Beginnen met kolven

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Matirini, Oct 2, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Matirini

Matirini Actief lid

Jul 14, 2013
    318
    0
    16
    Binnenhuisadviseur
    Tholen
    Ik heb vorige week een kolf gekocht om al vast een voorraad aan te leggen in de vriezer. Nu was mij geadviseerd om te beginnen met
    1x 's morgens de borst die hij het laatst heeft gedronken te kolven en 1x bij de laatste avond voeding de laatst gedronken borst te kolven.

Nu komt er gemiddeld tussen de 10 tot 80 cc uit 1 borst en vroeg ik mij dus af waarom je dit niet bij elke voeding zou kunnen doen.

Of misschien heb je nog andere tips of ideeën voor het kolven.

Alvast bedankt

Irini

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Hoe oud is je kindje? Zit je nog heel erg in de eerste weken, dan kan veel extra kolven het afstemmen van de voeding en productie verstoren.
    Op zich is het prima om op 2 momenten te kolven. Je kunt natuurlijk bij iedere voeding nakolven, bedenk wel dat wanneer je dat ineens niet meer doet je mogelijk teveel melk hebt op die momenten. Soms werkt het ook om aan 1 kant te kolven en tegelijk de andere kant te voeden. Je kunt hier best een beetje mee spelen. Om een voorraadje te sparen kom je best een eind wanneer je 2 x daags al 80 kolft!

Super goed dus!

3. Matirini

Matirini Actief lid

Jul 14, 2013
    318
    0
    16
    Binnenhuisadviseur
    Tholen
    Mijn zoontje is 12 weken en ik kolf helaas niet elke keer 80 cc
    Is het niet zo als ik de ene kolf en hij de andere drinkt dat hij dan te kort komt bij die voeding. Omdat hij aan alle twee de borsten toch wel duidelijk drinkt.

De ene keer komt er helemaal niks uit en de andere keer heel veel
    dit is neem ik aan normaal of doe ik dan iets niet goed.

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Wanneer je kindje aan de borst drinkt zal er altijd melk komen, ook al heb je zojuist gekolfd. Het kan wel iets langer duren eer de melk toeschiet, sommige kindjes vinden dat vervelend, maar het is niet erg.

Kijk of je met een schema beter kolft: massage, 7 min kolven, massage, 5 min. kolven, massage en nog 3-5 min. kolven.
    Wanneer je een dubbelzijdige kolf gebruikt ben je dan klaar. Bij een enkele kolf, kolf je iedere borst eerst 7 min, dan ieder borst 5 min. enz.

Mogelijk helpt syntocinon wanneer je daadwerkelijk aan het werk gaat voor het toeschieten.

Kijk ook eens bij de vrijwillige borstvoedingsorganisaties: daar vind je folders specifiek over kolven en opbouwen van voorraad. Je kunt de folders geloof ik ook al downloaden via de site.
    Samenwerkende Borstvoeding Organisaties - Wereld Borstvoeding Week 2013
    Succes!

Share This Page