Afgekolfde melk weggooien??

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door mavi derya, 11 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

4 dec 2011
    3.414
    0
    36
    Vrouw
    zuid holland
    Ik had vandaag een afspraak met een lk en omdat zij denkt dat mijn zoon te veel voormelk binnen krijgt en het te hard uit mijn borst komt gaf ze me het advies om eerst 5 of 10 min te kolven en dan aan te leggen zodat hij eerder de borst leeg kan drinken wat hem nooit lukte zodat hij altijd ontevreden was..

Maar in die 10 min heb ik toch 50 of 60 cc gekolft.. Mort ik dat dan weggooien of kan ik dat in de vriezer doen en later pap van maken ofzo?? Ik vind het zo zonde om weg te gooien..

2. miss geul

miss geul Fanatiek lid

26 feb 2012
    2.587
    0
    0
    volgens mij kan je het gewoon bewaren ik zou niet weten waarvoor niet.

3. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

4 dec 2011
    3.414
    0
    36
    Vrouw
    zuid holland
    Maar zou het dan nog voedzaam genoeg zijn voor pap van te maken..

Want ik kan het denk ik niet bewaren om mee te geven naar de oppas om gewoon uit zijn fles te geven denk ik..??

4. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Wat een raar advies!

Voormelk - achtermelk is niet zo zwart - wit namelijk.

Als jij regelmatig voedt en dus geen gestuwde gespannen borsten hebt, komt de achtermelk vrijwel direct in zicht en die bouwt dan op.

Als je zo lang voorkolft, houdt je een hyperlactatie juist in stand!

Je zou met je hand de eerste harde melkstroom kunnen laten weglopen, dan heb ik het over een half tot heel cupje. Blokvoeden is ook een veel geraadpleegd middel bij hyperlactatie.

En natuurlijk gooi je die melk niet weg, daar is niks mis mee!

5. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.169
    10.678
    113
    Nee joh, die melk (10 min kolven vind ik erg veel trouwens, hier was t genoeg om even wat weg te laten lopen in een doek oid, in 10 min kolf ik mijn borsten leeg) kan je gewoon geven later hoor, in de koelkast blijft t ongeveer 5 dagen goed, al vindt mijn fijnproevertje t na 3-4 dagen niet lekker meer, en in de vriezer wel tot 6 maanden. Handig voor als je eens niet genoeg gekolfd hebt, of onverwachts weg moet.

6. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik had dat bij Thirza ook, (en deze keer ook weer, wat reden is geweest nu om op KV over te gaan), en ik gebruikte het om in het badje te doen: het is heel goed voor het huidje namelijk :)
    Ik wilde die voormelk niet alsnog ergens anders voor gebruiken, omdat het erg laxeert en dat krampen kan veroorzaken.
    Je zou het, als je met bijvoeding begint, wel kunnen gebruiken om zelfgemaakte groente- en fruithapjes mee aan te mengen, zodat het een lekker papje wordt :)

5-10 minuten kolven vind ik ook wel veel trouwens, ik kolfde af tot het er niet meer vanzelf uitspoot, (weet niet of je dat probleem ook hebt?), en het werd daardoor steeds minder wat ik nog voor hoefde te kolven. In het begin was dat 80-90 cc per borst en het heeft een maand of 2 geduurd voor ik kon stoppen met dat voorkolven, (ze dronk met tepelhoedje en toen ze ineens zonder ging drinken, kreeg mijn productie weer even een lekkere boost... :().

7. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Ik kneep met de hand wat in een hydrofiele luier, dat zal misschien 10/20 cc zijn geweest, gewoon om de ergste kracht achter de voeding weg te halen.

Weggooiien zou ik nooit doen, desnoods in een bakje maar kan ook prima als pap en eventueel mengen met gewoon gekolfde bv (zeg maar met achtermelk).

Overigens dacht ik dat het strike idee van voor-en achtermelk ook alweer wat achterhaald was.

8. Emmeken36

Emmeken36 Bekend lid

Weggooien is zonde, kun je prima de oppas laten geven of invriezen voor later gebruik. Voormelk is wat wateriger en lest de dorst wat beter, achtermelk is wat vetter en 'zwaarder' en is meer voor de 'honger', het heeft allebei z'n functie.
    Ik heb nu toevallig 2 flesjes in de koelkast staan: 1 van gisterochtend na een doorslaapnacht, en 1 van 's avonds. Zo naast elkaar zie je echt wel dat er verschil in zit, ik gooi meestal zo'n dagopbrengst gewoon bij elkaar als ik het invries.

9. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Ik zou het ook bewaren hoor! Altijd handig voor pap oid.

Verder hier idd ook de ergste druk er met de hand afgekolfd in een hydrofiel luier, kwestie van 1 minuutje oid. Als je 10 minuten kolft, heb je zelfs kans dat je productie nog groter wordt en je dus het probleem niet alleen in stand houdt, maar vergroot...

10. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

4 dec 2011
    3.414
    0
    36
    Vrouw
    zuid holland
    Gelukkig want dan bewaar ik het gewoon..

Achterhaald of niet.. Nadat hij 10 weken niet meer uit de borst kon drinken gaat het nu super..

Gisterenavond van 20.30tot 21.30 gedronken toen naar bed.. Tot 02.30 dan om 03.00 weer terug tot 06.00 om 06.30 terug tot 10.30!!!

Ik ben benieuwd hoe het blijft gaan..

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Lees op borstvoeding.com eens de artikelen over teveel melk en sterke toeschietreflex!
    Als het goed is staat er ook nog ergens een stappenplan van Gonneke Veldhuizen om je van hyperlactatie af te helpen.

Deel Deze Pagina