o.r.s.

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door susan28, 3 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. susan28

susan28 Bekend lid

17 jan 2008
    933
    0
    0
    ziekenverzorgende
    hai, mijn zzontje van 3 maand heeft nu 2 dagen veel waterdunne diarree luiers. ong 10 op een dag. ben bang dat hij gaat uitdrogen dus heb ors gehaald. maar hoe vaak op een dag moet je dat geven? voor elke fles? en weet iemand of je dat ook kan verdikken? mijn zoontje heeft reflux en t komt er direct weer uit. zou ik hiermee naar de dokter moeten? hij is niet suf ofzo.

2. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.815
    4.057
    113
    Misschien kun je beter even de HAP bellen, als zij het dan niet vertrouwen kun je misschien ook even langs zodat ze even naar je zoontje kijken.

3. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.805
    4.191
    113
    Ik zou niet zomaar ORS geven, alleen in overleg met een HA

4. lot23

lot23 VIP lid

13 aug 2006
    6.130
    0
    0
    gelderland
    Toen mijn zoontje buikgriep had heb ik hem ook wat ors gegeven maar bij niet vertrouwen altijd de arts even bellen. Ik dacht dat de dosering erop staat.

5. susan28

susan28 Bekend lid

17 jan 2008
    933
    0
    0
    ziekenverzorgende
    sidmick je kan het zo kopen en bij een zetpil bel je de dokter ook niet of je die mag geven. ik twijfel gewoon over de hoeveel heid. er staat op 50 cc zovaak je nodig acht. ja das nogal vaag.en 10 waterdunne luiers op n dag vind ik toch wel erg veel. morgen toch ma ff hap bellen misschien

6. mummy2b

mummy2b Lid

27 nov 2008
    67
    0
    0
    Van een verpleegster (die ik toevallig ken) heb ik toen mijn zoontje 5,5 maanden was (en ziek) te horen gekregen dat ik elk kwartier een theelepel moest geven. Ik heb dat wel pas gegeven toen hij nog maar weinig per luier plaste. ORS zorgt ervoor dat je kindje vocht vasthoudt door zout aan te vullen. Het kan er ook voor zorgen dat je kind teveel vocht vasthoudt en dat is ook niet goed voor hem/haar. Je kan het beste met je huisarts overleggen voor je ORS geeft. Als je het idee hebt dat je kindje uitgedroogt is, bel dan onmiddelijk de HAP of ga met je kind naar de eerste hulp.

Uitdroging kan je herkennen aan:
    * geen traantjes meer bij het huilen (en dan bedoel ik echt huilen, niet jammeren)
    * geen plasluiers meer

7. Boukje34

Boukje34 Bekend lid

20 sep 2006
    654
    0
    0
    Fryslan
    wat je goed in de gaten moet houden is de kleur van de urine in de luier. Zodra de urine donker geel/bruin is, betekend het dat je kindje te weinig vocht binnenkrijgt. Als de luier door de urine lichtgeel of nauwelijks gekleurd is door de urine krijgt je kindje voldoende vocht binnen.

8. susan28

susan28 Bekend lid

17 jan 2008
    933
    0
    0
    ziekenverzorgende
    tis heel moeilijk te zien of hij geplast heeft, de luier is gewoon nat vd poep zeg maar, en of er urine bij zit, kan ik niet zien. maar hij moet ook geen vocht vast gaan houden ofzo lijkt me ook niet goed.

9. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.805
    4.191
    113
    Je kan het inderdaad zo kopen maar toevallig ben ik een mama die heeeeeeeeeel veel ervaring heeft met een diarree kindje en weet van de kinderarts dat ORS niet het beste spul is en je lang niet zo snel hoeft te geven als dat men denkt. ORS gebruik je alleen in alleruiterste nood, bv als je kindje niet meer drink of suf is.
    Maar eh, sorry voor de tip hoor.........

10. sweetamber

sweetamber Fanatiek lid

6 nov 2008
    1.271
    1
    0
    apothekersassistente
    't lijkt mij verstandig, bij zo'n kleintje, om toch de huisarts te raadplegen.
    ik meen mij te herinneren (van mijn werk) dat het advies is bij baby's na 2 dagen waterdunne ontlasting doorsturen naar een arts.
    je kan zien of een volwassene aan het uitdrogen is als je bv op de hand een stukje huid vastpakt en het even blijft staan.
    weet alleen niet of dat ook voor baby's geldt, maar dat lijkt me wel.
    sterkte met die kleine.

11. ikkelies10

ikkelies10 Fanatiek lid

31 jul 2007
    2.139
    0
    0
    thuiszorg
    noord-holland
    dit geld voor baby's idd ook, zo controleerde ze het bij mijn zoontje ook steeds
    en een teken is ook als de fontanel heel erg diep is opeens

12. susan28

susan28 Bekend lid

17 jan 2008
    933
    0
    0
    ziekenverzorgende
    toch ma na de huisartsenpost gegaan t zit dus zo volgens deze huisarts: na 1 dag frequente diarree moet de baby gezien worden door een arts. ors kan je zo geven, liever te veel dan te weinig. hij zei zelfs dat ik wel 1 liter mocht geven. tis maar goed dat ik vrijdag toch al begonnen ben met ors geven, anders was hij nu allang uitgedroogd (volgens de ha) hij zit nu op 14 waterdune luiers op een dag. zijn ontlasting word op kweek gezet, duw verder afwachten.
    sidmick; sorry bedoelde t niet lullig hoor, bedankt voor de tip

Deel Deze Pagina