Borstvoeding en antidepressiva

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door MissButterfly, 30 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MissButterfly

MissButterfly Actief lid

26 jan 2012
    143
    0
    0
    Mijn huisarts wil mij antidepressiva voorschrijven.
    Ze gaat nu eerst uitzoeken wat samen kan met borstvoeding.

Iemand ervaring met gebruik van antidepressiva bij borstvoeding?
    Wat zijn bijvoorbeeld de gevolgen en of risico's voor mijn zoontje?

2. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Geen ervaring mee. Deze medicatie kan: Sertraline, Trazodon en Escitalopram.

L2 Veilig
    Een beperkte aantal borstvoedende vrouwen heeft dit geneesmiddel gebruikt en er is geen toename in nadelige effecten bij hun kinderen waargenomen. De kans op mogelijke nadelige bijwerkingen is uiterst klein.

3. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Volgens mij heb ik een paar weken geleden dezelfde vraag voorbij zien komen in de 'afdeling' van de lactatiekundige op dit forum. Je zou daar ook nog kunnen informeren.

Sterkte!

4. mamavanwilliam

mamavanwilliam Actief lid

15 jun 2012
    304
    0
    0
    NULL
    goeree-overflakkee
    Een collega van mij is in maart uitgerekend en slikt ook antidepressiva. Ze wil graag borstvoeding gaan geven. Dus is ze bij de arts geweest, om te vragen of dit samen kon gaan en dit was geen probleem zei ze. Ik weet niet wat ze precies slikt.

Sterkte iig.

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Er is inmiddels best al wat ervaring, ookin Nederland.
    Als je belt met iemand van LLL of VBN dan kunnen ze je waarschijnlijk welin contact brengen met een ervaringsdeskundige.
    Lactatiekundige kan ook helpen.
    En voor je aan de AD gaat, is je vitamine B12 getest?

6. stampvamp

stampvamp Fanatiek lid

30 jan 2007
    1.719
    0
    0
    zelfstandig ondernemer
    Ik heb fevarin (fluvoxamine) en geef ook bv.. had dit al in de zw schap voorgeschreven gekregen wel maar half tabletje (25mg) per dag omdat dat voldoende lijkt..voorgeschreven dooor psych vd pop poli.. op de dag voor ks intake opname riepe ze ineens t mag niet bv.. dus laat je even goed informeren er is zob lijst openbaar op internet te vinden met welke wel en niet kunnen. hier geeft t geen problemen btw

7. Arual83

Arual83 Fanatiek lid

11 jan 2012
    3.530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Je kunt ook een lactatiekundige bellen voor advies.
    Ik heb voor mijn zwangerschap AD gebruikt maar ben afgebouwd voor mijn zwangerschap. Tijdens de zwangerschap was er even sprake van dat het misschien beter was weer wat te gaan gebruiken dus heb de borstvoedingswens besproken met de gynaecoloog, psychiater en met de lactatiekundige en dit was zeker te combineren.
    Van sertraline weet ik zeker dat het kan maar er waren meer opties.
    Ik ben uiteindelijk geen medicatie gaan slikken maar mocht het alsnog nodig blijken na de bevalling dan weet ik dat er opties zijn.

Via borstvoeding.com kun je ook een consult mbt medicijnen aanvragen dacht ik maar de lijst staat ook openbaar. Sinds kort is we een nieuwe Hale (boek voor oa artsen) uit waarin het na te gaan is voor bijvoorbeeld je huisarts en dat boek gebruiken lactatiekundigen vaak ook. Ik heb gemerkt dat er huisartsen en psychiaters zijn die adviezen geven die niet gebaseerd lijken te zijn op de huidige kennis en elkaar soms tegenspreken. Daarom heb ik wel contact gezocht met meerdere mensen en bleken er meer mogelijkheden te zijn dan dat mij in eerste instantie was verteld.

Wel vervelend dat het nodig is in het te gaan gebruiken, voor jou. Hoop dat je je gauw wat beter voelt, sterkte!

8. MissButterfly

MissButterfly Actief lid

26 jan 2012
    143
    0
    0
    Bedankt voor de reacties!
    Ga zo even op de lactatiekundige pagina kijken.

@Dirksmama: mijn vitamine b12 is niet getest, waar is dat dan voor?

Ander punt is, mijn huisarts wil dat ik het ga gebruiken.. ik ben eigenlijk een beetje antimedicijnen (in het algemeen)
    Weet ook (nog) niet waar zij mijn depressie op gebaseerd heeft.. Mijn fysio had het een aantal maanden geleden over een burnout.

Heb dus geen zin om voor jan joker pillen te gaan slikken...

9. Arual83

Arual83 Fanatiek lid

11 jan 2012
    3.530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Wil je huisarts je alleen medicatie gaan geven?
    Vaak wordt medicatie als antidepressiva gegeven in combinatie met gesprekken/behandeling bij bijvoorbeeld een psychotherapeut of in combinatie met cognitieve therapie.
    Medicijnen kunnen een prima ondersteuning zijn maar lijkt me wel handig om te kijken hoe je de problemen die er spelen verder aan kunt pakken en wat voor hulp je daar verder bij kunt gebruiken en krijgen.
    Ik weet natuurlijk niet wat je verder al geprobeerd hebt.
    Succes.

10. MissButterfly

MissButterfly Actief lid

26 jan 2012
    143
    0
    0
    Nee niet alleen medicatie.
    Maar ook hierin moeten wij gaan uitzoeken wat het beste is voor mij.
    Het is nogal ingewikkeld allemaal...

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Een tekort aan B12 kan voor depressieve klachten komen. Het wordt vaak ondergediagnosticeerd, terwijl het iets is dat regelmatig voorkomt na een zwangerschap en/of stressvolle periode.
    Is simpel op te sporen met een bloedonderzoek.
    Bij zware tekorten moet je injecties krijgen.

12. Misschien kan je je beter laten doorverwijzen naar een psycholoog, als jij het liever zonder medicijnen wilt doen kan je huisarts je het niet verplichten.
    Ik slik zelf sertraline dat gaat goed. Bij mijn oudste ook goed gegaan heb een jaar bv gegeven.

13. MissButterfly

MissButterfly Actief lid

26 jan 2012
    143
    0
    0
    Mijn klachten komen al uit de tijd voordat ik zwanger was. Dus denk dat kans op b12 tekort vrij klein is, maar ga het vragen als ik er weer ben.

Psycholoog ben ik geweest, maar dat was helaas niet zo'n succes..

Babyengel, heb je (veel) last gehad van bijwerkingen?

14. Bedoel je als je ermee begint? Ik heb wel bijwerkingen gehad ja.. en bij het stoppen ook (toen weer snel begonnen). Voor het echt wat ging doen was ik al wéken verder. Ik werd in het begin vooral manisch, niet echt ideaal.. ik slik al 8 jaar sertraline btw. Dus weet niet alles meer.

Waarom was de psycholoog geen succes? Ik heb hier ook meerdere psychologen gehad, met sommigen absoluut geen klik. Dan vroeg ik of ik met iemand anders kon praten, op een gegeven moment iemand gevonden met wie het beter ging. Inmiddels geen therapie meer, ben redelijk uitbehandeld.. 't is gewoon een onbalans van stoffen in mijn hoofd.

15. MissButterfly

MissButterfly Actief lid

26 jan 2012
    143
    0
    0
    Dat had verschillende redenen. Onder andere dat ik daar niet (geheel) vrijwillig heen ben gegaan

Deel Deze Pagina