Tepelhoedje

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Bluesky, 7 mei 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Hoi dames, ik heb even een vraagje. Zoals jullie zien ben ik net bevallen... :D De borstvoeding gaat helemaal goed, alleen voed ik wel met een tepelhoedje. Bij Jelle was ik daar te laat mee begonnen en toen deden mijn tepels al zo ontzettend zeer dat ik elke keer de hele voeding met kromme tenen en tranen in mijn ogen zat... Nu ben ik begonnen met het tepelhoedje meteen toen ik de pijn voelde opkomen en het gaat nu al stukken beter. 1 voeding per dag gaat al zonder, dus het gaat de goede kant op.

Maar goed, ik had een vraag... Ik neem dat tepelhoedje dus 's avonds mee naar boven voor de nachtvoedingen maar moet ik hem dan elke keer na een voeding (2x) weer terugleggen in de koelkast? Want dan moet ik nog naar beneden en het is juist zo lekker dat ik gewoon kan gaan slapen als ik klaar ben (in tegenstelleing tot dat gedoe met flesjes... :) ) Als ik hem gewoon in een afgelsoten bakje leg en dan de volgende ochtend meteen uitkook, kan dat toch ook? Of ben ik nu heel naief? (ivm spruw ofzo?)

Alvast bedankt!

2. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Kun je er niet een paar extra aanschaffen? Dan heb je dat probleem niet toch?

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hier deed ik dat ook zoals jij al zegt hoor... pff, je gaat dat ding echt niet na elke voeding uitkoken! Zeker niet 's nachts.
    Ik had er hier wel een paar, zodat ik kon afwisselen: als de ene uitgekookt werd, kon ik tenminste wel a la minute over de ander beschikken. Ik deed 'm in een plastic bakje dat ook steeds goed schoongemaakt werd, met een plastic zakje erover. Maar een bakje met deksel kan natuurlijk ook, ;)

4. Beastie

Beastie VIP lid

9 jul 2007
    10.314
    1
    0
    Tekenaarster
    Zuurkoolcity
    @bluesky...ik heb 9½ maand met een hoedje gevoed...ging prima en ook ik nam hem mee naar boven en liet hem liggen...volgende morgen met de eerste sterilisatie ging ie mee..ik had idd wel nog 2 in huis..want je weet maar nooit ;) dus dat is wel een oplossing.

5. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Idd, ik heb er 2 dus die zou ik allebei mee kunnen nemen, maar dan heb ik 's ochtends geen schone... Ik gebruik eigenlijk de hele dag dezelfde zodat ik er altijd 1 schoon heb mocht hij onverhoopt op de grond vallen. (en die kans is groot bij die ongeduldige meid van ons.. ) Maar ik ben toch aan het proberen om af te bouwen, zonder hoedje drinkt ze de borst veel beter leeg heb ik gemerkt. Maar misschien toch maar een setje erbij kopen, voor het geval dat.

@Rozemarijke: Nee, ik ga 's nachts ook niet uitkoken, hoor,... Ben me daar gek... :) Ik vind het juist zo handig dat ik niet hoef te emmeren met flesjes enz midden in de nacht... :) Waar het mij om ging was of het kwaad kon als ik hem dus ook niet afspoel voor ik hem wegleg. Wij hebben geen water boven dus daarvoor zou ik dan naar beneden moeten.

@Beastie: Waren jouw tepels dan ook zo supergevoelig of had je een andere reden? Ik ga echt door de grond! Ik had na 3 voedingen van de week al de bloedblaartjes op het topje van mijn tepel staan... Nu gaat het al iets beter... En had Jasmijn ook zo'n last van "gassen"? :) Jitte lijkt wel een volwassen vent als je haar soms hoort, ik heb het idee dat ze veel meer lucht binnenkrijgt met het hoedje... Veel vragen, maar ik kan me dit niet herinneren van JElle terwijl ik toen ook een paar weken met een hoedje gevoed heb.

6. moederLynn

moederLynn Fanatiek lid

5 mrt 2009
    2.012
    0
    0
    moederen
    met mijn hoofd in de wolken
    hoi,

ik voed ook met een tepelhoedje....julian is te vroeg geboren en kon alleen goed drinken uit een tepelhoedje omdat mijn tepels vlak zijn...maar over jou vraag!

ik heb er 5 tepelhoedjes...ja ik ben lui...ik kook ze 's morgens 1x uit...in het zkh had ik er maar 1 en die spoelde ze naar elke voeding om een kookte die 1x perdag uit.....ik heb ze ook gewoon in een afgesloten bakje op mijn nacht kastje..mij is nooit verteld dat ze in de ijskast moeten liggen.....en daarbij als ik weg ga moet ik dat ding ook mee nemen....

oja sinds gisteren probeer ik zonder te voeden en dat kan hij nu ook...alleen mijn tepel doet er auwie van! die moeten er aan wennen...succes....!

7. raspberry

@Bluesky: ik spoelde ook niet af hoor, kwam de volgende ochtend wel weer. Gewoon schoon wegleggen en dan was het wel even prima, :)
    Maarrehm, hapt je kleine wel goed aan als je zo'n last van je tepels hebt? Heb je er al eens een lactatiekundige bij gehad?

8. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Volgens de kraamverzorgster ligt ze goed aan, ze kan natuurlijk niet in het mondje kijken, maar van wat we wel kunnen zien, ziet het er goed uit... Jitte is natuurlijk ook pas een week oud, dus zij en mama hebben even moeten oefenen op het aanleggen. Ws is het de eerste paar dagen een paar keer niet helemaal goed gegaan, maar omdat mijn tepels zo gevoelig zijn, heb ik er meteen last van. Maar dat gaat steeds beter, moet ik zeggen!

9. raspberry

OK... dan zou je, als je tepels weer helemaal OK aanvoelen, straks weer eens zonder kunnen proberen, want met krijgen ze idd meer lucht binnen.
    Had Thirza hier en ook die had sowieso al zoveel last van krampjes :(

10. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Jelle had ook veel last van kramp en ik wil nu proberen dat toch zoveel mogelijk te voorkomen. Ik ben er al achter dat ze reageert op teveel koffie... Jammer maar helaas, want de koffie is zooooo lekker sinds ik niet meer zwanger ben... :) :) Nu dus maar weer naar hooguit 4 kopjes verdeelt over de dag.

De kraamzorg heeft me verteld dat flesjes ed die uitgekookt zijn het beste in de koelkast bewaard kunnen worden omdat de kou de bacteriegroei remt. Maar dan ging het om kunstvoeding dus misschien dat het anders is met Bv en tepelhoedjes. Voor nu doe ik het gewoon zoals ik het al deed, 1 tepelhoedje overdag gebruiken en steeds terug in de koelkast, en die andere neem ik dan 's avonds mee naar boven... Dan hoef ik daar maar 2 voedingen mee te doen en dan kook ik ze 's ochtends weer uit.

Bedankt voor alle reacties! Altijd handig zo'n forum! ;)

11. raspberry

Ik heb dat voor BV ook geleerd van de kraamhulp hoor, ;)
    Wat trouwens hier ook erg hielp tegen de krampjes was om de voeding in tweeen te hakken: eerst een stuk voeden, dan verschonen en boeren en dan nog een deel voeden. Echt super! Scheelde, samen met het gebruik van Infacol, enorm. Die infacol clustert de lucht, zodat ze beter kunnen boeren en scheten, (en idd, van helemaal niet binnen 2 weken als een BOUWVAKKER! ;)). Heeft hier toen een wereld van verschil gemaakt, :)
    Nouja, en uiteindelijk een bezoek aan de osteopaat...

12. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    @Rozemarijke: Ik heb gisteren nog eens op Bv.com zitten kijken (naar aanleiding van je eerdere post) en ik denk dat ik toch iets niet helemaal goed doe met aanleggen... :oops: Ik heb het gisteren met de laptop op schoot en de beschrijvind erbij eens geprobeerd en dat voelde heel anders... :) Ook wel een beetje pijnlijk maar niet zoals van de week. Ik kijk het vandaag even aan om te oefenen en als het niet beter gaat bel ik morgen een lactatiekundige... Bedankt dat je me erop gewezen hebt!

13. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

bekertje water? Haal je het tepelhoedje daar even doorheen na het voeden.
    en eventueel een koeltasje met een koelelement daarin naast je bed zetten als je hem koud wilt zetten.
    medela heeft een tepelhoedjebewaardoosje bij de tepelhoedjes, die gebruikte ik.
    En spruw, volgens mij krijg je dat niet door het niet direct afspoelen van een tepelhoedje, ik kreeg het door het gebruik van antibiotica van mijn zoontje.
    groetjes

14. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    De lactatiekundige komt straks even, het gaat even niet zo lekker met de bv... :( Dan zal ik het ook even aan haar vragen, kijken wat zij er van vind.

15. raspberry

He Bluesky... dus toch niet helemaal lekker aanhappen... Nou, hier heb ik erg veel baat gehad van de adviezen van de LK! Hopelijk jij dus ook, :)

16. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Toch maar de Lactatiekundige gebeld vandaag... Jitte wilde al een paar dagen van 10.00 tot 23.00 constant aan de borst en dat trek ik gewoon niet. Het kost me al mijn energie en ik ben al niet zo breed en groot... :) En eerlijk is eerlijk, daar heb ik ook gewoon geen tijd voor... Bij Jelle had ik dat ook, maar hij was maar alleen en ik had alle tijd, nu gaat dat gewoon niet. Ze adviseerde om eens een paar dagen voor en na de voeding te wegen en dan moet ze toch zo'n 70 cc per keer gedronken hebben. Heeft ze dat niet dan moet ik gaan bijvoeden met kunstvoeding of afgekolfde bv... Gelukkig vind ik dat geen drama en als het werkt is het helemaal mooi. Dus nu na het voeden wel kolven om de productie omhoog te krikken maar ook dat vind ik niet zo erg. Haar maagje moet even wat groter worden zodat ze er wat langer mee kan doen en dikke kans dat ze het na een paar dagen weer gewoon op bv doet... :D

Wat een verademing is dat zeg, zo'n praktische Lc... Ik was echt bang dat ze zou komen met een advies als "leg haar maar elke 2 uur aan" of "geef er maar aan toe" En daar heb ik niks aan, dat kan ik niet maken tegenover Jelle, vind ik... Jelle krijgt dan echt te weinig aandacht en het is al zo wennen voor hem... Het gaat nu zo goed samen, en dat wil ik graag zo houden.... En gelukkig vond ze dat ik helemaal gelijk had... :D

O ja, en het tepelhoedje blijft nu bijna de hele tijd in de koelkast... :) Ik heb het bijna niet meer nodig en ik neem het alleen mee naar boven voor de zekerheid.. Nu al 2 dagen bijna helemaal zonder!

17. raspberry

He, super! :)

Deel Deze Pagina