Rommelen, wat is dat?

Discussion in 'De bevalling' started by HvO, Mar 27, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. HvO

HvO Niet meer actief

Ik verwacht (zeer) binnenkort ons eerste kindje. En voel mij een enorme beginneling met mijn vraag. :|

Maar ik lees heel veel over dat het “rommelt” voor de bevalling/uitgerekende datum.

Wat wordt daar mee “bedoeld”? :oops:

Afgelopen weken wel eens een menstruatie-achtige pijn gehad. Maar dat was dan voor een paar minuutjes en kwam ook niet meer terug.

2. Sado

Sado VIP lid

May 16, 2016
    19,062
    17,019
    113
    Ik wist ook later - terugkijkend op mijn eerste bevalling - pas wat dat rommelen nou precies was :p Het is wat voorwerk van je lichaam ter voorbereiding op de bevalling. Ik heb het vooral ervaren als pijn en kramp in m’n rug (tijdens de bevalling ook enkel rugweeën gehad). Soms ook harde buiken en menstruatiepijn in m’n buik. Had hier voornamelijk ‘s avonds/‘s nachts last van. Hield soms een half uur aan, soms ook enkele uren.

De ene vrouw heeft hier meer last van dan de ander en het zegt ook weinig tot niets over het startmoment van de bevalling. Hier bij beide zwangerschappen een baby die met 32 weken ingedaald was en vast lag en vanaf toen begon het rommelen ook al (de ene avond wel, de andere avond niet, hoe verder in de zwangerschap, hoe frequenter het rommelen). M’n dochter is echter met 38+0 na een ingeleide bevalling geboren, dus na weken rommelen pas :p

HvO likes this.
  3. Mooiezomer

Mooiezomer Fanatiek lid

Apr 22, 2017
    2,099
    941
    113
    Female
    Bij mij begon het met harde buiken, zeurderig gevoel en lichte krampen, beetje menstruatiekrampen. Maar deze krampen (voorweeën) worden niet sterker. Dit gerommel kan wel lang aanhouden hoor. Soms wel dagen of zelfs weken.

Als je in een warm bad gaat zitten of onder een warme douche gaat staan zullen echte weeën doorzetten.
    Voorweeën of oefenweeën stoppen vaak.
    Echte weeën herken je wel, die komen om de 5 minuten en duren 1 a 2 minuten.

-x-
    Mooiezomer

HvO likes this.
  4. Sado

Sado VIP lid

May 16, 2016
    19,062
    17,019
    113
    Dit inderdaad, vooral :) Bij de echte weeën voelde ik de pijn opbouwen, het hield even aan en zakte vervolgens weer af. Bij de voorweeën/het rommelen had ik meer ‘opeens’ pijn wat dan weer afzakte.

HvO likes this.
  5. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Voorweeën, harde buiken, menstruatie-achtige pijn, rommelende darmen. Hier werd ik bv ineens ‘s nachts wakker van harde buiken, moest dan onder de douche gaan staan om het wat comfortabeler te maken etc.
    Bij mijn tweede werd ik vroeg ingeleid en rommelde het toen ik de ballonkatheter in had; harde buiken, diarree, zeurende pijn in onderbuik, maar dus nog geen echte weeën.

HvO likes this.
  6. Tweekids

Tweekids VIP lid

Aug 26, 2012
    13,148
    330
    83
    Female
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Nou hier noem ik t stilte voor de storm. Ik ken “gerommel” njet. Nooit een Slijmprop verloren, nooit geen menstruatie krampjes gehad. Heb af en toe een harde buik maar dat noem ik geen gerommel...

HvO likes this.
  7. Flamingooo

Flamingooo Niet meer actief

Hier nooit “gerommel” gehad en ik ben het ook niet eens met de stelling “echte weeën herken je wel”. Ik heb heel lang getwijfeld. VK toch gebeld en die vroeg hoeveel pijn op een schaal van 1-10 en toen zei ik 3. Ze zei dan is het nog niet zo ver. Paar uur laten zat er 1,5 a 2 min tussen. Toch maar weer gebeld en toen had ik al 4 cm... pas toen mijn vliezen braken en ik 7cm had en persdrang kreeg dacht ik ja dit zijn echte weeën haha.

HvO likes this.
  8. Tweekids

Tweekids VIP lid

Aug 26, 2012
    13,148
    330
    83
    Female
    Maar je telt officieel ook pas vanaf 4 cm ontsluiting dus een pijnschaal van 3 is goed ingeschat toch?

Een wee herken je gewoon, die komt op en zakt weer af

HvO likes this.
  9. Sado

Sado VIP lid

May 16, 2016
    19,062
    17,019
    113
    Precies :p
    Al het gerommel en ‘voorwerk’ heeft mij ook 3cm opgeleverd. Was af en toe knap vervelend maar meer niet.
    De echte weeën begonnen inderdaad pas bij 4cm.

HvO likes this.
  10. Flamingooo

Flamingooo Niet meer actief

Nou er zat bij mij qua pijnlevel echt geen verschil tussen 1 tot 4 en 4 tot 7. Behalve dan dus dat de frequentie omhoog ging. Dus ik blijf bij mn standpunt dat ik niet per definitie meteen doorhad dat het echte weeën waren. Heb echt getwijfeld.

11. HvO

HvO Niet meer actief

Zo ervaar ik het ook! Een “blijvende” pijn die na 10 minuten weer afzakt.

12. HvO

HvO Niet meer actief

Hier ook af en toe een harde buik. Maar meer na het plassen etc.

13. dingetje81

dingetje81 Actief lid

Nov 21, 2011
    166
    186
    43
    Dankjewel voor het aanmaken van dit topic want ik vroeg het me eigenlijk ook af, wat dat rommelen betekende. Ik had verwacht dat het voornamelijk zoiets als rommelende darmen zou zijn. Ik schijn (gelukkig) dan al twee weken af en aan wat last te hebben van een rommelende buik, wat krampjes, harde buiken, af en aan diarree en wat voorweeën. Ik ben eens benieuwd hoe lang ze nog op zich laten wachten:thumup:

HvO likes this.
  14. HvO

HvO Niet meer actief

Dit was ook beetje mijn eerste gedachte. :roflmao:

Diarree heb ik sowieso al heel vaak, ook buiten de zwangerschap. :cry:

Heb erg last gehad van wat volgens de VK indalingsweeen waren, dat vond ik soms wel echt pijnlijk.

Maar verder eigenlijk helemaal niets. :eek:

dingetje81 likes this.
  15. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Bij mij hoorden die rommelende darmen er ook zeker bij!

HvO likes this.
  16. HvO

HvO Niet meer actief

Dat schijnt een bepaald hormoon in je lichaam te doen toch als voorbereiding?

17. pippa26

pippa26 Fanatiek lid

Mar 14, 2015
    3,030
    2,030
    113
    Nooit gerommel gehad. Maar ik heb ook nooit pijn bij menstruatie, ken dus ook dat gevoel niet.

Het klinkt bij jou zo wel alsof je iig buikweeen gaat krijgen bij de bevalling. Dat is iig al mooie meevaller :thumup:

18. Tweekids

Tweekids VIP lid

Aug 26, 2012
    13,148
    330
    83
    Female
    Inmiddels 2 dagen kvertijd en kan toch wel zeggen dat t “rommelt”. Veel harde buiken die vervelender zijn als normaal. Veel slijmverlies. Maar goed t kan nog weken duren haha

HvO likes this.
  19. HvO

HvO Niet meer actief

Ik ben vannacht bevallen van een jongetje. :oops: Het rommelde hier dus meer dan ik dacht. :roflmao:

mutskuh, dingetje81 and Lara123 like this.
  20. Tweekids

Tweekids VIP lid

Aug 26, 2012
    13,148
    330
    83
    Female
    WoW wat mooi op tijd (lichtelijk jaloers Haha) gefeliciteerd!!!

Share This Page