? Heb je een link naar je tempkaartje?
Ik denk dat tempen pas zin heeft als je op dag 1 van je cyclus start. Dan weet je ook wanneer je eisprong is geweest en hoe lang je lf is, mocht je weer gaan menstrueren. Verder vind ik hrt gevaarlijk pas te testen in je vruchtbare week volgens de app. Het kan maar zo zijn dat je nu je eisprong gemist hebt. Als je uitgaat van je normale cyclus, zou ik in ieder geval ruim voor een verwachte eisprong en erna nog blijven testen (om zeker te zijn dat je hem niet mist). Ik doe er meestal wel een stuk of 10 (van action of one step (niet duur!). Aan je temperatuur valt weinig af te leiden nu. Ik vind je laatste temp wel hoog en zou kunnen verklaren dat je eisprong is geweest. Maar, aangezien jij je normale temp in je hele cyclus nog niet kent, is dit een waarde die nu niets zegt. Belangrijk is wel om: iedere dag voor je uit bed stapt rectaal te tempen op hetzelfde tijdstip. Pas dan heb je een reeel beeld van je temp cyclus.
Dank voor jullie antwoorden! Ik ben pas ongesteld geweest en ben sinds een paar dagen (woensdag jl.) weer "clean". Kan het dan echt al zo zijn dat m'n eisprong is geweest? Nee toch? En volgens mij doe ik het tempen fout, want ik doe het pas sinds m'n menstruatie voorbij is, was het vergeten vanaf dag 1 te doen. Denk dat ik deze maand als gestrand aanhoud en dan volgende maand echt vanaf dag 1 begin.
Goed temperaturen waar je iets aan wilt hebben kan je alleen doen als je de volgende punten aanhoud: - ELKE dag op het ZELFDE tijdstip en VOORDAT je opstaat! Dus ook in het weekend.. bijvoorbeeld elke ochtend een wekker zetten om 6:00 uur en dan temperatuur opmeten. Daarna kan je weer verder slapen of opstaan voor werk. Maar NIET eerst naar de wc/badkamer lopen! D enige beweging die je mag maken is je arm uitstrekken om de thermometer te pakken haha. - Alleen rectaal/anaal temperaturen Dus geen oorthermometer en niet via je mond of oksel. - Temperatuurt vanaf DAG 1 van je cyclus. Dus voor je eerste keer temperaturen kan je het beste beginnen zodra je eerste dag echt rood bloed verliest. Daarna temperatuur je gewoon door ook als je ongesteld bent. Ik gebruikte nacht tampons maar als je dat niet wil doen kan je ook speciale hoesjes kopen die je om te thermometer kan doen of gewoon een doekje over de thermometer halen. -Hou je temperatuur nauwkeurig bij op een papiertje of in een speciale app. Je hebt de app fertility friend, dat is een gratis app waar je heel makkelijk en duidelijk je temperatuur in kan bijhouden en die geeft dan voor jou aan wanneer je eisprong is geweest, meestal z'n 3 dagen na je temperatuur stijging. (natuurlijk kan die er soms wat naast zitten maar meestal klopt het wel). Overigens je weet dus dat je eisprong is geweest als je temperatuur met minimaal 0,2 graden stijgt! Dan is je eisprong dus al GEWEEST! Zodra je een stijging opmerkt ben je dus eigenlijk al te laat met vrijen maar goed het kan nooit kwaad. Als je meer zekerheid wilt hebben dat je op tijd bent gebruik dan ovulatietesten icm temperaturen. Hoop je hiermee een beetje op weg te hebben geholpen
Je temperatuur kan ook een keer stijgen als je ziek bent, slecht geslapen of gewoon zomaar opeens. Ik had de cyclus dat ik zwanger werd opeens veel eerder dan verwacht een stijging die hield 2 dagen aan en daarna werd die weer laag.. om paar dagen later weer te stijgen en deze bleef wel aan en daarvoor had ik een positieve ovulatietest. Kijk maar: FF had mijn eisprong overigens 2 dagen later gezet dan op deze afbeelding. Ik heb die zelf verschoven.
Dank voor je uitvoerige antwoord! Maar kan het zo zijn dat je eisprong al een week na de laatste menstruatie is? Want m'n temp is vandaag weer 36.6 terwijl het dus gisteren 36.9 was... En m'n laatste dag menstruatie was vorige week woensdag... Ik ga vandaag beginnen met ovulatietesten..het kan toch onmogelijk dat m'n eisprong al is geweest?
Ik denk niet dat je eisprong al is geweest. Maar als je gewoon doorgaat met (op de goede manier) temperaturen, dan zal je vanzelf zien hoe het patroon is. Pas als je temperatuur 3 dagen 0.2 graden hoger is dan je normale, lage temperatuur kun je zeggen dat er een eisprong is geweest. Wel is het zo dat je met een temperatuurcurve geen betrouwbare manier is om te bepalen wanneer je eisprong is geweest. Wel kun je zien dát er een eisprong is geweest. Om te bepalen wanneer de eisprong dan precies was zijn de ovulatietesten geschikter. Veel succes!
Ja klopt, het tempraturen is meer voor mezelf om te kijken of het me lukt te achterhalen of ik een eisprong heb. Om de eisprong ongeveer te bepalen gebruik ik inderdaad ovulatietesten, maar ik schrok omdat m'n temp gisteren opeens 36.9 was. Het is vandaag weer 36.6 dus lijkt mij ook sterk dat eisprong al zou zijn geweest... Het zou ergens volgende week moeten volgens m'n App...ben benieuwd! 😃