Tepelhoedje en kloofjes

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door conejita, 27 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. conejita

conejita Fanatiek lid

14 jul 2013
    3.311
    248
    63
    Vrouw
    customer service
    Spanje
    Hoi allemaal,

Mijn zoontje is nu 6 dagen oud en ik kreeg kloofjes in mijn tepels dus ben tepelhoedjes gaan gebruiken. op eigen houtje.... Maar nu lees ik dat dat eigenlijk niet goed is.
    In het ziekenhuis zeiden de lactatiedeskundigen er niks over. Kraamzorg heb ik niet gehad, ik woon in Spanje.
    Nu zijn mijn tepels weer geheeld en wil weer gaan proberen...
    Ik heb altijd enorm gevoelige tepels gehad, dus ben best een beetje bang.
    De keren dat ik voedde in het ziekenhuis (met en zonder hoedje) zeiden de vk's dat hij goed aangelegd was.
    Maar dat hoort het toch geen pijn te doen?
    Zijn er versch maten in tepelhoedjes of gewoon een maat?
    Kan ik ook soms wel en soms niet het tepelhoedjes gebruiken?
    Ik hoop dat iemand raad weet.

Groetjes C

2. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Misschien kan je je bericht beter even (laten) verplaatsen naar het forum Borstvoeding.
    Ik denk dat daar meer moeders zijn die je met je vraag kunnen helpen.

Er zijn voor zover ik weet wel meerdere maten tepelhoedjes, dus het is belangrijk dat een tepelhoedje goed aansluit op je tepel.
    Ik heb ze zelf heel kort gebruikt (ben al snel gestopt met borstvoeding vanwege de enorme pijn en kapotte tepels).

Dus ik zou echt je topic verplaatsen. Ik denk dat je wel wat hulp kunt gebruiken. Ik baal ervan dat het bij mij niet gelukt is, dus gun het je dat je geholpen wordt.

Succes!

3. conejita

conejita Fanatiek lid

14 jul 2013
    3.311
    248
    63
    Vrouw
    customer service
    Spanje
    Ik zat al te zoeken naar bv topic maar zeker overheen gekeken.

Dank voor je bericht!

4. Piepie

Piepie Fanatiek lid

17 jan 2013
    1.253
    1
    36
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik heb ook tepelhoedjes gebruikt, en best een lange tijd. De lactatiekundige zei zelf dat ik een grotere maat moest aanschaffen. Ik had ook last van tepelkloven en dus daarom vond zij het even beter om op deze manier te voeden. Later kon ik mijn zoontje weer gewoon aanleggen hoor.

5. marieke24

marieke24 Actief lid

10 nov 2014
    486
    1
    16
    Hier voed ik ook met tepelhoedjes .. Van medela heb je sowieso verschillende maten.

Ik moet wel zeggen dat na 3,5 maand ze nog niet zonder kunnen drinken wel eventjes maar geen hele voeding. Ze zijn dan ook prematuur geboren en met tepelhoedje gaat het prima.

Ik zou doen wat voor jou goed voelt.
    Gaat het met hoedje prima zou ik het eventjes zo laten en tussendoor gewoon een keer een voeding zonder hoedje doen.

Ik heb ook 2 heel fanatieke fles weigeraars dus ik heb ook niet zoveel keus 🙈

Ik zou doen wat goed voelt gaat de voeding net hoedje wel goed en zonder niet zou ik ze gewoon blijven gebruiken

6. conejita

conejita Fanatiek lid

14 jul 2013
    3.311
    248
    63
    Vrouw
    customer service
    Spanje
    Dank voor de reacties. Ik ben ondertussen begonnen zonder tepelhoedje en het lukt wel. Hij moet wel weer wennen en het goed aanleggen duurt even. Maar ik heb geen pijn! Zal ns kijken voor kleinere maat hoedje want hoewel mijne goed aansluit is het tekstgedeelte wel wat groot.

Nogmaals bedankt!

7. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    De juiste maat tepelhoedje is inderdaad wel belangrijk.
    Hier ben ik met oudste met een te grote maat begonnen, en daardoor hapte zij te veel lucht mee. Daar kreeg ze toch een potje krampjes van (om van de winderigheid nog maar niet te spreken...:$:D).
    Toen ik 1 maat kleiner ging, naar de juiste maat, was dat probleem opeens volledig opgelost.

Overigens is la leche league ook actief in spanje hoor!
    LLLI | La Liga de La Leche (Espanol)
    Dus voor steun en hulp kan je daar sowieso terecht.
    En anders kan je ook hulp vragen aan de LK in het ziekenhuis.

8. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.232
    113
    Vrouw
    Nederland
    Als het geen pijn doet en je merkt dat je kindje goed drinkt zou ik niet meer met tepelhoedjes beginnen (tenzij je weer kloofjes krijgt). Dat het goed aanleggen even een gehannes is geeft niet, gaat vanzelf sneller en je wordt steeds handiger (en je baby ook).

9. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    He jij ook bevallen zie ik! Gefeliciteerd meis. Grappig, op de geboortedag van K zou onze dochter eigenlijk gehaald worden :D

Die tepels is drama in het begin. Ik voed nu 2 weken en het begint nu wat beter te worden. Als het heel pijnlijk was heb ik ook een tepelhoedje gebruikt, op aanraden van de lactatiekundige. Maar dan de voeding erna weer zonder. Verder kan je smeren met purelan, weet alleen niet of ze dat daar hebben? Is pure lanoline, dus kan ook geen kwaad voor je beeb.

10. conejita

conejita Fanatiek lid

14 jul 2013
    3.311
    248
    63
    Vrouw
    customer service
    Spanje
    Oh toevallig zeg Madelein:)

nou heb alweer pijn hoor:( pfffff
    lanoline heb ik idd
    en ga morgen dan kleiner maatje tepelhoedje halen.

bedankt over de tip v la leche leage ;)

ja ziekenhuis heeft cursus bv en ben ook geweest maar zit op een uur afstand. Dus ik wip nu niet zo mmakkelijk binnen.
    Ze zeiden daar dat b v geen pijn hoort te doen maar toch hoor ik veel meiden zeggen dat ze ook pijn hebben gehad.

En idd dat het na een tijdje beter gaat.... hope so.

mijn ventje is een kleintje maar sjemig wat een zuigbehoefte, en kracht:$

Mijn man noemt hem kleine haai omdat ie zo hapt en die mond, wagenwijd open !:D

11. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Dat happen is juist goed :)

De eerste 2 weken heb ik ook als echt heel pijnlijk ervaren. Ben nu 2 wk aan het voeden en wordt nu echt minder. Kwestie van goed blijven opletten met aanleggen, en voor de rest doorbijten. Er moet eelt op komen ;)

12. conejita

conejita Fanatiek lid

14 jul 2013
    3.311
    248
    63
    Vrouw
    customer service
    Spanje
    Ja toch.

Eelt ja. Vind het alleen zo raar dat er overal gezegd wordt het moet geen pijn dan anders doe je iets verkeerd. En ondertussen hoor ik om me heen dat veel meiden last hebben in het begin.
    Word ik onzeker van.

Trouwens hij is net gewogen en hij is aangekomen!!!! 30 g boven zijn geboorte gewicht dus helemaal netjes. Zo blij :)

Ik dacht steeds ik heb geen melk want ik heb niet zo'n enorme stuwing. Wel een beetje hoor.
    Maar zie wel druppels melk af en toe en kleine boef komt ook aan dus wrsch heb ik gewoon al lang melk maar niet die enorme stuwing waar iedereen het over heeft.

Tepels doen nog wel wat pijn maar heb geen kloofjes.
    Ik wissel de boobs nu af, dat geeft wat verlichting, en goed smeren met lanoline.

Ik las dat tepelhoedjes juist kloofjes in de hand kunnen werken dus ik probeer het gewoon zonder. Eelt kweken idd.

13. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Nou ik heb echt forse pijn gehad hoor. Wel alleen vlak na aanleggen, de pijn moet niet aanhouden tijdens de voeding.
    Nu heeft ons meisje een wat spits gehemelte dus de tepel wordt ook een beetje in een rare vorm getrokken, dat geeft ook meer pijn.

Heerlijk toch juist, dat je niet zo'n stuwing hebt! Hier wel flink last van, tegen voeder tijd spuit het eruit.. Arme beeb ;)

14. LianneE

LianneE Niet meer actief

Ik ben ook gezegend met een enthousiaste 'piranha' (zo noemden ze haar in het ziekenhuis ;)). Ik had de eerste week ook kloofjes en pijn bij het aanhappen (ik telde tot tien dan was het over). geen hoedje gebruikt, goed smeren met purelan en wat druppels melk na afloop en toen ging het over.

succes! en nog gefeliciteerd :)

15. conejita

conejita Fanatiek lid

14 jul 2013
    3.311
    248
    63
    Vrouw
    customer service
    Spanje
    Haha piranha :D
    Mijn man noemt onze zoon kleine haai

:D:D:D:D

16. Modra

Modra Fanatiek lid

24 jul 2014
    1.656
    445
    83
    Groningen
    Hier ook behoorlijk kloofjes gehad. Pijnlijk! Zeker omdat mijn zoontje enorm clusterde en uren aaneen aan mijn pijnlijke tepels zoog.
    Wij hebben toen een lactatiekundige langs gehad die verschillende tips heeft gegeven mbt tot aanhappen, voedingshoudingen etc. Zoveel mogelijk de tepelhof ook in de mond, baby in een rechte lijn etc... Maar ze zei ook dat mijn zoontje een beetje een korte tongriem had en een hoog gehemelte. Niet dusdanig dat er wat aan gedaan moest worden, maar het bemoeilijkte de zaak wel wat. :p

Met haar advies icm purelan en vaak de tepels luchten is het toen overgegaan. Maar mijn zoontje is nog steeds wel slordig om zo maar te zeggen... Als hij aanhapt en de hele tepelhof heeft zakt hij veelal weer terug zodat hij weer alleen de tepel vast heeft. Ik heb er tegenwoordig geen last meer van. Heb ook echt een laagje eelt op mijn tepels... Dus, dat laagje eelt gaat wel komen! En probeer ondertussen zoveel mogelijk aandacht eraan te besteden. Ook op internet staan tips mbt voedingshoudingen en goed aanhappen. En inderdaad, de haai is goed! :D De lactatiekundige noemde het een leeuwtje. :D

Deel Deze Pagina