Financieel slecht hebben kan enkel door eigen keuzes?

Discussie in 'De lounge' gestart door mroos, 13 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mroos

mroos Niet meer actief

Er is iets wat me wel bezig houd de laatste tijd. In mijn omgeving ontvangen 2 mensen(van rond de 25) sinds een tijdje een uitkering, 1 omdat hij is ontslagen omdat hij zijn werk gewoon niet goed deed, en de ander omdat ze haar nieuwe contract niet heeft ondertekend omdat ze het niet eens was met de voorwaarden.

Beiden hebben niet zo haast om een nieuwe baan te zoeken. Je moet volgens mij verplicht een aantal brieven sturen maar wanneer je deze stuurt naar instanties waarvan je toch wel weet dat je niet aangenomen wordt, dan is dat een makkelijke voorwaarde lijkt me.

Nu is het zo dat ik de bedragen van een bijstandsuiterking best hoog vind, daar komt bij dat je maximaal recht hebt op huurtoeslag, zorgtoeslag en kindgebonden budget. Daarnaast kun je kwijtschelding ontvangen voor waterschapsbelasting en al die andere varianten.

Ik was eens uit aan het rekenen wat wij als gezin zouden ontvangen als bijstandsgezin en wat onze uitgaven zouden zijn. Het bedrag dat wij als hypotheek betalen heb ik omgezet in een huurbedrag. Verder heb ik werkelijk alle nodige vaste lasten erbij opgeteld.

Als stel zouden wij 1313,85 ontvangen, aan toeslagen maandelijks 519(!) per maand, een totaal van 1832,85 dus.
    Vaste lasten kwam ik uit op 960 euro(onze eigen vaste lasten - heffingen, kinderopvangkosten, levenspremie, en nog wat dingen).

Dit betekent dat wanneer wij in de bijstand zouden zitten, wij 872 euro per maand over zouden hebben, hier heb ik de kinderbijslag nog niet eens bijgerekend.

Ik neem aan dat iedereen voor 300 euro boodschappen kan doen wanneer je een beetje oplet, 250 euro sparen,dan houdt je nog 300 euro over voor uitjes, leuke dingen en vakanties. Ik vind dit gewoon echt wel veel.

Nu zie ik bij deze twee mensen dat ze ook makkelijk uitkomen met geld en gewoon nog leuke dingen etc. doen. Misschien houden zij aan puur voor zichzelf te besteden, wel meer over dan ons, terwijl wij er 40 en 24 uur voor werken.

Het lijkt mij dat wanneer je alleenstaand bent, je ook minder vaste lasten hebt, én je krijgt nog eens alleenstaandeouderkorting ofzo,dus dat er in het bedrag dat je overhoudt weinig veranderd.

Mijn stelling is dus als volgt; wanneer je een uitkering ontvangt, en je hebt moeite om rond te komen, dan is dit enkel als gevolg van slechte financiele keuzes(te dure vaste lasten, afbetalen van leningen etc.).

Ik heb er verder weinig verstand van en weet niet of het helemaal klopt bij een bijstandsgezin..
    Ook gezinnen die weinig verdienen hebben deze inkomsten minimaal lijkt me, want ook zo ontvangen veel toeslagen e.d..
    Hoe kun je het dan financieel slecht hebben in Nederland? Is dit enkel door eigen keuzes of zijn er andere voorbeelden te noemen waarin de persoon zelf er weinig aan kan doen?

Misschien een beetje een warrig verhaal maar ik hoop dat mensen meer info, andere ideeen, voorbeelden of vragen over hebben, barst los;).

2. lautjuhhh

lautjuhhh Niet meer actief

mmm financieel slecht hebben door eigen keuze's kan.. Maar zoals jij het beschrijft lijkt het net alsof een uitkering hebben beter is dan werken.. nou was het maar waar.. Wij leven hier van 2 uitkeringen, en komen daar krap mee rond.. Wij hebben echt niet veel geld voor leuke dingen en als we die hebben dan hebben we een aantal maanden gespaard.. nou hebben wij hier een ziektewet uitkering en een wajong. maar ik vind het knap dat hun dan nog leuke dingen kunnen doen.. En toeslagen zijn ook niet zo denderend hoor die heb ik echt wel nodig om rond te komen anders red ik eht niet eens..

dus nee ik deel je mening niet dat je het financieel niet slecht kan hebben in nederland want dat is zeker wel zo.. Alleen ik ben ontzettend dankbaar dat die uitkeringen er zijn anders had ik helemaal niks gehad om van te leven..

3. Channie

Channie Fanatiek lid

13 okt 2005
    4.149
    0
    0
    Nee zoveel inkomen heb je niet! Sommige toeslagen worden namelijk van je uitkering afgetrokken. Mijn moeder zat vroeger in de bijstand en nee dat was echt niet makkelijk hoor! Ze moest van ik geloof 200 euro per maand rond komen!

4. mroos

mroos Niet meer actief

Maar welke bedragen in mijn berekening kloppen dan bijvoorbeeld niet? Zijn de inkomsten minder hoog? De vaste lasten hoger? Kloppen de toeslagen niet?

Ik vraag me namelijk af waar het het dan in zit!

5. Hier een alleenstaande mams in de wij.. Evenveel vaste lasten als een gemiddeld persoon hoor ;) En alleenstaande ouderkorting etc wordt je allemaal op gekort. Ik ben ontzettend blij dat het er is, maar geloof me het is echt geen vetpot.. Integendeel.

6. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Je hebt wel erg weinig vaste lasten dan? Want dat redden wij echt niet, volgens mij zitten we op ruim 1400 aan vaste lasten.
    En natuurlijk zijn veel vaste lasten eigen keuzes, door bv een huis te kopen met een hogere hypotheek oid. Maar als je een bepaalde levenstandaard hebt en dan door werkloosheid in de bijstand komt kan het nog best pittig zijn.
    Vooral als je door bv overwaarde van de woning niet eens een uitkering krijgt.

7. Yukl

Yukl Niet meer actief

Nee, maar als je het minimum verdient, en je ontvangt daardoor wel een riant bedrag aan toeslagen, vind ik ook dat je het zeker niet slecht hebt. Ik ben me een keer lam geschrokken toen ik er achter kwam dat wij helemaal niet zo heel veel meer inkomen hadden met toen 2000 euro netto dan iemand die de helft verdiende. Daarom vind ik ook dat de verschillen niet nog kleiner moet worden en dat ons zorgstelsel naar mijn inziens prima is zoals ie is.

8. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Ik ben alleenstaand en kan je wel vertellen dat je je daar heel lelijk in vergist.

9. lautjuhhh

Toeslagen zijn op zich redelijk maar zoals huurtoeslag gaat hier direct naar de woningbouw.. Maar daarbij zijn onze uitkering zeg maar circa 600 en 800 euro. daarvan gaan vaste lasten af a 800 euro.. das dus mijn uitkering das inclusief zorgverzekeringen.. Dan komt daarbij verzekeringen van de auto bijvoorbeeld is ook al 200 euro in totaal met belasting en benzine.. dus ik snap niet zo goed hoe hun nou zo luxe kunnen leven zeker gezien de omstandigheden waarom ze ontslagen zijn.. Je krijgt geloof ik 70 % van je laatst verdiende loon. Dat wij hier krap zitten is deels ook onze eigen schuld.. Maar makkelijk is het absoluut niet..

10. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Ik heb ooit een alleenstaande bijstandsuitkering gehad in 2003, toen kreeg ik 715 euro per maand.
    Natuurlijk kreeg ik ook huurtoeslag, maar dat was 100 euro.
    Had aan vaste lasten een bedrag van 600 euro, en dus 115 euro over.
    Daarvan kon ik de gemeentelijke belastingen niet meer betalen, dus kwijtschelding.
    maar van 115 euro alles doen: boodschappen, benzine, verjaardagen etc was wel lastig hoor.

Ik denk dat je het wat te rooskleuring inziet, de bedragen die worden genoemd zijn brutobedragen ;)

11. maansteen

maansteen Fanatiek lid

7 jul 2011
    1.316
    0
    36
    Nee, ik vind niet dat je het financieel slecht kan hebben enkel door slechte keuzes.
    Om maar een voorbeeld te geven; mensen kunnen ziek worden, een ongeluk krijgen e.d. Daar kies je niet voor.

Zoals jij het in het voorbeeld stelt, is denk ik niet hoe het in werkelijkheid is. Uitkeringen en toeslagen brengen ook plichten en verantwoordelijkheden met zich mee.

Ik vind dit een beetje zwart-wit.
    Neemt niet weg dat ik je reactie heel goed kan begrijpen, maar ik denk dat dit voorbeeld (mn de berekening) niet klopt.

12. mroos

mroos Niet meer actief

Begrijp me trouwens niet verkeerd; ik zou niet liever een uitkering ontvangen dan werken.
    Maar ik vind het wel fascinerend dat ik regelmatig hoor dat mensen elk dubbeltje om moeten draaien; als ik namelijk zelf deze berekening maak, dan zou dat in ons geval niet zo zijn.

De mensen die ik ben tegengekomen in mijn werk die elk dubbeltje om moesten draaien waren eigenlijk voornamelijk mensen die slecht met geld om konden gaan(heel impulsief een flatscreen kochten, schulden hadden, vonden dat ze weinig geld hadden maar altijd dure kleding aanhadden).
    Ik dénk namelijk, dat wanneer je goed met geld om kunt gaan, en enkel verantwoorde keuzes maakt, je het financieel echt niet slecht hoeft te hebben in Nederland, met welk inkomen dan ook.

13. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ik neem aan dat je gewoon een WW uitkering krijgt als je werkloos raakt, ongeacht de overwaarde van je woning.

14. lautjuhhh

jij zegt in het kort wat ik wou zeggen ;)

15. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Bijstandsuitkering is 90% van de minimumnorm

16. mroos

mroos Niet meer actief

Wat klopt er dan bijvoorbeeld niet in de berekening? Toeslagen heb ik op toeslagen.nl berekend en uitkering van 2011 heb ik ook opgezocht.. Ik heb mijn eigen vaste lasten erbij gepakt en deze overgenomen.
    Het kan hoor, dat ik het te zwart-wit zie, maar ik vraag me dan dus af waar dat in zit?

17. Yukl

Yukl Niet meer actief

200 euro voor een auto? Hoezo?! Wij zijn maximaal 100 euro in de maand kwijt voor verzekering en benzine voor onze auto (een stationwagon).

18. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Volgens heeft ze het hier toch ook over een bijstandsuitkering?

19. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Ik zelf heb een wia en ik kan je zeggen met twee kinderen.

Ik heb het niet slecht maar wat jij beweerd is gewoon niet zo.

Ik moet elk dubbeltje omdraaien ect ect en sparen wat is dat. Nee dat wat jij zegt gaat niet zo maar op.

:(:x

20. lautjuhhh

mm ja maar ik denk niet dat iedereen altijd verantwoorde keuzes maakt. ik bedoel dan in de zin van je gaat boodschappen doen en hebt toch echt zin in iets duurs noem maar wat biefstuk maar eigenlijk is je budget daar niet naar dan kun je dat ook wel eens doen.. en soms kwa vaste lasten kun je je ook neidig vergissen kwa energie leveranciers enzo.. maar idd als je er goed op let kun je ruimer zitten maar dan nog red ik het niet..

Deel Deze Pagina