Tenen wijzen naar binnen met lopen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Yummy, 8 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yummy

    Yummy Fanatiek lid

    7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Gisteren na lange tijd weer eens naar het consultatie (consternatie?)bureau geweest. Alles was helemaal goed met ons ventje, hij liep qua ontwikkeling zelfs behoorlijk voor volgens mevrouw. Nou dat is altijd fijn om te horen.

    Echter loopt hij al sinds hij kan lopen met zijn tenen naar binnen toe. De ene keer iets meer dan de andere keer maar het valt zeker op.
    De huisarts heeft mij +/- 1 jaar geleden gezegd dat ik mij hier geen zorgen over hoefde te maken (ik ging nooit naar het CB toe omdat ik alleen maar slechte ervaringen heb en ben dus hiermee naar mijn huisarts toe gegaan) en dat het vanzelf over zou gaan. Dit is nu ruim een jaar geleden.
    Mijn zoontje kan goed lopen, valt nooit en is al een kei in voetballen dus ik geloof niet dat hij er veel "last" van heeft.

    Nu zei de vrouw bij het consultatiebureau dat ze het toch wel raar vond dat hij nu nog zo liep en dat ze mij wilde doorverwijzen naar de huisarts omdat het wel zo zou kunnen zijn dat hij 's nachts een spalkje moet.
    Ze heeft zijn voeten ook goed bekeken en die zagen er goed uit, geen klomp of platvoet. Een mooie ronding en zijn enkeltjes zagen er ook goed uit, het is dus puur en alleen dat hij zijn tenen naar binnen draait met lopen.

    Op de verwijsbrief staat "Metatarsus primus varus rechts, links iets". :)
    Als ik dat dus google (Metatarsus primus varus) dan zie ik gekke plaatjes van voeten waarvan bepaalde botten naar binnen wijzen en dat heeft mijn zoon absoluut niet, ik herken helemaal niets van dat alles. Hij zet alles zijn voeten iets gedraaid naar binnen toe maar zijn voeten zelf zijn helemaal normaal. :(
    Tevens staat bijna overal dat deze afwijking geen behandeling vereist en dat het spontaan herstelt. Waarom moet ik dan naar de huisarts? ;)

    Herkent iemand dit? Ik ben al vaak (toen onze zoon nog jong was) behoorlijk slecht voorgelicht door het CB en neem hun advies dus eigenlijk niet meer zo serieus :)
    Ik hoorde altijd dat dit pas over hoefde te zijn als kinderen 3/4 jaar zijn (zowel de huisarts als artikelen op internet zeggen dit) anderzijds wil ik graag dat het verholpen wordt mocht dit kunnen.
     
  2. Yummy

    Yummy Fanatiek lid

    7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    #2 Yummy, 8 mrt 2011
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2011
    Ik zocht net even verder en kwam de term " metatarsus adductus" tegen op een site over voetafwijkingen. Dit komt meer overeen (wat ze beschrijven) met wat mijn zoontje heeft.
    Grrr, domme doos daar op het CB ook. Gaan ze met termen gooien terwijl die helemaal niet kloppen!

    Maar goed! Iemand ervaring met "Metatarsus Adductus?" :)
     
  3. lynn1986

    lynn1986 VIP lid

    7 jan 2008
    5.901
    56
    48
    Vrouw
  4. Yummy

    Yummy Fanatiek lid

    7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Hij heeft misschien heeeeel licht x-beentjes maar niet noemenswaardig. Dat is toch ook heel normaal op deze leeftijd dacht ik?
    Maar dat staat toch los van het wel of niet naar binnen draaien met zijn tenen?
     
  5. nikster

    nikster Fanatiek lid

    26 sep 2006
    1.434
    0
    0
    Studente, bijnbaan: caissiere
    Enschede
    ik zou hier echt totaal niets mee doen. Je zegt zelf al dat het hem niet belemmerd met bewegen en lopen.
    Ik loop momenteel bij de podo voor mijn dochter (wratje met eelt erover waar ze last van had) En heb daar ook eens gevraagt hoe dat zit met de stand van de voet(mijn dochter loopt op de zijkant) en zij vertelde ook dat ze tot 7 jaar vaak niets doen aan de stand van voetjes e.d. Tenzij het de ontwikkeling ernstig stagneert..
     
  6. lynn1986

    lynn1986 VIP lid

    7 jan 2008
    5.901
    56
    48
    Vrouw
    maar je bedoelt dat de tenen krom staan dan?
     
  7. Yummy

    Yummy Fanatiek lid

    7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Nee zijn tenen staan gewoon recht, hij draait alleen zijn tenen net een slag naar binnen (als hij loopt) zeg maar.
    Zijn voeten staan gewoon normaal en zijn tenen dus ook. Het is alleen zo dat wanneer hij loopt hij zn voorvoet net een slag naar binnen draait.
    Als hij gewoon staat of zit en je kijkt naar zijn voeten dan zie je niets, je ziet het alleen als hij loopt.

    Nikster: Ai dat klinkt ook niet fijn, is het inmiddels verholpen?
     
  8. happynienja

    happynienja Fanatiek lid

    8 aug 2007
    3.178
    0
    0
    Julianadorp
    Martijn heeft het ook een beetje, vooral als hij heel moe is. Dan valt hij ook vaker.
    Iemand zei laatst dat het ook te maken kan hebben met buikslapen. En dat doet Martijn al heel lang.
    Het cb hier is wel een fijn cb en zei dat het nu nog niet zoveel zegt.
    We gaan sowieso over vijf maanden weer terug ivm z'n spraak en dan gaan ze daar ook naar kijken.
     
  9. Yummy

    Yummy Fanatiek lid

    7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Ja bij onze zoon is het inderdaad ook erger wanneer hij moe is of wanneer hij een lang stuk gelopen heeft. Buikslapen doet onze zoon soms maar hij ligt ook wel vaak op zijn rug. Had er nog niet over nagedacht dat het daar inderdaad ook mee te maken kan hebben! Ik hoorde vorig jaar wel van mijn huisarts dat het vaak ook komt doordat de heupen nog in ontwikkeling zijn en dat ze de voeten nog niet goed corrigeren.
    Daarom snap ik niet zo goed waarom zij op het cb nu ineens iets heel anders zegt..
     
  10. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.501
    2.399
    113
    Ons dochtertje doet het ook. Zeker als ze rent zie je het heel goed. Ze rent er wat moeilijk door, maar ach ik zie wel. Ik heb eens een poster bij de podotherapeut zien hangen waarop stond dat het met 7 jaar helemaal gewoon moet zijn (dus rechte benen, rechte stand voeten)
     
  11. mamamaaike

    mamamaaike Actief lid

    18 jan 2008
    153
    0
    0
    Mijn dochter doet het ook en is nu, met net 4 jaar, doorverwezen naar de kinderfysio. Met 4 jaar had het recht moeten zijn, volgens het CB. Met 2 jaar dus niet hoor. En zelfs nu twijfel ik erover of ik het niet gewoon nog even laat zitten. Aan de andere kant krijgt ze wel enorme platvoeten nu, denk ik:)
     
  12. kimr1

    kimr1 Bekend lid

    13 aug 2008
    545
    0
    16
    Mijn dochter doet het ook best wel "erg". Je kunt het goed zien.
    Heb het toevallig vorige week op het CB gevraagd.
    De arts daar zei dat het helemaal niet erg is en het zich vaak nog hersteld. Zij zei ook dat het pas met 7 jaar helemaal recht hoeft te zijn.
    Een verkoper in de schoenenwinkel vroeg mij ooit "slaapt ze op de buik". Ja, ze slaapt altijd op haar buik. Dat kon hij zien aan haar voeten.
    Ik zou me er nog zeker geen zorgen over maken.
     
  13. Caithlin79

    Caithlin79 VIP lid

    21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Mijn ene dochter had dit ook rond die leeftijd. We zijn hier een paar keer voor naar het ziekenhuis geweest (orthopeed, kan dat?) en zij zeiden dat dit rond het derde jaar vaak beter wordt.
    Vaak herstelt het zich voor die tijd, anders moesten we verder kijken. En inderdaad, toen ze 3 was, was het bijna helemaal over en nu helemaal.

    Ze had er trouwens wel last van, haar ene voet ging tijdens het lopen soms zo ver naar binnen dat ze erover struikelde.
     

Deel Deze Pagina