veel zeggen ook later naar bed brengen maar kijk daarmee uit want als ze oververmoeid zijn vallen ze ook echt niet 1 2 3 in een diepe slaap dat gaat vaak ook gepaard met huilen schreeuwen enz.
Hier gaat ze tegen 20.00u op bed. Eerder heeft hier ook geen zin. Ze slaapt 's middags van 12.30-15.30u. Hier eigenlijk bijna nooit geen probleem met het naar bed brengen. Wel even gehad dat ze gelijk weer ging staan en eruit wilde. Paar keer aan toe gegeven en eerst weer naar beneden en opnieuw proberen. Op een gegeven moment ben ik er mee begonnen dat zodra ik haar in bed leg (eerst nog een ritueel van tevoren), deken over haar heen doe en ook gelijk wegga. Soms protesteert ze dan maar als ik beneden ben, is ze al stil. Als ze later begint te huilen, ga ik er heen en vaak wil ze er dan even uit. Dan gaan we naar beneden en gaat ze een kwartiertje later weer op bed. Dit gebeurt maar heel af en toe, en vind ik ook geen probleem. Ik vind 2 uur slaap met 15 maanden niet heel veel, dus korter slapen lijkt mij ook niet nodig. Hier sliep ze tot 15 maanden nog 2 slaapjes en in totaal bijna 4 uur. Je zou misschien kunnen proberen om hem 's morgens na een uur wakker te maken en 's middags om 14.30/15.00u nog een keer te laten slapen. Hier slaapt ze beter als ze overdag ook goed heeft geslapen.