borstvoeding geven en afkolven afbouwen

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Stephanie90, 11 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Stephanie90

Stephanie90 Actief lid

14 jan 2013
    197
    8
    18
    Zuid Holland
    Hallo! :)

Mijn dochtertje is met 33 weken geboren en krijgt mijn afgekolfde borstvoeding vanaf het begin met de fles. Nu is zij sterk genoeg om ook aan de borst te drinken. Ik kolf op dit moment 5 keer per dag en heb een productie van 150 - 250 ml per keer. Ik wil graag dat zij alleen aan de borst drinkt en dat ik niet meer hoef te kolven, is dit mogelijk zoja hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Groetjes Stephanie.

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

heeft ze al aan de borst gedronken?
    Drinkt ze nu 5 keer per dag een flesje?
    Dan kan ze op de momenten dat ze normaal een flesje krijgt nu aan de borst. Ze moet het wel gaan leren, in het begin kan dat pittig zijn. Je kunt starten met 2 keer per dag aan de borst, en 3 keer fles. Als blijkt dat ze het snel oppakt kun je snel uitbreiden naar meer borstvoedingen per dag.
    Blijf letten op de hoeveelheid plas- en poepluiers en of ze goed blijft groeien. Bij twijfel of het goed gaat een lactatiekundige inschakelen die meekijkt met drinken aan de borst en tips kan geven in jouw specifieke situatie.

Mirjam

3. Stephanie90

Stephanie90 Actief lid

14 jan 2013
    197
    8
    18
    Zuid Holland
    Hoi :)

Ze drinkt nu aan de borst. En ik heb langzaam afgebouwd met kolven. Nu ik niet meer kolf en zij volledig aan de borst drinkt is mijn productie heel erg teruggelopen. Soms heb ik het idee dat ze helemaal leeg zijn. Wat kan ik er aan doen om meer productie te krijgen voor haar want ik merk dat zij af en toe niet genoeg binnenkrijgt.

Ook doen mijn borsten na het voeden heel erg pijn, branderig en stekend gevoel door mn borsten heen. Ook wanneer zij aanhapt doet het echt heel veel pijn. Wat kan de oorzaak hiervoor zijn?

Groetjes Stephanie

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hallo Stephanie,

Dat je borsten slapper voelen kan normaal zijn, maar omdat je kindje nog niet zolang alle voedingen aan de borst drinkt is het goed dat je even laat meekijken. Overleg groei met het cb of schakel een lactatiekundige in. Zij kan je ook helpen met aanleggen, want het klinkt of het ergens nog niet helemaal goed gaat omdat je pijn ervaart.

De pijn kan komen door onjuiste drinktechniek van je kindje, een schimmelinfectie of een reactie op pijn tijdens het voeden (die na het voeden optreedt)

Ik vermoed het laatste. En dus zou ik je willen adviseren dat iemand met je meekijkt. Met een paar aanpassingen ben je straks van de pijn af en kun je met een gerust hart genieten van je groeiende kindje!

je vindt lactatiekundigen via Home | NVL Borstvoeding – zeker over borstvoeding
    Doen hoor! Het is het waard!

Veel succes!
    groetjes Heidi

Deel Deze Pagina