Borstworstelen :S

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by fioon, Jul 22, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. fioon

fioon Fanatiek lid

Dec 9, 2006
    1,361
    1
    0
    Flevoland
    Hallo!

Ik hoop dat jullie meer weten...
    Mijn dochter groeit hartstikke goed, maar toch doet ze vreemd soms tijdens de borstvoeding..

's Morgens drinkt ze dan best goed (2 borsten, in totaal max 15 minuten, is lang voor haar doen..)
    Dan 4 uur later, geef ik haar één borst. Na 5 minuten drinken is ze klaar. Boertje... (ze gaat dan ook ondeugend kijken en zitten lachen.. haha!)
    Daarna wil ik haar aanleggen.. nou dan begint het. Ze hapt wel heel druk in de rondte, maar op het moment dat mijn tepel bij haar mond in de buurt komt, draait ze heel wild haar hoofd weg en wordt boos. Ik heb het maar borstworstelen genoemd, want het is geen gezicht ;)

Wat ik al geprobeerd heb is het gewoon zo laten, dan heeft ze na een uur of 2 weer trek, of soms wil ze dan na een half uurtje weer wat 'bijtanken'. Wat ook wel eens zo is, is dat ze gewoon heel moe is, dan houd ik haar hoofd stevig vast zodat ze wel moet drinken, dan is ze heel even boos, maar drinkt vervolgens wel weer een paar slokken..

Ik weet niet hoe ik dit het beste aan kan pakken, het gebeurt zeer regelmatig.
    Ook 's avonds gebeurt het, waardoor ik vaak elke half uur/uur even met haar aan de borst zit. Sommige dagen doet ze het ook (bijna) niet... het is mij niet duidelijk waar het door komt.

Herkennen jullie dit?

Alvast bedankt!

Groetjes
    Fiona

2. fioon

fioon Fanatiek lid

Dec 9, 2006
    1,361
    1
    0
    Flevoland
    Gisteren avond was het weer zover.
    Ze had na 4 uur echt wel trek. Op bed borstvoeding gegeven, ze heeft ongeveer 3 minuten aan één borst gedronken. Boertje, schone luier en ik wilde de andere borst aanbieden. Huilen, trappelen, boos!!!
    Ik heb haar hoofd tegen mijn borst aan gedrukt, even neemt ze 'boze' slokjes (dus al mopperend drinkt ze dan) en daarna toch nog een minuut of 7 rustig gedronken, tot ze in slaap viel..

Wat dit toch is.... ?:(

3. Kirsten

Kirsten Actief lid

Mar 30, 2009
    234
    0
    0
    Hai,

ja frustrerend, konden ze soms maar heeeeeeeeel eventjes praten, sou zo makkelijke zijn : )

Het kan hoor na een paar minuten gewoon al klaar zijn (voor dat moment). Deze leeftijd wordt alles spannender dan drinken en drinken ze graag kort, maar wat vaker.
    Heb je ook een sterke toeschietreflex toevallig? Dan is de melkstroom voor dat moment genoeg geweest en hebben ze vaak geen zin om nog een toeschietreflex te "doorworstelen", is nl best vermoeiend? Maar dan had je vaf het begin al gemerkt dat dat lastig is voor haar.

groetjes
    Kirsten

4. fioon

fioon Fanatiek lid

Dec 9, 2006
    1,361
    1
    0
    Flevoland
    Bedankt voor je antwoord!
    Ik heb wel een snelle toeschietreflex, die voel ik ook aankomen en dan laat ze ook altijd even los. Maar ook als die er niet is doet ze zo 'raar'.
    Echt heel apart, als ik dan dus doorzet en haar echt strak (niet hard ofzo hoor!!) tegen mijn borst aan duw, gaat ze dus uiteindelijk wel drinken.

Het resulteert er 's avonds in, dat wanneer ze om 7 uur bv heeft gehad (niet veel naar mijn idee), ze rond 8 uur half 9 weer wat wil om 'bij te tanken'. Dit maakt dat je de hele avond met een kind aan de borst zit, terwijl het ook fijn is om eens lekker samen te zijn of gewoon je handen vrij te hebben.
    Ook die avonden hebben we wel, maar 9 van de 10 keer gaat het drinken gewoon heel onrustig.. Ze is overigens wel heel vrolijk!

Ik geef nu ook tussendoor flesvoeding sinds eergisteren, dit drinkt ze zonder problemen (180 met 6 schepjes!).

Daarom lijkt het me nu goed om de voeding van ongeveer 13 uur en die van 19 uur te vervangen door flesvoeding.

Is het mogelijk om 's morgens (7 uur). 's middags (17 uur) en 's avonds (22.30 uur) bv te blijven geven en de rest flesvoeding?
    Ik vraag me af hoe ik het dan het beste kan afbouwen tot deze tijden als dit gaat lukken.. ik hoop het!

5. fioon

fioon Fanatiek lid

Dec 9, 2006
    1,361
    1
    0
    Flevoland
    Gisteren avond om 20.00 uur flesvoeding gegeven en ik heb toen afgekolfd. De laatste voeding (23.00) wilde ik gewoon bv geven, maar ze weigerde, gillen trappelen, rood aanlopen, heel boos!
    Dus toen maar de afgekolfde melk gegeven en deze dronk ze uit het flesje zonder problemen (150cc) Ze heeft de hele nacht doorgeslapen en vanmorgen om 8.30 uur wilde ze weer drinken.
    Ik heb de borst aangeboden, en telkens ging het '3 slokken, en weer loslaten, 3 slokken en weer loslaten enz enz'. Zo dus 5 minuten lang en nu wil ze niet meer.... Heb dr in de box gelegd waar ze nu ligt te spelen. Wat ik dan vaak zie is dat ze over een half uur ofzo weer trek krijgt.. Maarja, ik denk dat op deze manier de borstvoeding snel terugloopt. Alhoewel ik het nu steeds minder erg begin te vinden om over te gaan op een flesje. Dit is gewoon zo onrustig! Zowel voor haar als voor mij..
    Zou het een soort van weigeren van de borst zijn, aangezien ze de flesjes wel goed drinkt?

6. Rieneke

Rieneke Actief lid

Mar 26, 2009
    352
    0
    0
    Hoi,

Wat heel goed zou kunnen zijn is dat de melk uit de fles makkelijker stroomt dan uit de borst.
    Wat ik bedoel is dat ze minder moeite hoeft te doen om melk uit de fles te krijgen. Het kan dus zijn dat ze dit makkelijker vindt.
    Hoe meer flessen ze krijgt hoe lastiger ze dan aan de borst gaat drinken.
    Eventueel eerst je toeschietreflex opwekken en dan aanleggen zou mogelijk kunnen helpen.
    Veeeel huid op huidcontact wil ook vaak helpen.

Zou hier iets in kunnen zitten voor jullie?
    Groeten Rieneke

Share This Page