Wij hebben een wat oudere. Onderhoud valt reuze mee en verzekering is €20 per maand. Wij hebben echt niet meer onderhoud dan een nieuwere. Ook bij nieuwere moeten de banden en de gasslang na zoveel tijd vervangen worden. Maar misschien hebben wij gewoon geluk Wij hebben trouwens wel een mover erin. Nu 1x gebruikt, mijn vriend die kan echt heel goed zo’n ding inparkeren maar als je wat minder sterk daarin bent is het echt een uitkomst!
Voordelen caravan: slapen van de grond af in een normaal bed, mijn man heeft geen probleem met de kleinere bedden, hij is 1.92 m. De hele caravan kun je alvast thuis inrichten qua kleding, eten, spulletjes Beter warm te krijgen (kachel) of koud te krijgen (airco) Eigen WC’tje (voor de kinderen fijn) je zet m op de plaats rolt de staanders uit en klaar Klein luifeltje is ook zo uitgerold of opgezet nadelen caravan: Je rijdt met iets achter je, je moet rekening houden met de trekkracht van je auto etc. Ik zou absoluut een E rijbewijs gaan halen, zodat je even les krijgt in rijden met kar. Stalling, wij zijn vorig jaar best wel even op zoek geweest veel zat vol, of je moest echt 100 km rijden voor een stalling. Uiteindelijk hadden wij plek, maar wel buiten. Dus dan staat die caravan in weer en wind het hele jaar. Wat extra onderhoud geeft. Duurder in aanschaf. Duurder in onderhoud/stalling en verzekering, dat is allemaal niet nodig voor een tent. voordelen tent: Alle spullen thuis, in eigen opslag, tevens een nadeel, heb je er plek voor? Slapen kan zo luxe als je zelf mee wilt nemen. Voor mij het ultieme kampeer gevoel. Meer dan met caravan. nadelen tent: Je moet dus alles in je auto stoppen, en alles meenemen, en uitstallen. En bij rondreizen dus ook. Dan wil je niet te veel mee willen nemen, dus zul je minder luxe hebben. Want alles wat je meeneemt moet je iedere keer weer inpakken. Een dakkoffer is minimaal nodig om alles mee te nemen. Veel zie ik alsnog met een kar achter de auto rijden om alsnog alles mee te kunnen nemen. Zeker als je wat comfort of luxe wil. wij kamperen in de zomer al jaren met een tent. Wij reizen vaak naar meerdere plaatsen. Opzetten en afbreken is ca. 30 minuten tijd. Wij hebben een opblaastent. Eerst hadden we er een van kampa, ondertussen een van bardani. Het opblazen is super makkelijk en kan ik samen met mijn 10 jarige zoon. wij hebben met onze caravan nooit echt rondgetrokken omdat deze veel te groot was. We hebben hem Gebruikt op een seizoensplaats op een camping. Wat ook heel fijn kan zijn. En een optie kan zijn als je eenmaal een caravan hebt, om het voorseizoen, of pasen, meivakantie, pinksteren hemelvaart daagjes weg te gaan. Met een tent is dat vaak wat te fris.
ja het opdrogen. Van de tent/vouwwagen. Wij hadden altijd een polyester tent. Die gooi je thuis even uit als het een half uurtje zonnig is is die helemaal droog. Onze nieuwe katoenen tent heb ik op zolder liggen. Maar dat duurt wel even iets langer voordat dit droog is. En met dit weer al helemaal!
Wij hebben gewoon een bed van 1.60x 2.10. Als je wel voor een tent gaat zou ik de opblaasbare van obelink nemen. Volgebs mij de Miami 6 Air. Kost 1900 euro maar gigantische tent!
Ik zie nu dat ik een typfoutje heb gemaakt, het is €10. Hij is voor alles verzekerd, ook wat eraan zit (voortent ect) en wat erin ligt.
Ik kan niet vergelijken, want nooit een caravan gehad, maar wat betreft de tent: Voordelen: - lekker kneuterig, knus - geen mega plek nodig (tenzij je een mega tent hebt) - alles bij huis, dus als je een keer een weekend wil, kun je spullen pakken en gaan. - niks achter je auto, makkelijker doorrijden dus - geen stalling en verzekering nodig Nadelen: - het was echt wel passen en meten in de auto (met dakkoffer). Toen de kinderen klein waren kon je nog van alles bij de voeten kwijt, maar dat gaat inmiddels ook niet meer. - we zijn wel van het rondtrekken. 4 of 5 campings in 3 weken tijd. Dus elke keer tent afbreken en opzetten, was ik na 4x in de vakantie wel klaar mee. Het gaat ook steeds minder goed passen in de auto, zeker als het begint te regenen en je alles snel er in wil stoppen. Laatste kampeervakantie ging onze tent kapot (hagel) en toen dus ook de keuze moeten maken: nieuwe tent of toch wat anders? Getwijfeld tussen camper, tent en vouwwagen. Uiteindelijk de laatste geworden. Wat ik tot nu de voordelen hiervan vind: - Een bed is toch wel luxe. Hoewel ik een matje/luchtbed nooit als vervelend heb ervaren - meer opbergruimte. We hebben nu al onze camping spullen al in de wagen zitten. De avond voor vertrek nog even de kleren pakken en we kunnen gaan. - staat sneller (en kost minder kracht) dan onze tent. Zeker de basis staat met enkele minuten. - onze vouwwagen ziet er wel echt uit als een tent (een de Waard op wielen zeg maar). Dus het is nog steeds wel knus en kneuterig. Doordat het maar een kleine aanhanger is, rijdt het wel makkelijker. Hoewel ik er wel even aan moet wennen dat het max. 100 km/u is i.p.v. de 140 km/u op de Duitse wegen.
Denk dat optie 1 nog steeds wel de tent is. Opblaasbaar gaan we zeker naar kijken. Nog een aantal tenten die we moeten bekijken? En dan dus wel met ervaring van redelijk snel op te zetten.
wij hebben een bardani tent :https://www.dewitschijndel.nl/bardani-airwave-260-tc-opblaasbare-tent-2023 deze is wat kleiner, waardoor we er niet met zijn 4 en in kunnen liggen. maar je kan erin zitten als dat nodig is. de kinderen kunnen in een 3 sec. tent van decathlon. hiervoor hadden we een 5 persoonstent, dan kan iedereen in dezelfde tent slapen en kun je er makkelijk in zitten. als je begint met kamperen is het misschien wel fijn om een tent van decatlon te nemen. ze zijn niet zo duur, en prima kwaliteit, je ziet ze heel veel. vooral de fresh and black varianten. deze bijvoorbeeld: https://www.decathlon.nl/p/kampeertent-opblaasbaar-air-seconds-4-2-fresh-black-4-personen-2-slaapcabines/_/R-p-157654?mc=8572950&c=BEIGE Een opblaasbare tent zet makkelijk op, en je hebt geen aparte zak met stokken.
waarom kies jij voor de tent? welke voordelen t.o.v een caravan zie jij? welke tent kun je aanbevelen voor een gezin met 2 kinderen?
Wij zijn begonnen met een (leen)caravan, toen zelf oude vouwwagen gekocht als test en sinds dit jaar met een tent. caravan moet je nog steeds voortent opzetten, stalling nodig, sterke auto. Maar het thuis kunnen inpakken vind ik wel een groot voordeel. Vouwwagen was top, alleen het opzetten een hel. Maar je hebt ook hele makkelijke op te zetten vouwwagens, wij hadden een oude met veel stokken.. Sinds dit voorjaar een Bardani opblaasbare tent, echt super! Ding is wel erg zwaar en groot dus alsnog aanhanger nodig. Maar tot nu toe zijn we er erg blij mee!
Wij hebben die van de Decathlon. Er staat bij ons dat het voor vier personen kan maar dat vinden wij zelf heel krap! Zeker in de zit-ruimte zit je al snel vol als er ook een tafel in gaat en wat bakken (koeltas, tas met eten, opladers etc. Haha). Dus ik zou zeker gaan voelen in zo’n tent. Aanrader is wel de Fresh&Black versie. Hierbij heb je een slaapcabine die wat donkerder is maar ook wat koeler. Dit jaar zitten we met veel regen en dan maakt het al wat minder uit dat het ‘fresh’ is, maar toen wij met heel erg mooi en warm weer gingen kamperen, merkten we toch wel wat verschil qua warmte in de tent waar we konden zitten en in de slaapcabine. De tenten van de Decathlon zijn trouwens best breed in aanbod qua modellen/groottes. Wij hebben gezegd, stel er komt een kindje en we kamperen nog steeds met de tent, dan komt er een iets grotere model dan die wij nu hebben.
Wij zijn gestart meteen tent en nu alweer 5 jaar een (toen) nieuwe caravan. Een tent heeft charme, voelt ‘gezellig’ . Maar inderdaad een gedoe met opzetten, bedden klaarmaken etc. Wij hadden een grote dakkoffer voor de stoelen, tafel, onderkleed en die vulden we verder op met kussens/dekens en handdoeken. We hadden ook nog een flinke koelkist. Als het veel regent wordt de boel idd wat klam. Maar verder was ik er wel blij mee. Een caravan is wel echt veel luxer! Wij hebben een tweepersoonsbed van 150/210, mijn man is 1,96 en ik 1,80. Aan de andere kant een stapelbed voor mijn dochter. Bedden kunnen opgeklapt worden, dus achterin kunnen ook 2 fietsen mee. Alles heeft een plekje in de caravan en nergens rommel. We hebben een keuken en een zitje binnen. Dus pootjes uitdraaien, stoelen en tafel uit het Luik onder het bed vandaan (aan de buitenkant, dus niets binnendoor) en je bent al klaar voor een overnachting. We hebben een opblaasbare (relatief kleine) voortent. De hele boel kan staan in 15 minuten. En ook opgeruimd zijn in 15 minuten, maar ik ben sowieso erg opgeruimd. Ik zou trouwens niet meer zonder mijn wc willen en stromend water ben ik ook erg blij mee. Nadeel van een caravan vind ik de kosten. Uiteraard de aanschaf, maar ook de verzekering €42 per maand en de stalling €500 per jaar. Maar ik ga voor geen goud terug naar een tent! Wel naar een upgrade naar een camper
Tent is goedkoper, vaak veel mooiere plekken dan met een caravan, veel makkelijker te onderhouden knusser
Met 4 personen zou ik zeker voor een (minimaal) 6 persoonstent gaan. Je hebt op verschillende plekken in het land kampeerwinkels waar heel veel tenten staan. Daar kan je goed kijken en vergelijken. Ook het verschil polyester of katoen is heel persoonlijk. Ga je veel in NL of alleen met mooi weer? Wij hadden de Obelink Familia (heette toen anders). Deze vind ik nog steeds erg mooi en handig met het muggengordijn in de luifel. Veel ruimte. Prima met 4 personen, ook als het rotweer is kan je binnen zitten. https://www.obelink.nl/obelink-familia-6-tunneltent.html?gclid=CjwKCAjw5remBhBiEiwAxL2M922wAONLMfAZPaFewpgKpO1MmJRroTWjWIo9s7qeFKYoT6WcPjawgxoCX80QAvD_BwE
Vaak veel mooiere plekken dan met een caravan? Dat is echt het eerste wat ik hoor. Wat bedoel je daarmee?
ben ik ook benieuwd naar @Rozebeer Veel populaire (familie)campings hebben gewoon dezelfde plaatsen voor een tent, caravan of vouwwagen. Helemaal als je met een familie tent komt. Want die zijn in formaat vaak nog groter dan een caravan. Soms heb je weleens een plaatsje aan een beekje, of in een duinpan. Maar dan heb je vaak alleen plek voor een 2 persoonstent zonder electra, zonder auto toegang. Dat is met een gezin en een grote tent geen optie.
deze tent hadden overburen op de camping maar die is echt heel groot. Ze hadden ook een aanhanger mee, omdat anders alles niet paste.