Hallo meiden! Ik ben gisteren naar een voorlichting geweest en toen kwamen er wat dingen aan bod.. zo ook de TENS-bevalling. Dit lijkt mij wel wat aangezien er geen medicijnen aan te pas komen want ik wil verder dus absoluut geen medicatie. Zijn er meiden met ervaring???
Hoi, Ik heb een tens gebruikt tijdens mijn bevalling, hieronder mijn verhaal: Inmiddels ben ik "bevallen" van een gezonde dochter op 4-2-2009. Ze is uiteindelijk d.m.v. een keizersnede ter wereld gekomen. Om ± 00.45u begon het met een heftige menstruatieachtige pijn, die ging weer weg. Na een paar minuten weer. Dit ging even zo door. Ik heb om ±01.15u mijn vriend wakker gemaakt. Die heeft het TENS-apparaatje aangebracht. Dit werkte voor mijn gevoel goed, verder heeft Robert mij goed geholpen om de weeën op te vangen. Ze kwamen gelijk al om de 5 min. Dus dat is vrij snel. Tegen 04.00 uur zei ik: bel de verloskundige maar, die was er om 4.30 uur. 5 minuten voor haar komst braken m'n vliezen. Ze heeft me gecontroleerd en idd waren de vliezen gebroken en had ik al 4-5 cm ontsluiting. We hebben besloten gelijk naar het ziekenhuis te gaan. Ze had ook nog een ander stel alvast naar het ziekenhuis gestuurd. Zo kon ze ons allebei bijstaan bij de bevalling. Rond 5 uur waren we in het ziekenhuis. Het opvangen van de weeën ging goed en om 08.00 uur had ik 8 cm ontsluiting, dit schoot dus lekker op. Ondertussen was de andere mevrouw bevallen van een zoon. Op een gegeven moment kreeg ik lichte persdrang. (±10.00 uur) Weer gecontroleerd, ik had nog altijd 8 cm ontsluiting. Omdat dit te lang duurde ben ik toen overgedragen aan het ziekenhuis. Ik/we werden aan het CTG gelegd om de baby en de weeënactiviteit te checken. Met de baby ging alles heel goed, de weeën waren niet krachtig genoeg. Ik werd aan een infuus gelegd met weeën opwekker. En ik kreeg, omdat ik al een hele poos bezig was, een pethidine injectie in m'n been. Dit bracht tussen de weeën door enige rust voor mij. Het infuus met de weeën opwekker(oxytocine) had nauwelijks invloed op de weeën die ik had. Om 12.00 uur had ik nog steeds 8 cm. Het hoofdje lag niet diep genoeg en was erg beweeglijk. Er werd een gynaecoloog bijgehaald en er werd besloten tot een keizersnede. Toen ging alles in een rap tempo. Op de ok kreeg ik de ruggenprik: dit was voor mij een hele verlichting: geen weeën meer!!!Om 12.52 uur werd onze dochter Lisanne geboren. Het TENS-apparaat mocht ik, tot het moment dat werd besloten om een sectio te doen, ophouden, ook tijdens het CTG. Door het TENS apparaatje had ik het gevoel ergens controle over te hebben, als er een wee kwam drukte ik op de boost-knop en tegelijkertijd begon ik te puffen. Het was dus ook een hulpmiddel om mn ademhaling onder controle te krijgen/houden. Verder kun je in het forumonderdeel "bevalling" zoeken naar "tens", dan vind je een aantal onderwerpen over tens.
super bedankt voor je verhaal! Klinkt erg positief in ieder geval! Ik denk dat het een stukje rust geeft om zelf nog ergens controle over te hebben (dat is mijn idee).
ik heb ook de tens gebruikt en was erg tevreden het helpt niet de pijn helemaal weg te nemen maar wel de scherpe randjes. in de eerste fase als de weeen nog dragelijk zijn heb ik hem op lage stand gehad en het werkte voor mij als een afleiding toen ik eenmaal verder ontsloot de tens wat sterker gezet maar uiteindelijk kreeg ik beenweeen en dan heb je niets meer aan de tens.(helaas wist ik niet van het bestaan van beenweeen waardoor ik dacht dat ik steeds maar kramp in mijn bovenbenen had) ook ik ben medisch bevallen in ziekenhuis en mocht hem gewoon blijven gebruiken met ctg en al..
Ik ga het er de volgende afspraak bij de VK ook over hebben, ik wil het ook gaan proberen. Het kan geen kwaad en idd als het maar een beetje helpt, nou prima toch! Kan je zo een apparaat ook bij de thuiszorg huren? Weet jij dat toevallig Anita? Of hebben ze hem bij jou bij de VK?
mij is aangeraden om het te huren bij www.tensbevalling.nl het is 2,50 per dag, maar meestal heb je hem wel langere tijd omdat je natuurlijk op tijd in huis wilt hebben je er niet aan toekomt om hem direct na de bevalling te retourneren. Je kunt hem ook kopen en dan is het 80 of 85 euro.
ik heb gewoon gegoogled en je kan ook prijzen vergelijkn via twenga of beslist.nl ik heb er dacht ik 79,- voor betaald, ik kon bij ons niemand in de buurt vinden die verhuurd.(en wanneer ga je hem huren?) sommige zorgverzekeraars vergoeden de huur of soms aanschaf van tens (CZ iig niet)
Ik heb 'm sinds een week in huis en ligt nu braaf te wachten! Bij mijn thuiszorg winkel hadden ze er nog nooit van gehoord. Ik heb 'm gehuurd via www.geboortetens.nl en word netjes thuisgestuurd circa 3 weken voor je uitgerekende datum. En ik mag 'm 6 weken houden. Ik betaal 85 borg en 95 huur, ik krijg de huur terug van mijn verzekering bij de ohra. Baat het niet schaadt het niet, denk ik zo... Mijn ervaring hoop heel snel te kunnen melden!
Ik ga ook een Tens kopen. Hier in engeland wordt het erg veel gebruikt. Ik heb goede verhalen gehoord van van mijn vriends collegas die zo zijn bevallen.
Oke!! Nou ga hem dan ook maar huren Ben benieuwd! En ragazza, plaats je je verhaal ook hier?? Succes alvast.