Onze dochter is geboren met een aangeboren afwijking aan haar neus, waardoor ze de eerste drie weken van haar leven op de IC heeft gelegen en zondevoeding nodig had. Na drie weken ging ze moeiteloos over op de fles (gekolfde melk). Een paar dagen later opperde een verpleegkundige: waarom probeer je geen borstvoeding? Wonderbaarlijk bleek onze dochter een natuurtalent en binnen 5 minuten dronk ze tevreden aan de borst. Nu, 2 maanden later zou het fijn zijn als ze weer af en toe aan de fles kon ivm kinderdagverblijf, maar wat ik ook probeer, ze wil het niet meer. Ik heb de ziekenhuis-speen geprobeerd waarmee ze eerder binnen 5 minuten haar voeding ophad, een breastflow-speen die ik later wel eens gebruikt heb en wat toen nog beter ging dan de ziekenhuisspeen, de avent-speen en nog een 123 speen. Ze blijft bijten, wegduwen en net alsof doen of ze moet kokhalsen. Ik oefen met verse melk. Wat misschien ook het melden waard is: in het ziekenhuis had ze nog wel eens een fopje, maar ook deze wil ze ook niet meer, duwt weg en kokhalst er van. Is er hoop?
Hoi Merah, Vaak zie je bij kindjes die op de IC hebben gelegen dat ze een trauma hebben in het mondgebied door sondevoeding, uitzuigen, tube en weet ik veel wat voor handelingen. Het is verstandig om hier voorzichtig mee om te gaan. Wees blij dat ze het goed doet aan de borst en probeer heel voorzichtig haar weer aan de fles te wennen. Zonder druk op haar uit te oefenen doe je allerlei spelletjes met haar neus, lippen, tong. Ze moet weer plezier krijgen in spelen met haar mond en de wereld met haar mond ontdekken. Kun je in het ziekenhuis waar je dochter onder behandeling was, terecht bij een pre-logopedist? Die kunnen vaak heel veel doen. Sterkte.
Hoi Teddy, Goed dat je me hier op wijst! Dat had ik me niet gerealiseerd en kan nu meer begrip voelen. Ik raakte namelijk al behoorlijk gefrustreerd van het geheel, want we proberen al best een tijd. Het concert van Sting dinsdag gaf nu ook extra druk om nog meer te oefenen (ja sorry, ben ook maar een mens), maar opeens vind ik het een stuk minder erg daar niet naar toe te kunnen. Al hoewel... Ik zal eens wat info inwinnen in het WKZ