levenslange gevangenisstraf op de schop

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door tuc, 1 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

Levenslang zonder uitzicht op vrijlating niet langer houdbaar - RTL Nieuws

Ik hoorde dit item bij rtl nieuws. Ik vind het eigenlijk te schandalig voor woorden, in het kort:

Het kabinet vindt dat de uitzichtloosheid door een levenslange straf niet meer kan. Levenslang is in NL momenteel nog echt levenslang. Vrij komen kan alleen door gratie van de koning en dat gebeurd in de praktijk nooit.
    Advocaat van 1 van de levenslang gestraften zei in het item: "je kunt je niet voorstellen hoe het is om zo uitzichtloos in de cel te moeten zitten...wetende dat je nooit meer vrij komt".....

Sorry:x de moeder van het vermoorde en verkrachtte meisje in Assen werd geïnterviewd...ik zou tegen die advocaat en gestraften willen zeggen: ik denk niet dat je kan voorstellen wat er met je gebeurd als je kind of andere dierbare wordt vermoord en verkracht oid.

Die mensen zitten wat mij betreft terecht hun leven lang vast.

2. Aszz

Aszz Niet meer actief

Helemaal mee eens!

Wat een dikke vette b*tchslap in het gezicht van de nabestaande 😡

3. 2littlemonkeys

2littlemonkeys Fanatiek lid

27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Wat mij betreft mag iemand die echt gruwelijke daden op zijn geweten heeft, niet eens de cel in. Die mag van mij de doodstraf krijgen.

Ik geloof namelijk niet dat wanneer je een kind verkracht en vermoord dat dit iets eenmaligs is. Net zoiets als seriemoordenaars, die gaan ook steeds verder en verder. Streven naar een soort perfectie in hun daden...

Levenslang kost ons als maatschappij alleen maar een hoop geld ;)
    Maar goed, aangezien de doodstraf geen optie is in Nl, laten we dan in ieder geval levenslang de cel in erin houden.
    Lekker belangrijk dat het leven van zo'n misdadiger dan uitzichtloos wordt. Dat is dan toch je straf? Had je maar 2 keer moeten nadenken....

4. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Belachelijk. Moeten we echt medelijden hebben met moordenaars en verkrachters omdat ze een uitzichtloos bestaan hebben? Ja jammerdebammer joh. Had je je takken maar thuis moeten houden.

5. Logan

Logan Niet meer actief

Je krijgt geen levenslang omdat je een pak melk bent vergeten af te rekenen. Dus nee, ik heb daar geen medelijden mee en ik vind dat we ze lekker kunnen laten zitten.

6. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Geen goede zaak dit. Belachelijk :x

7. 2mam2

2mam2 Fanatiek lid

16 feb 2015
    1.088
    0
    0
    Ik dacht eerlijk gezegd dat levenslang in Nederland 45 jaar was max.
    Ik vind nederland al veel te soft met straffen van misdadigers dus ik vind het belachelijk!!

8. tuc

tuc Niet meer actief

Dat dacht ik dus ook..maar het blijkt wel echt levenslang te zijn. Nu willen ze dat het na 25 jaar herzien wordt..of iig dat die mogelijkheid er komt.

9. Islah

Islah Niet meer actief

Schandalig! Vooral dat ze het hebben over inhumaan. Een ander z'n leven ontnemen, dát is inhumaan en dan mag iemand van mij de rest van z'n leven wegkwijnen in een gevangenis, ja. En liefst ook nog wat minder luxe als de Nederlandse gevangenissen.

10. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    mee eens! tijd voor een nieuw referendum...

11. Veera

Veera Niet meer actief

"Een brede commissie van rechters, reclassering en psychiaters moet gaan kijken of iemand een bepaalde ontwikkeling heeft doorgemaakt."

Vreselijk, vooral weer dit stuk! Want hoe vaak gaat het hierbij niet mis, TBS'ers die zogenaamd veranderd lijken en bij terugkeer in de maatschappij direct iemand vermoorden.
    Sommige mensen horen gewoon achter slot en grendel. Uitzichtloosheid, jammer dan, ze beteren hun leven toch niet

12. Chels89

Chels89 Bekend lid

22 apr 2014
    799
    128
    43
    In Nederland moet je of al heel wat op je kerfstok hebben en iemand vermoorden of meer dan 1 persoon vermoorden om levenslang te krijgen dus dan verdien je het echt niet om terug te keren in de maatschappij

13. Islah

Islah Niet meer actief

Ik krijg soms het idee dat ze hier in dit land meer om daders geven dan (nabestaanden van) slachtoffers.

14. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

Dit is niet wat het kabinet in Nederland vind, dit is een beslissing die gaat komen onder druk van het europese gerechtshof dan wel europa.

Levenslang krijg je in Nederland zeker niet zomaar. Zelfs als je meerdere mensen in koele bloeden vermoord is die kans erg klein dat je levenslang achter de tralies verdwijnt. Het gaat hier vaak om mensen die willens en wetens de veiligheid van veel mensen in gevaar hebben gebracht bijvoorbeeld die mannen die in de rievierenbuurt het vuur op de politie opende en ook een tram doorzeefde. Mensen die in het wilde weg rond gaan lopen schieten als een overval uit de hand loopt. Nee deze mensen verdienen het echt om voor altijd achter de tralies te verdwijnen. Deze mensen hebben heel bewust gekozen om de veiligheid van velen in gevaar te brengen. En waar de verwachting van is dat ze eenmaal vrij weer in eenzelfde patroon terrcht komen. Die mensen mogen nooit maar dan ook nooit meer een voet in de vrije maatschappij zetten.
    Ik ben erg voor tweede kansen en geloof absoluut dat mensen kunnen leren van de fouten die ze in het verleden hebben gemaakt. Maar er is een grens, voor alles! Dus laat levenslang maar mooi levenslang blijven.
    Vind het dus heel jammer dat de VVD nu schoorvoetend toch over de streep lijkt te gaan. Al zag ik Klaas Dijkhof net in het journaal zeggen dat hij het voorstel gaat updaten rn de mogelijkheid toch wil behouden.

15. Oedy

Oedy Actief lid

22 aug 2013
    326
    17
    18
    NULL
    NULL
    Helemaal mee eens!

16. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

#16 AnnaCF, 1 apr 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 apr 2016
    Sorry maar dit vind ik echt wel te ver gaan. De doodstraf in onherroepelijk en helaas gebeurt het ook in Nederland nog dat er mensen worden veroordeeld voor iets dat ze niet gedaan hebben. Noem een lucia de Bruin of de mannen vd putterse moordzaak.
    De doodstraf is ook niet een straf voor de persoon in kwestie als deze wel wat op zn kerfstok heeft. Dit is de gemakklijke uitweg.
    Daarnaast zijn deze mensen niet de grootste kostenpost hoor want hoeveel van dit soort figuren hebben we hier ni in NL vastzitten? Het gaat hooruit of 5-10 veroordelingen per jaar.
    Daarnaast vind ik niet dat de rechter het recht heeft om te beslissen over leven en dood, net zo min als dat de veroordeelde dit recht had.

Quote van J.R.R. Tolkien dit ik toepasselijk blijf vinden.

17. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

#17 Bubbel, 1 apr 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 apr 2016
    Ik vind het jammer dat de Nederlandse regering onder druk van de EU (en mensenrechtenorganisaties niet te vergeten) levenslang willen herzien. Ik weet trouwens niet wat dit betekent voor degenen die al levenslang vastzitten. Nederland is één van de weinige landen (en de enige binnen de EU) waar deze straf bestaat en ik ben het er helemaal mee eens dat sommige mensen gewoon geen tweede kans verdienen.

Enne.. Nederland kent in vergelijking met andere Europese landen een streng strafklimaat ;).

18. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.767
    18.912
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Het zou met de nieuwe wetgeving ook niet zo zijn dat iemand na 25 jaar automatisch vrijkomt hè, er wordt wel gekeken of dit kan.

Ik vond het goed dat we in NL de mogelijkheid hebben om iemand levenslang gevangen te zetten. Maar ik zou het ook niet verkeerd vinden als na zo'n lange periode nog eens opnieuw wordt bekeken of 'de rechtsstaat' (rechters en reclassering samen met psychiaters) nog steeds achter het besluit staat om iemand echt levenslang op te sluiten. In veel gevallen zal het antwoord daarop nog steeds "ja" zijn, aangezien deze hele zware straf niet zomaar wordt gegeven.
    Door deze regel in te voeren en tussentijds opnieuw te evalueren, kan het juist ook zo zijn dat rechters de straf levenslang juist weer vaker gaan opleggen. Op dit moment staan rechters onder druk om deze straf niet te geven. En geven ze misschien een celstraf van 25 jaar aan iemand die ze met deze nieuwe constructie wèl levenslang zou krijgen. Dan zit die persoon nog steeds minimaal 25 jaar, misschien wel langer. Terwijl die anders na hooguit 25 jaar al vrij zou komen.

19. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

Hier zit absoluut wat in hoor, en ik denk dat een evaluatie niks afdort aan hrt feit dat het grootste deel van de gedetineerde lekker blijf zitten waar hij zit. Maar het afschaffen van levenslang of iemand hoe dan ook na een bepaald aantal jaren vrijlaten lijkt me geen verstandig besluit.

20. Bootsje

Bootsje Fanatiek lid

12 jul 2013
    1.228
    0
    36
    dat ze eerst eens kijken hoe ze bepaalde misdrijven juist hoger kunnen straffen... in plaats van te kijken hoe de straffen lager kunnen

Deel Deze Pagina