Sinds een dikke week heb ik mijn zoontje weer bijna helemaal terug aan de borst, na vijf maanden fulltime gekolfd te hebben (op de ochtendvoeding na). Reuze handig, geen gesleep meer met koeltasjes vol melk en thermoskannen met heet water om het op te warmen. Ik heb er de afgelopen dagen in mijn vakantie al goed van geprofiteerd . Nu krijgt hij alleen voor het slapen gaan nog een fles van 200 ml omdat ik alleen 's ochtends zoveel melkvoorraad heb en hij is er inmiddels aan gewend om zo'n sloot te drinken te krijgen. Ik denk zelf ook dat hij het wel nog nodig heeft. Maar goed. Ik kolf nu 's ochtends na de ochtendvoeding nog na. Vooral omdat hij mijn borsten niet echt leegdrinkt en de linkse borst lukt ook niet echt. Het doet gruwelijk pijn als hij daar drinkt (altijd al zo geweest) en hij lijkt er ook niet veel uit te krijgen. Ik heb de productie in die borst ook echt met kolven omhoog moeten brengen. Dan voed ik na de boterham om één uur, dan 's middags nog een keer en na het avondeten nog een keer. Als ik na mijn vakantie weer moet gaan werken zal ik één keer live gaan voeden en voor één voeding een flesje meegeven. De laatste keer borstvoeding is dan dus rond vijf uur. Daarna krijgt de kleine rond zeven uur zijn fles gekolfde melk en daarna gaat hij naar bed. Ik kolf dan nog een keer en 's avonds rond tien uur ook nog eens. Ik merk dat, als ik dat niet doe, mijn productie instort. Ik zit ook nog aan de domperidon, dat probeerde ik laatst af te bouwen maar dan blijft er helemaal niets over. Ik heb het weer opgebouwd en ga nu langzamer afbouwen. Herkent iemand dit, en wordt het ooit stabieler? Ik doe het met liefde hoor maar je kunt me onderhand dromen met die kolftas aan mijn zij . Enne, ik gebruik 200 ml gekolfde melk dus voor zijn avondfles, en 100 ml voor zijn ochtendpapje. De rest beland dus in de vriezert. Zou ik daar nog wat mee kunnen? Hoe lang kun je het bewaren?
Ten eerste proficiat, heerlijk weer live te voeden! Hoe merk je/ waarom denk je dat je productie inzakt als je minder zou kolven? Normaal is je productie natuurlijk zo goed mogelijk passend bij het ritme van je zoontje. Ik begrijp je schema nog niet helemaal, maar je kolft in elk geval op andere tijden dan dat hij drinkt. Het is dan natuurlijk logisch dat je ook vooral op die momenten melk hebt, en dat die productie ook wegzakt als je dan niet meer kolft. De productie op de live-drinkmomenten zou gewoon wel goed moeten blijven als hij voldoende vaak drinkt en idd geen ander drinken krijgt. Ik herken overigens wel dat de produktie 's avonds wat minder is: ons meisje krijgt een klein flesje (80 cc) en dan nog live de borst. Die 80 kolf ik dan direct na het voeden weer af, en dat kan soms lang duren! Door het zo te doen krijgt zij ook iets meer binnen en stimuleer ik de productie op dat moment ieg om goed te blijven.
O ja, heeft hij steeds veel kv gekregen toen hij niet live dronk? Dan kan ik me nl voorstellen dat je lichaam echt nog even tijd nodig heeft om een beetje stabiele productie te krijgen op dit niveau van nu.
Ik merkte toen ik fulltime kolfde dat mijn productie inzakte wanneer ik een paar dagen minder kolfmomenten had. De voedingsmomenten zijn nu ook minder dan de kolfmomenten die ik had, dus daarom kolf ik er nog bij (voor de fles van 's avonds en het papje). De kleine drinkt eigenlijk ook alleen rechts, links loopt niet zo. Hij drinkt 's ochtends na het wakker worden rechts, daarna kolf ik zodat links ook geleegd wordt. Als ik dat niet zou doen houdt die kant er snel mee op. Dan leg ik hem na het fruit aan, dan na het brood, na zijn tussendoortje en na het avondeten. Meestal rechts, soms daarna ook nog links. Na het drinken na het avondeten kolf ik zodat links ook geleegd wordt. Dan krijgt hij rond 19:00 een fles en ik kolf 's avonds nog eens. Eigenlijk valt het wel mee, als ik het zo lees! Hij kreeg inderdaad vanaf het begin kunstvoeding (uit de fles) bij van de kraamverzorgster. Tja als ik toen had geweten wat ik nu allemaal weet dan had ik daar een stokje voor gestoken. Maar helaas.
Normaal zeggen ze dat rond de 11 maanden je productie "stabiliseert", en in de tussentijd wel steeds stabieler wordt. Wat dat ook precies mag betekenen, wat minder gaat voeden blijft natuurlijk leiden tot minder productie Jij bent langzaam meer gaan voeden, tot je nu "volledig" voedt, maar je kindje eet natuurlijk ook al bijvoeding, dus echt volledig is het dan ook alweer niet meer. Ik heb geen idee hoe je lijf er dan mee omgaat. Wil je nog lang blijven voeden? Dan lijkt het me toch het veiligst om op te letten (met kolven dus evt) dat je productie goed blijft. Maar je schrijft eigenlijk nog niet hoe je merkt/weet dat je productie inzakt als je minder kolft. Je hoeft natuurlijk niet kunstmatig een hogere productie in stand te houden dan dat je kindje nodig heeft. Met de (extra) gekolfde melk kun je pannenkoeken maken voor je kindje, of waterijsjes, heb ik hier wel eens gelezen Ook kun je het gebruiken als je eens een dip hebt door bijv ziekte van jezelf - maar dat is wel gevaarlijk want ook dan zul je door veel aanleggen je productie weer op peil moeten krijgen - of als je kindje erg ziek is, je hoort dan wel eens dat ze terugvallen op bv. Als je heel veel extra hebt kun je ook doneren, maar daar gelden wel strenge regels voor volgens mij, ik weet er ieg niets vanaf. In een gewoon goed vriesvak is melk 3 maanden houdbaar, in koudere vriezers dus langer, tot wel een jaar geloof ik, maar kijk maar op borstvoeding.com voor de regels.
Diepvries 6 maanden, vriezer 3 maanden. Ik denk dat jouw kindje ook moet wennen aan bv, dat valt natuurlijk heel anders dan fv. Waarschijnlijk zul je als je hem savonds niet meer de volle fles geeft weer nachtvoedingen krijgen (denk ik) die wel goed zijn voor je productie maar niet voor je nachtrust Ik geloof dat met 9 maanden je productie stabiel is. Wil je even feliciteren met het resultaat van al je inspanningen, wat een werk en wat een succes voor je kleine!
Oeps ik geloof dat ik het verkeerd uitgelegd heb. Hij kreeg kunstvoeding bij, maar dat heb ik de afgelopen maanden weer terug kunnen draaien hoor! Met behulp van HEEL HEEL veel kolven. Dus hij krijgt wel borstvoeding in zijn fles. Maar wel meteen een hele sloot .