Ten einde raad: problemen met pap

Discussie in 'Voeding' gestart door Dolce82, 26 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dolce82

Dolce82 Bekend lid

19 dec 2013
    809
    10
    18
    België - Limburg
    Mijn zoontje is nu 6 maand en een week oud. Toen hij 4 maand was ben ik gestart met groentepap (dat is in België gebruikelijk, ik heb begrepen dat het in Nederland op 4 maand soms nog niet gedaan wordt). De pap ging eigenlijk al van het begin erg goed en op zeker ogenblik kwam hij aan porties van zo'n 200g.

Twee weken geleden heeft hij 3 dagen in het ziekenhuis gelegen met diarree. In de week van thuiskomst mocht ik de eerste dagen enkel melk geven, geen groentepap en fruitpap.

Vorige week zaterdag ben ik dan (na ruim een week alleen maar melk) opnieuw gestart met groentepap (fruitpap mocht nog niet en was ik sowieso nog niet van plan omdat we daar eigenlijk nog niet zolang mee gestart waren.
    Ik had om te beginnen al zijn lievelingskost gemaakt maar het ging erg moeizaam. Ik maakte me toen nog geen zorgen.

Maar intussen zijn we ruim een week verder en blijft het problemen geven.
    Hij doet zijn mondje wel open maar trekt al bij het eerste proeven een vies gezicht, soms kokhalst hij zelfs. Uiteindelijk krijg ik er wel een 120g in, maar dat is dan al wenend. Niet alleen vind ik dat zielig, ook snap ik het niet omdat hij voor hij in het ziekenhuis was wel goed zijn pap at.

Donderdag ben ik op controle geweest bij de KA en die zag enkel dat zijn keeltje wat rood was. Volgens hem was dat, samen met het feit dat zijn maag-darmstelsel nog herstellende was, de reden dat hij zijn pap zo slecht at. Zijn melk drinkt hij wel goed dus volgens de KA moest ik me dan geen zorgen maken en zou het wel in orde komen.

Gisteren at hij voor het eerst terug een portie van 200g. Nog erg moeizaam maar toch. Ik dacht "we zijn op de goede weg".
    Maar toen hij om half 3 zijn fles kreeg gaf hij na een 120cc hiervan gedronken te hebben alles terug over. Pap en melk!
    Onmiddellijk nadien was hij terug vrolijk en de rest van de eetmomenten hebben geen problemen gegeven.

Misschien dat die 200g teveel is geweest, maar toch zit het me niet lekker. Vandaag heeft hij trouwens weer maar een lepeltje of 4 van zijn pap gegeten. Het lukt gewoon niet.

Ik ben nu eigenlijk een beetje ten einde raad. Eerst dacht ik nog van "het komt wel goed", maar nu bleek gisteren dat bij het blijkbaar ook niet verteerd krijgt.
    Sorry voor mijn lange verhaal maar ik hoop echt hier wat reacties te krijgen en misschien tips....

2. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

16 feb 2011
    2.448
    1
    38
    Dordrecht
    Met zes maanden is de hoofdvoeding de melk, daar groeien ze op. Tuurlijk moet je dan wel beginnen met groente, maar alles wat erin gaat is mooi meegenomen. Het moet niet minimaal 200 g zijn.

Bij mijn dochter was ik al blij als ik een paar theelepels naar binnen kreeg, laat staan 200 g!

Ik zou geen eten geven als je kindje duidelijk aangeeft niet meer te willen. Wat heb je eraan als je kindje daarna toch alles weer uitspuugt? Blijkbaar hebben zijn maagje en darmen meer tijd nodig om weer aan groente te wennen.

3. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik denk dat je op een Nederlandse forum niet zo heel veel herkenning zult krijgen, hier is bijvoeding met 6maanden vooral BIJvoeding, en weinig moeders zijn dan echt met hoeveelheden bezig.

Als ik naar je situatie kijk zou ik die hele pap even op achtergrond schuiven:
    1. Je kindje is maar 6 maanden, die groeit voornamelijk op melk
    2. Zijn darmen zijn volledig van slag, geef hem voldoende tijd om te herstellen,
    3. 200gram is gewoon echt veel, ook al is dat Belgie gebruikelijk, voor zo'n klein hummeltje is dat in vergelijking een halve pan groente en aardappels per portie.
    4 happen is ook prima, hij blijft dagelijks proeven en eten, 120gram is al helemaal mooi!

Overigens, hoe weet je dat ie 120gram op had? Is het de bedoeling dat jullie de hoeveelheden afwegen?

4. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik ben ook Belgisch, en op 4 maand begonnen met groente, en ja wij wegen over het algemeen af.

Maar toch: hij is nog máár 6 maand. En hij is even heel erg ziek geweest. Dus geef hem ook de tijd om terug op zijn plooi te komen. Is dat met enkel melk, dan is dat zo. Is dat met 5 lepels groente, ook goed. Je hebt echt nog massa's tijd voor hij echt nood heeft aan groente en fruit.

Dus mijn raad: schrap een weekje terug de groente, en bouw dan zachtjes op. Zeker niet al huilend groente erin stompen, je wilt absoluut vermijden dat hij een afkeer krijgt van groente.

Relax. Echt. Komt wel goed.

5. Dolce82

Dolce82 Bekend lid

19 dec 2013
    809
    10
    18
    België - Limburg
    Heel erg bedankt voor de reacties allemaal. Het stelt me toch wel wat gerust :).

Ik wil hem ook zeker helemaal niet pushen, ook al omdat ik niet wil dat hij gaat beginnen linken leggen en op den duur al gaat huiveren als hij me ziet komen met een bordje en een lepeltje.

Ik ga dan maar rustig elke dag wel gaan aanbieden, maar niks forceren. En hoedanook (ook als hij wel lustig is) altijd maar max 150g geven.

Ik wil hier niet overkomen als een "paniekerig mens", want zo ben ik eigenlijk ook helemaal niet. Het is gewoon mijn eerste kindje ook, en in een omgeving waarin men mij het gevoel geeft dat er "toch echt iets niet klopt" is het moeilijk om dan altijd alleen maar op je eigen gevoel te vertrouwen.
    Bedankt voor jullie raad!

6. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Hier nog een Belgje :).

Ik zou niet volledig stoppen, maar gewoon elke dag proberen en wat erin gaat, dat gaat erin.
    Maar ik zou me niet teveel focussen op de grammen.
    Liever een gelukkige baby die maar 100 gram binnen heeft, dan dat je 200 gram erin probeert te krijgen terwijl hij huilt en achteraf teruggeeft.

Zolang hij blijft groeien en nog melk drinkt, lijkt er mij weinig aan de hand.

Overigens ... Kinderen die borstvoeding krijgen, beginnen over 't algemeen "nu" (op zijn leeftijd - rond 5 à 6 maanden) pas met groentepap / fruitpap ... en die eten ook niet ineens 200 gram.

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    I.p.v. wegen zou ik gewoon lepeltjes tellen. 2 a 3 theelepels op een dag is op het moment echt voldoende om hem weer aan de smaak te laten wennen.
    Je zou ook kunnen overwegen om het gewoon aan hem over te laten, de pap achterwege te laten en hem zelf stukken te laten pakken. Als hijzelf de controle heeft zal hij stoppen als het genoeg is, waardoor de kans op spugen kleiner wordt.

Kijk even op borstvoeding.com bij het hoofdstuk over de introductie van bijvoeding. Wat daar staat over bijvoeding geldt voor alle kinderen, of ze nou borst of fles krijgen.

8. Dolce82

Dolce82 Bekend lid

19 dec 2013
    809
    10
    18
    België - Limburg
    Nee, volledig stoppen ga ik absoluut niet doen. Dat lijkt me nu net niet goed want wanneer begin je dan terug hè?

Ik ga gewoon elke dag aanbieden en dan zien we wel.

Bedankt allemaal :).

9. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.812
    5.949
    113
    Vrouw
    Op deze leeftijd kan je hem inderdaad ook gewoon zelf laten eten.
    Dus wat groente in stukken neerleggen, en hem dan z'n gangetje laten gaan.
    Dat maakt het wellicht nog interessanter :)

10. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Ik lees het wel vaker, maar wat is groentepap eigenlijk?

11. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Groentepap is gewoon de Vlaamse naam voor groentehap.

12. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Ohh gewoon gepureerde groente. (ja had ik ook wel kunnen bedenken..:D) Thanks!

13. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    In nl hanteren we vanaf 6 maanden de regel (voor bijvoeding);
    Jij bepaalt wat je kindje eet en je kindje bepaalt hoeveel.

Ik vind dat zelf een fijne regel. Ik bepaal welke groente en mijn kinderen hoeveel wel of juist niet. Ik eet ook niet elke dag even veel dus waarom een kind wel?

Als ze aangeven niet meer te willen dan stop ik ook.

14. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik snap dat je je zorgen maakt nadat je kindje ziek geweest is, maar zolang je kindje niet blijft spugen, goed melk drinkt, maak je niet zo'n zorgen! Ook snap ik dat het bij jullie gewoonte is om af te wegen, maar laat dat los! Jij eet ook weleens minder en weleens meer, zeker als je flink ziek bent geweest. Toen ik griep had van de winter heb ik een week of 3 niet normaal gegeten omdat ik geen eetlust had. Dat is heel normaal als je niet lekker bent toch? Elk hapje wat je kindje eet is prima!

15. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    Dat is ook moeilijk, omdat je het gevoel hebt dat iedereen het vast beter weet dan jij. Als een advies dan tegen je gevoel in gaat is dat heel verwarrend. Toch kan ik je zeggen dat je moedergevoel iets heel bijzonders is. Ik denk dat als je het de tijd geeft, het je meer zal vertellen dan alle cb's, kraamhulpen, buurvrouwen en (schoon)moeders bij elkaar.
    Als je je post terug leest, zie je eigenlijk het antwoord al.

Je kindje volgen en lukt het eten geven even niet dan is het het rustigs om je daar even bij neer te leggen. Je kindje is idd nog erg klein en groeit genoeg van melk. Ik denk zelfs dat ontspannen met eten omgaan (hoeveelheid) een basis legt waarin eten wordt gezien als iets leuks ipv iets wat moet. (Google idd eens rapley. Een mooie methode die rekening houd met de natuurlijke behoeftes van een baby)

Deel Deze Pagina