Haai! Sinds dat Roan drie maanden is, is mijn productie zo onstabiel als wat. De ene week heb ik te weinig, dus meer aanleggen, extra nachtvoeding en dergelijke en hopsa, weer meer dan genoeg. Maar dat is vaak weer te veel, dus drinkt Roan maar 1 borst en daalt de productie weer tot te weinig. Dit gaat al zo'n 2 maanden en het is daardoor zo onrustig. De ene keer ploffen mijn borsten uit mijn beha en kolf ik 400 cc per keer en vandaag was het 2 x 150 cc, te weinig dus. Zijn er tips om de productie wat stabieler te houden, zonder over te produceren? En een andere vraag,.. Roan is nu snotverkouden. Hij kan dus moeilijk drinken. Kan je ook uit een bekertje geven, of is hij daar nog te jong voor? Danku!
Ik snap het niet zo goed. Als je gewoon op verzoek aanlegt, heb je toch voldoende melk? Dan maakt het ook niet uit of je 1 of 2 borsten geeft. Is je cyclus alweer op gang, heb je daar last van? En kolf je vaak? Zo ja; waarom?
Ik voed op verzoek, maar ik merk gewoon dat hij de ene week 8-10 keer voor een voeding komt en de week daarop kan hij de melk niet wegdrinken, zo veel is het. Dan gaat hij dus nog maar 5/6 x drinken, dat zorgt dat de productie weert daalt. Maar vaak daalt het dan snel weer naar het nivo te weinig. Dan komt hij weer voor 8 voedingen enz. Ik kolf 3 dagen op mijn werk. Afhankelijk van wanneer Roan 's ochtends drinkt is dat 2 of 3 keer. De ene week heb ik dus meer dan nodig, de andere week kom ik een voeding te kort. Ik vind dit zo onstabiel en dit gaat al 2 maanden zo. Evy was zo regelmatig in haar voedingen, dat ik dit helemaal niet herken. Is dit normaal? Ik slik trouwens de cerazette en heb nog geen cyclus gehad.
Het is iig goed dat je op verzoek voedt en ik neem aan dat Roan alleen een fles krijgt als jij werkt? Je productie is nu nog lang niet gestabiliseerd, dat kan je rond de 9 maanden verwachten. Bij 5 maanden dronk mijn zoontje niet zo variabel, dat scheelde hooguit 2 voedingen per dag. Maar ik heb altijd een goede productie gehad. Heb wel lang stuwing gehad (tot 9 maanden), maar niet zo wisselend. Mijn cyclus kwam bij 4 maanden alweer op gang, maar pas veel later had ik last van dipjes tijdens eisprong en menstruatie. Maar jij bent aan de pil dus die vlieger gaat ook niet op. Moeilijk!
Je laatste vraag eerst: ja dat kan. Kinderen kunnen al vanaf hun geboorte uit een bekertje drinken (cupfeeding). Vergeet vooral niet wat drupjes verse moedermelk in zijn neusje te druppelen, dat werkt fantastisch bij verkouden neuzen! Wat dat schommelen van je productie betreft: moeilijk om daar iets zinnigs over te zeggen. Zoals Zogelukkig al zegt, meestal stabiliseert het zich pas echt rond 9 maanden en zo te zien kan je zoon het prima opvangen door zelf te regelen. Maar ik kan me goed voorstellen dat je je zelf er onzeker door voelt.
Ik kolfde hier geregeld even op de momenten dat ze minder begon te drinken. Zo had ik altijd een flinke voorraad, was ik van m'n stuwing af en had ik eigenlijk nooit 'te weinig'.
Dank dames! Ik blijf het ook lastig vinden. Het is natuurlijk wel typisch voorbeeld van vraag en aanbod , maar wel wat extreem. Roan krijgt idd alleen een fles als ik er niet ben. Als ik niet werk, probeer ik er altijd rond de voedingen te zijn. Ik vind dat kolven zo'n gedoe als het niet hoeft. Maar het stabiliseert dus pas met 9 mnd, kijk dat weet ik dan ook weer. Dan duurt nog wel even. Om in de hoogtijweken te kolven wat Roan niet wegdrinkt, is eigenlijk niet echt nodig. Heb voorraad genoeg en ik vind kolven echt niet leuk. Bovendien hou ik dan weer overproductie in stand. Maar een enkele keer zou natuurlijk wel kunnen. Nou ja, we zien wel hoe het loopt. Vooralsnog is het wel te doen, al ben ik wel moe. 2 zieke kindjes, ze zijn vooral veel wakker 's nachts, Roan 2 nachtvoedingen en ook werken. Phoe, wist niet dat je zo moe kan zijn. Thx dames.
Sterkte!! Anders kolf je een keer extra als hij ineens flink minder drinkt en je bang bent dat het terugloopt. Hoef je niet standaard te doen hoor. Aan de andere kant, hij regelt het zelf ook wel weer.