Beste lactatiekundige, Mijn dochtertje is 3 maanden en tot voor kort kreeg zij volledige borstvoeding op verzoek. Maar op aanraden van het consultatiebureau geef ik haar nu ook flesvoeding, dit omdat zij veel te weinig aankwam en de groeicurve naar beneden liep ipv omhoog. Heel stiekem vind ik de fles geven overdag wel fijn omdat ik nu iets meer tijd heb en ze meer tijd tussen de voedingen laat. Ondanks dat ik de fles wel handig vind wil ik niet helemaal stoppen met de borstvoeding maar bijv. Alleen 's avonds, 's nachts en eventueel in de ochtend. Maar als ik overdag niet voed krijg ik pijnlijke borsten, heb gisteren maar gekolft omdat ze net een fles op had. Op deze manier schiet ik er niks mee op. Is het mogelijk om overdag niet te voeden zonder dat ik pijnlijke borsten krijg of dat ik helemaal opdroog? Alvast bedankt voor het antwoord! Groetjes Minnie1979
Hallo Minnie, Nou, dat is even zoeken voor jullie, naar een goede balans. Fijn dat je de eerste maanden volledig borstvoeding hebt kunnen geven aan je kindje! Zeker wanneer ze niet groeit zoals verwacht is het fijn dat ze nog (iets) borstvoeding van jou krijgt! Je schrijft dat de groei afboog naar beneden. Kun je daar iets meer over vertellen? Merkte je ook aan haar dat ze minder tevreden was bijvoorbeeld? Hoe stond het met de plas en poep luiers? En wanneer de groei inderdaad achterbleef, ontwikkelde je kindje zich op dat moment misschien juist op ander gebied? Motorisch, lengtegroei, sociale ontwikkeling? Kwam je kindje misschien ongemerkt voor minder voedingen bij je aan de borst doordat je een ander dagritme kreeg misschien, ging je aan het werk? Allemaal redenen die maken dat groei in gewicht even achter kan blijven. Soms helemaal niet erg. Soms moet je inderdaad ingrijpen. Zoals je begrijpt ben ik erg benieuwd naar oorzaak van achterblijven van de groei. Nu dan je vraag: je kunt borstvoeding nog geven naast flesvoeding. Het is wel handig wanneer je het een beetje om en om doet, om de simpele reden dat je borstvoeding dan het beste in stand blijft. Wanneer je ochtend en avond/nacht borst geeft, en de hele dag niet, is het even inregelen en afwachten hoe je productie op peil blijft. Wanneer je ochtend, tegen koffietijd of tussen de middag nog geeft en avond, dan heb je een extra moment overdag. Vaak werkt dit beter en ook omdat je dan even het moment van stuwing doorbreekt. Wanneer je iets verder bent, is je lichaam beter ingesteld om door te voeden en kun je tegen die tijd proberen om de 'overdag-voeding' af te bouwen. (over een maand of anderhalf, 2 bijvoorbeeld) Ik zou dus gaan voor ochtend, halverwege de dag en avond (en nacht) dat betekent dat je de voedingen tussen de ochtend en middag en de voedingen tussen de middag en avond vervangt door een kunstvoeding. Het is het beste om 1 voeding te vervangen, dit een dag of 3 aan te kijken (stuwing, harde plekken, etc.) en wanneer je hier allemaal geen last van hebt kun je de andere voeding vervangen. Veel succes! Groetjes Heidi
Beste Heidi, Bedankt voor je uitgebreide uitleg! In de kraamweek is onze dochter al meer dan 7 % afgevallen, gelukkig ging het na een paar daagjes beter. Daarna kwam zij onvoldoende aan per week. Wel had ze goede plas en poepluiers maar echt tevreden was ze niet. Ook laat ze de borst nooit uit haar eigen los en na een uurtje of 2 wilde ze weer drinken. Dan ook nog het verhaal van het cb erbij en de onzekerheid is gewekt. Ze wilde haar een paar weken geleden al aan de bijvoeding maar toen heb ik nog volgehouden. 2 weekjes geleden zeiden ze dat ik nu toch echt moest gaan bijvoeden anders zou ze ondervoed raken, ze was net 135 gr aangekomen in 2 weken. Ik merk nu ook wel nu ik haar de fles geef dat ze meer tevreden is. Maar wil de borstvoeding nog niet helemaal afschrijven, dus ga ik het doen zoals u schrijft. Er s trouwens niks aan mijn situatie veranderd qua weken oid dus daar kan het niet aan liggen. Heb haar vandaag om 8 uur gevoed en net om 18 u ( kreeg behoorlijke harde plekken ) maar moest een flesje van 135 cc bij maken omdat ze niet genoeg had. De rest van de avond en eventueel nacht krijgt ze alleen borstvoeding. Hopelijk kan ik het zo nu eventjes volhouden. Is het effect van borstvoeding nu niet weg nu ik kunstvoeding bijgeef? Groetjes
Nee, het effect van borstvoeding is zeker niet weg!!! Al jouw waardevolle stoffen geef je nog steeds aan je kindje, ongeacht of het nu 1 voeding op de 24 uur is of 5. Je antistoffen worden er niet minder om. Zelfs al kom je straks op het punt waar de borst als troost wordt gegeven en ze drinkt nog 5 slokken, dan zijn ook die 5 slokken voor haar waardevol! Mooi he, hoe het werkt! Geniet van je meisje, ik hoop dat je een beetje overzicht en rust krijgt in je dag. Warme groet, Heidi
Nogmaals bedankt voor de goeie uitgebreide uitleg! En fijn om te weten dat ik ondanks de kv nog steeds de anti stoffen aan mijn kindje geef.