hallo allemaal, Ik heb een vraagje, gisteren bij verloskundig geweest en zij zag bij de echo Dat de baby nog steeds id stuit lag. Dit is denk ik al een week of 10 zo. Nu kon Ze ziend dat de baby ook al behoorlijk was ingedaald. Nu mijn vraag, is er nog een grote kans dat de baby nog gaat draaien? Of moet Ik er vanuit gaan dat ze het gaan draaien met 36 weken? Heeft dit wel nut? Of Toch maar er vanuit gaan dat ik een keizersnede moet gaan verwachten, daar ik Absuluut geen stuitbevalling wilt. Hoor graag naar jullie evaringen en tips.
Hooi, tja het kan altijd allemaal... dat is een beetje het ding! Een vriendin van mij had bijvoorbeeld een baby die normaal lag en toen met 39+3 nog is gedraaid naar stuit... Hij was nog niet ingedaald. En zolang de baby nog niet volledig is ingedaald kan eigenlijk alles. Zodra de baby wel indaalt zit hij echt goed als het ware, en is de kans nihil dat hij nog draait. Op internet kun je - vooral in het Engels - gelukkig heel veel vinden over oefeningen die je veilig thuis kunt doen om de baby te laten draaien. Ik zou zeker even kijken! Moet je zoeken naar ‘third trimester turning breech baby’ of ‘turning breech baby exercises’. Maar het goeie nieuws is in ieder geval; ja het kan nog! Ik kan je alleen niet vertellen of je een ks mag als de baby stuit ligt want dat is niet vaak zo normaal het geval omdat je heel goed ook vaginaal kunt bevallen van een stuitligger. Groetjes!
Die oefeningen op t internet hebben bij mij niks uitgehaald. Mijn kleintje was met 39 weken nog helemaal niet ingedaald en lag in stuit. Moxatherapie, oefeningen en een poging tot uitwendige versie hebben allemaal niet geholpen. Ik werd met 36 weken overgedragen aan het ziekenhuis. De eerste afspraak daar werd uitgebreid gesproken over de mogelijkheden. De voors en tegens van zowel een vaginale stuitbevalling en een keizersnede. Uiteindelijk mocht ik zelf de keuze maken. Ik heb toen voor een keizersnede gekozen. Je kindje kan, zolang hij nog niet volledig is ingedaald, nog altijd draaien.
Van wat ik begrepen heb van mijn vk, is dat zolang de baby niet volledig is ingedaald best nog kan draaien. Doordat hij iets is ingedaald zou het wat lastiger voor hem/haar kunnen zijn maar niet onmogelijk. Ook hangt het echt van meerdere factoren af zoals, in wat voor soort stuitligging, hoeveelheid vruchtwater etc. Mocht je kindje niet uit zelf draaien dan is een versie uit mijn ervaring zeker de moeite waard. (Heb er vandaag zelf 1 ondergaan en met goed succes). Andere dames hebben het dan weer als niet geslaagd ervaren maar ik denk dat dat echt heel wisselend is. Veel succes in ieder geval, ik zal voor je duimen dat je beeb zelf draaid
Hartelijk dank, Ik wacht nog maar even af. En hoop dat de kleine zelf nog gaat draaien. Maar ben er bang voor, daar het voor hem/haar wel een fijn en ligging is geloof ik.. Maar ik denk dat dat ik met 36 weken, wanneer niet volledig ingedaald, toch maar een poging laat doen om het alsnog te laten draaien. Alleen ben weer bang dat het gevaarlijk is.. Afwachten
Aan alle ingrepen zit een risico. Maar de kans dat er iets gigantisch mis gaat bij een uitwendige versie is heel klein. Ik zou gewoon in gesprek gaan met je VK of gyn en laat je goed informeren. Veel succes en wijsheid
Hier na volledig ingedaald en strippen alsnog dwars gaan liggen met precies 40 wkn. En weer teruggedraaid en met 40.1 spontaan bevallen.