Hallo meiden, Morgen hebben wij onze laatste IUI behandeling maar we hebben al een gesprek gepland om te praten over IVF. Nu heeft vooral mijn man (etische) bezwaren tegen het invriezen van mogelijke embryo's bij een IVF behandeling. De enige mogelijkheid voor ons zou dan IVF in eigen cyclus in Groningen zijn. Helaas zijn de kansen daarbij een stuk lager. Nu kreeg ik van iemand de tip of het invriezen van eicellen mogelijk iets voor ons is. Zie hier de folder: http://www.umcg.nl/SiteCollectionDocuments/Zorg/ZOB/E/Eicellen_invriezen_bewarenVLK248_1201.pdf. Er wordt hier zelfs apart genoemd dat dit ook voor stellen is die geen embryo's willen invriezen. Heeft iemand van jullie hier ervaringen mee of denken jullie hier toevallig ook over na?
Waarom wil je man niets invriezen? Uit angst ze niet te gebruiken als jullie eenmaal zwanger zijn? Ze blijven 5 jaar ingevroren, dus als jullie meerdere kinderen willen, is dat probleem misschien van de baan. En misschien heeft hij hele hoge verwachtingen, maar echt veel stellen hebben niet eens cryo's..... Voorbeeld, ik had 13 eicellen, 10 bevrucht en maar 3 goed doorgedeeld. Afgelopen maand 1 teruggeplaatst, 2 in de vriezer. Ik ben blij met deze twee, want ben van de eerste terugplaatsing niet zwanger geworden. Op hoop van zegen ontdooien de cryo's goed en kan ik er volgende maand 1 terug laten plaatsen. Hopelijk is dat dan een plakker. Wat we dan met de andere doen weet ik niet. Dus kort door de bocht......het gebeurt zelden dat ze een heel elftal invriezen
Wat zijn zijn bezwaren als ik vragen mag? Ik vind persoonlijk het hele cryo verhaal highly overrated. Ik heb van alle 3 de IVF poging welgeteld 1 cryo gehad, die niet eens door het ontdooiingsproces is gekomen. Ze roepen wel zo mooi dat er een hoog percentage ingevroren wordt, maar ik heb het niet meegemaakt hoor.
Dat eerste vraag ik me inderdaad ook af, zonder meteen kritisch te willen zijn Het tweede sluit ik me ook volledig bij aan. Hier 5 icsi pogingen met maar 4 cryo's in totaal die allemaal gebruikt zijn (van die laatste cryo ben ik trouwens nu zwanger) er is dus geen leven verloren gegaan. De meeste stellen hebben geen cryo's hoor, was het maar zo
Het is inderdaad waar dat het aantal cryo's in de praktijk vaak best tegenvalt. Bij ons in het ziekenhuis zeggen dat je allang blij mag zijn dat je überhaupt een cryo hebt. Maar goed, daar gaat het Jiska nu niet om, want het is zeker wel mogelijk dat je embryo's overhoudt om in te vriezen. Wat je bezwaarlijk kunt vinden is dat die embryo's wellicht in de toekomst vernietigd worden als je ze niet meer hoeft te gebruiken. En als je daar echt bezwaren tegen hebt, dan kun je zo'n risico natuurlijk moeilijk nemen. Ik denk dat het invriezen van eicellen daarom een heel goed alternatief zou kunnen zijn, maar ik weet eigenlijk niet of ze dat om deze reden doen. De meeste koppels met ethische bezwaren gaan namelijk vaak voor die zogenaamde IVF-mnc waarbij er maar 1 eicel tegelijk wordt gehaald. De kansen met 1x hyper IVF zijn groter omdat je met meer eitjes meer kans hebt dat er een goede bevruchting plaatsvindt. Maar de kansen van IVF-mnc zijn na 6 x volgens mij ook aardig hoor. Ik zie dat jullie onverklaarbaar verminderd vruchtbaar zijn. Het kan natuurlijk best zo zijn dat jullie met IVF, of het nu hyper is of niet, al veel betere kansen hebt, omdat er iets met de bevruchting misgaat. Je zou kunnen overwegen toch IVF MNC te proberen. Misschien kun je vragen of je eventueel daarna nog in aanmerking komt voor IVF hyper mochten jullie dat willen. Mijn man en ik zijn ook onverklaard verminderd vruchtbaar, en mijn man had ook wel wat ethisch bezwaar, maar uiteindelijk liet hij de keus bij mij. Bij de eerste de beste IVF ben ik wel voor het eerst (al ist maar eventjes) zwanger geweest. Ik had op 9 follikels 6 eicellen en 4 bevruchtingen, waarvan 1 is teruggeplaatst en uiteindelijk 1 cryo. Statistisch gezien was het aantal bevruchtingen heel normaal. Als je met je ervaring van het IUI traject weet hoe je reageert op hormonen, zou je ook met je arts kunnen overleggen om te proberen niet teveel eitjes te laten rijpen. Stel dat je er ook een stuk of 6-8 hebt, zul je daar geen berg cryo's aan overhouden die je later niet meer zou gaan gebruiken. En stel dat je er toch meer hebt, kun je volgens mij ook aangeven hoeveel eicellen je maximaal wilt laten bevruchten. Je kunt je man vragen of hij bezwaar heeft dat er nog 2-3 broertjes of zusjes in de vriezer liggen. Dus dat je wel afspreekt hoe dan ook je cryo's op te maken, wat er ook gebeurt. Maar het is inderdaad ook wel goed te beseffen dat de kans dat je een 11-tal embryo's in de vriezer hebt wel erg klein is. Heel veel succes, ik hoop dat jullie er samen goed uit kunnen komen en jullie een mooie oplossing vinden!
Hebben jullie dit al een keer voorgelegd aan een FA? In het UMC Utrecht krijg je drie contracten 1 voor verse terugplaatsing, 1 met betrekking tot het ontdooien en terugplaatsen van embryo's na een periode van invriezen en 1 een overeenkomst betreffende het invriezen van embryo's. Als je ze zo leest, zou je kunnen denken dat je ook een mogelijkheid hebt in een IVF zonder dat de overgebleven embryo's ingevroren worden, dus niet alleen in eigen cyclus maar ook met stimulatie. Het enige is wel dat als je veel eicellen hebt, je misschien om ethische redenen ook hier over na moet denken en moet kiezen om niet alle eicellen te laten bevruchten. Of wel, maar dan zal je de mogelijk ontstane embryo's moeten laten vernietigen en niet laten invriezen. Mogelijk ook niet toegestaan om ethische redenen? Volgens mij zijn die twee laatste dus dan niet van toepassing voor jullie. Of het ziekenhuis dit doet weet ik niet. Zeker de moeite waard om eens met een FA over in gesprek te gaan. Vraag gewoon naar de mogelijkheden. Heel veel succes!
Wij hadden wel een hoog cryo aantal en de verse terugplaatsing was raak. Fantastisch natuurlijk, maar ook het VU gaf aan dat dit bevruchtingspercentage en aantal cryo's wel uitzonderlijk is. Het idee dat je ooit moet beslissen over de cryo's speelt hier op de achtergrond wel. Geef het ook even tijd, vaak 'groei' je zelf ook een beetje in het proces. Heel veel succes!!
Ik zou kijken of je geen ivf in eigen cyclus kunt doen. Daar krijg je er geloof ik 18 van vergoed (6 in eigen cyclus staat gelijk aan 1 reguliere poging) en zo kun je je wens van je man respecteren en toch goede kans maken op een zwangerschap! Succes met je keuze!
Ik heb 2 ivf pogingen ondergaan, waarbij bij de eerste poging maar 1 cryo overbleef, die niet goed is ontdooit. Bij onze tweede poging hadden we 2 cryo's, hiervan is er 1 niet goed ontdooit en van de tweede ben ik inmiddels ruim 10 weken zwanger.. Ik zou toch overwegen om de cryo een kans te geven, iedere poging is een kans in mijn ogen..
Bedankt voor jullie reacties allemaal! Een paar van jullie vragen wat de reden is dat mijn man (waarschijnlijk) geen embryo's wil laten invriezen. Wij zijn christen en geloven dat het leven begint vanaf de samensmelting van eicel en zaadcel én dat het leven gegeven en geschapen is door God. Dat heeft uiteraard consequenties wat betreft het omgaan met vruchtbaarheidsbehandelingen. Als je echt geïnteresseerd bent, kun je even googlen op 'IVF en christen zijn', dan komt er genoeg info boven. Feit is in ieder geval dat christenen hier op verschillende manieren mee omgaan. De één vindt IVF (= bevruchting buiten het lichaam) sowieso een brug te ver, de andere ziet het juist als iets wat God gegegeven heeft. Maar goed, die discussie wil ik hier liever niet aangaan want dat is iets heel persoonlijks. Mijn man heeft hier meer moeite mee als ik en ik wil dat wel respecteren, hoe moeilijk ik het ook vind. Overigens hebben we binnenkort een uitgebreid gesprek over IVF met de behandelend arts dus dan gaan we uiteraard veel vragen stellen maar ik wil ook het e.e.a. voorbereiden en helder hebben, vandaar mijn vraag. Als mijn man definitief geen embryo's wil invriezen dan maakt het dus niet zoveel uit hoeveel kans er zou zijn op cryo's, als de mogelijkheid er is (en die is er, hoe klein ook) dan gaat een 'gewone' IVF dus niet door. Pien, het is inderdaad wat jij als zegt: wij zijn onverklaarbaar verminderd vruchtbaar dus het is echt een totale verrassing wat IVF bij ons zal doen. Mijn man heeft 'turbo-zaad' (telkens 60 - 80 miljoen, zeer goed bewegelijk) en mijn eierstokken zien er volgens de arts uit als die van een 20-jarige terwijl ik 31 ben. Veel eiblaasjes. De laatste twee cyclussen heb ik stimulatie gehad met Gonal F en een dosering van 75 was genoeg om twee grote eitjes te laten springen. Het kan dus zomaar eens zijn dat IVF dé oplossing is en er wel veel cryo's komen. Dus als manlief dit niet wil, gaan we niet voor de 'gewone' IVF. We lopen bij het EMC en we hoorden van een ander stel dat ze IVF in eigen cylcus niet meer doen... Nu hadden zij wel te maken met slecht zaad dus het zou nog kunnen zijn dat ze het bij hen niet willen en bij ons wel maar toch... Zelfs na lang aandringen kregen ze geen akkoord en nu gaan ze dus maar naar Groningen... Dat lijkt me zo'n eind en zo onhandig met ons werk en dochtertje, dan zou ik liever gaan voor het invriezen van eicellen. Vandaar mijn vraag... Over drie weken hebben we het gesprek, ik hou jullie op de hoogte!
Aha dat verklaart de zaak. Nee dan zijn cryo's mss wat vreemd. Vooral als ze "overblijven" denk ik he? Wat je gebruikt is wel ok lijkt me? Hoe dan ook dit is inderdaad echt iets heel persoonlijks. Ik zou zeker gezien jullie uitgangspositie ivf in eigen cyclus bespreken. Er zullen toch wel meer ziekenhuizen zijn die dat doen behalve Groningen? Heel spannend allemaal en goed voorbereiden en al je vragen op papier zetten zal sowieso fijn zijn. Hou ons maar op de hoogte!
Nee, alleen Groningen doet ivf in eigen cyclus. Wij hebben dit nagevraagd bij het lumc, maar omdat zij het meer werk vinden (en veel andere ziekenhuizen ook) dan gewone ivf ( je moet net zo vaak naar het ziekenhuis bij eigen cyclus als bij ivf in eigen cyclus) doen ze dit niet. Ze gaf toen al aan dat we dan naar groningen moesten. Dat was ons ook te ver. Ik had het in eerste instantie ook liever in eigen cyclus gehad, ook een beetje ivm overblijvende cryo's en wat angst voor de hormonen, maar goed het is een dikke 2 uur rijden naar groningen voor ons Nu heb ik een ivf gehad en dus 'maar' 2 cryo's, waar ik heel blij mee ben. Maar als ik eerlijk ben, ben ik blij dat ik hiervoor heb gekozen, aangezien we van de 13 eitjes maar 3 goede hadden. In eigen cyclus had dit dus kunnen betekenen dat ik heel veel pogingen, en dus heel veel puncties nodig had gehad om een goede bevruchting te krijgen. Mocht ik volgende keer van de eerste van onze cryo's zwanger worden en er blijft er dus 1 over, weet ik echt niet wat we daar mee aan moeten...... Wellicht laten we die tzt ook wel terugplaatsen
Hoi Jiska, Wat lastig voor jullie. De MMM is natuurlijk sowieso niet iets waar je graag aan begint, maar als christen lijkt mij het nog moeilijker allemaal. Wat ik je kan vertellen over het invriezen van eicellen: Het staat nog redelijk in de kinderschoenen. Als er eicellen ingevroren, is er ook een kans dat de eicel het ontdooiproces niet overleefd. En dat je daarna dus weer een maand moet wachten op de volgende poging. Verder worden de eicellen zó bewerkt dat na het ontdooien, IVF niet meer mogelijk is. Om een bevruchting te krijgen móet er ICSI gedaan worden. Iets waar je als christen misschien ook niet blij van wordt. Daarbij is er ook weer een kans dat de eicel deze procedure niet overleefd. Ik wil maar zeggen: denk er goed over na. Het gaat misschien gepaard met veel teleurstellingen. Veel sterkte met het maken van je keuze en succes met welke behandeling dan ook!
Even jullie geloof terzijde, hoewel ik jullie geloof respecteer en het volgende goedbedoeld advies is... persoonlijk, het is best een proces wat emotioneel en lichamelijk zwaar kan zijn. En persoonlijk is het fijn om er alles uit te kunnen halen. Zelf hebben wij nog 2 embryo's uit onze poging en voor mijzelf vind ik het een prettig idee te weten dat ik bij een tweede kind misschien (we weten natuurlijk niet of ze het ontdooingsproces overleven) geen IVF poging hoef te ondernemen. Ondanks dat onze poging heel erg is meegevallen. Ik weet natuurlijk niet hoe jullie financieel er voor staan, maar 3 pogingen zonder cryo's maken de kans kleiner. En de vraag is of je dat wilt. Niets ten nadele van je man, hij heeft volledig recht op zijn mening, maar jij bent diegene die steeds naar het ziekenhuis moet voor echo's, die de spuiten moet zetten en de punctie moet ondergaan. Ik zou er dan alles uit willen halen.
Ik snap wat je bedoelt Fleetwood, maar 'er alles uithalen' hoeft niet 'all the way' te zijn, zoals jij dat bedoelt. Als je gelooft dat leven begint bij de bevruchting en je zou je cryo's niet opmaken (als je daar al aan zou willen beginnen), dan bega je dus (ja, ik weet het, het klinkt extreem) 'moord' als je deze niet gaat gebruiken. Dan heb je er misschien alles uitgehaald, maar blijf je wel met een groot schuldgevoel achter. Bij ons was de eerste IVf een succes. Wij hadden 6 bevructhingen (van 9 eitjes), waarvan 4 'top'. De eerste TP werd onze oudste dochter, de eerste cryo werd onze jongeste dochter. Dus dus nog steeds 2 cryo's over uit onze eerste poging. En die gaan we gebruiken ook! Ik zou het heel naar vinden om deze te moeten laten vernietigen, ondanks dat ik toch best wat soepeler denk dan de man van TS. dus, wat ik wil zeggen: Denk er niet te licht over. Je kunt een schuldgevoel overhouden als je er in jouw bewoording 'niet alles hebt uitgehaald', maar ook zeker als je dat juist wel hebt gedaan.
Goede reactie Merah, al begreep ik wel wat TS bedoelde daarmee en bekeek ik het van de andere kant. Maar zeker een waardevolle reactie van je.
@ Hooverphonic: IVF in eigen cyclus wordt bijna 100% zeker alleen aangeboden in Groningen. Ik weet van een stel dat het anderhalf jaar geleden nog heeft gedaan in het EMC maar dat kan ook zijn omdat ze het bij hun eerste kindje ook hebben gedaan. Dikke kans dat ze dus sowieso niet meer aan 'nieuwe gevallen' willen beginnen. Maar anders was het uiteraard een goede optie geweest! @ JJ180: dat is dus ook waar ik bang voor ben i.c.m. IVF in eigen cyclus. Stel dat we het tóch in Groningen gaan doen dan kan het zomaar zijn dat je veel moeite doet maar een dag erna hoort dat er geen bevruchtingen zijn . Dan begin je weer helemaal opnieuw. Ik heb al eens een balletje opgegooid over IVF in eigen cyclus maar toen zei de arts al dit psychisch juist veel zwaarder is omdat je veel minder kansen hebt en vaker behandelingen moet ondergaan. Gelukkig dat het bij jullie alsnog gelukt is! @ merah: bedankt voor je waardevolle aanvulling! Dat is inderdaad zoals wij het zien. Zou mijn man toch 'om' zijn en we zouden cryo's overhouden uit een IVF behandeling dan zouden we die inderdaad altijd terug laten plaatsen. Dan kun je dus in een extreem geval nog een aantal cryo's in de vriezer hebben en theoretisch daar nog meerdere kinderen van krijgen. Daarom is minder stimuleren ook nog te bespreken. @ snoopy100: Klopt, ik las inderdaad dat na ontdooien van een eicel alleen nog ICSI mogelijk is en dat ook de kwaliteit van de eicel achteruit gaat. Toch zou het ons, denk ik, nog wel wat meer kansen geven dan IVF in eigen cylcus waarbij je echt maar één kans hebt. ICSI grijpt inderdaad wel weer wat meer in... Dat heb ik ook al ingebracht bij m'n man . @ Fleetwood: Ik probeer inderdaad ook te benadrukken naar m'n man toe dat er naast theoretische argumenten in (vooral) mijn geval ook emotionele argumenten een rol spelen. Het lijkt me heftig om zo'n traject in te gaan en dan te weten weinig kans te maken (bijv. bij IVF in eigen cyclus). Maar als hij echt principiële bezwaren voor zichzelf ziet vind ik het ook moeilijk om daar écht tegenin te gaan. Zo'n zwaar traject is ook iets wat je samen moet kunnen doen...
Een totaal onverwachte update van dit onderwerp! Zaterdag was ik in afwachting van m'n menstruatie, ik zat toen 14 dagen na de IUI. Alles wees erop dat ik weer 'gewoon' ongesteld zou worden... Maandag a.s. stond het eerste IVF gesprek gepland. Maar... nog steeds niet ongesteld vanmorgen. Dan toch maar even een test om het uit te sluiten. En zie daar... Echt een WONDER! Net op de valreep voor de IVF (waar we nog lang niet uit waren). Het moet natuurlijk allemaal nog goed gaan maar het feit dat het uiteindelijk gelukt is met IUI is al super! Iedereen die nog wacht op een wondertje, sterkte toegewenst! Op de eerste hebben we 2,5 jaar op een zwangerschap moeten wachten en nu dus ruim 3 jaar. Je wenst het niemand toe .