Datalek woningbouw coöperaties

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Huismuisie, 6 apr 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.465
    11.976
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Tja.. daar zit je dan. Afgelopen week kregen we al een mail. Nu blijkt eigenlijk dat gewoon alles gejat is.

Vrij recent woon ik nu in een huis verhuurd door Alwel. Dus ze hebben van mij mn meest recente paspoort kopie, inkomens gegeven, bsn nr, alles… en nu staat mijn identiteit waarschijnlijk te koop op het darkweb :(

Je kan er eigenlijk niks aan doen. Maar dit is echt mega frustrerend :eek::mad:
    https://nos.nl/artikel/2424131-persoonsgegevens-huurders-op-dark-web-na-digitale-inbraak-bij-woningcorporaties

2. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.158
    8.135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Jeetje dat is schrikken! Je kan er nu inderdaad niet veel meer aan veranderen maar hou goed je mail, je accounts op postorderbedrijven etc in de gaten en trek aan de bel als je iets niet vertrouwt of als er iets niet klopt.

Mosterd na de maaltijd maar: bij het inleveren van kopieën, bedek dan altijd je bsn en schrijf op de kopie de datum en het doel van de kopie plus het bedrijf waarvoor de kopie bestemd is. Dat voorkomt dit soort dingen in de toekomst.

Ik hoop dat je er geen last van gaat krijgen meis!

3. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.465
    11.976
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ja het is gewoon echt heel erg kut. Heb al al mn wachtwoorden aangepast die lijken op het wachtwoord dat ik daar had.
    En wat betreft het paspoort, ik had eigenlijk geen idee dat ze een kopie bewaarde. Dacht altijd dat dat helemaal niet mocht en dat ze alleen je identiteit moesten vaststellen, thats all.

4. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.129
    14.861
    113
    Vrouw
    Oh bah dat lijkt me geen fijn idee:(

Hopelijk krijg je niet te maken met een vervelende nasleep.
    Voor jou en anderen een tip: er is een speciale app voor het inleveren van een kopie van je ID. In die app worden dan bepaalde dingen doorgestreept, zodat er geen fraude gepleegd kan worden met een kopie van jouw ID.

5. Mammavan5

Mammavan5 Fanatiek lid

15 dec 2021
    2.101
    2.673
    113
    Vrouw
  6. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Wat een super idee, heb gelijk even gezocht en gedownload, hij heet KopieID

Zxcvb vindt dit leuk.
  7. Neilia

Neilia Niet meer actief

Hier ook.. echt heel naar

8. Mammavan5

Mammavan5 Fanatiek lid

15 dec 2021
    2.101
    2.673
    113
    Vrouw
    Hebben jullie ook jullie banken op de hoogte gebracht.
    Ik heb dat wel gedaan de bank heeft er melding van gemaakt.
    Mocht ze toch iets flikken is de bank ervan op de hoogte.
    Dat werd ook geadviseerd in de mail die we kregen.

Huismuisie vindt dit leuk.
  9. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.465
    11.976
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Dit vind ik wel een goed idee.

kreeg net een mail dat er in elk geval geen kopie identiteitsbewijzen uitgelekt zijn. Dat vind ik wel een geruststelling.

10. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.158
    8.135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Als tip, gebruik speciale tekens jn wachtwoorden zoals %&! # die zijn namelijk praktisch onmogelijk om te kraken door hack programma's die ze vaak draaien.

11. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.465
    11.976
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ik laat tegenwoordig mn telefoon of computer eigenlijk altijd de wachtwoorden genereren. Werkt eigenlijk prima. Maar inderdaad sommige dingen kan je toch beter zelf een wachtwoord voor onthouden. Daar zet ik leestekens in.

12. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.158
    8.135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Ik heb dat mn pc ook een keer laten doen. Kwam iets uit van fGjYebJwh57Nbsj€=*57bejan

Ik dacht nouuuuu... Ik verzin hem zelf wel :roflmao:

Huismuisie en Ysabella vinden dit leuk.
  13. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.043
    16.551
    113
    Kon je dat niet eens onthouden dan?:roflmao::roflmao::roflmao:

14. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.158
    8.135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Maaaakkelijk, alleen de laatste 15 karakters niet.

15. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.829
    19.166
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Tip voor het bedenken van een lastig te kraken wachtwoord: bedenk een (lange) zin en gebruik de eerste letter van elk woord. Bijvoorbeeld:

ibZpa13!jl
    (Ik bezoek Zwangerschapspagina al 13 ! jaar lang)

Dat is uiteraard nergens mijn echte wachtwoord. Maar even als voorbeeld. Woorden en namen zijn relatief makkelijk te kraken. Willekeurige reeksen zijn lastiger, maar zijn ook moeilijker te onthouden. Door op deze manier te werken, kun je het zelf wel vrij makkelijk onthouden en is het toch lastig te kraken.

Ik woon in een koophuis, maar sta wel ingeschreven bij één van de woningbouwverenigingen die geraakt is. Toch weer schrikken, al begreep ik dat het nu ging om gegevens van mensen die daadwerkelijk een huis huren. En dat je een mail krijgt als jouw gegevens ook gestolen zijn. Maar het blijft vervelend voor de mensen over wie het wel gaat. Je moet dat soort gegevens wel afstaan en hebt er geen enkele invloed op of er door zo'n instantie zorgvuldig mee wordt omgegaan. Als er vervolgens wat mee gebeurt en je gegevens worden misbruikt, heeft zo'n bedrijf er geen enkele last van. Maar jij zit er mooi mee. Dat voelt gewoon zo onrechtvaardig.

Deel Deze Pagina