Bij mijn eerste heb ik 10 weken bv gegeven. Het ging niet van harte, aanleggen vond ik moeilijk en ik heb erg gevoelige borsten, dus vanaf dag 2 (nadat ik al meteen kloven had) met tepelhoedjes gevoed. Wel geprobeerd te stoppen daarmee, maar dat lukte niet. Nu wil ik dus eigenlijk graag meteen beginnen met de tepelhoedjes, maar volgens de vk is dit niet handig. Ik kan beter eerst de melk goed op gang laten komen en dan pas met de tepelhoedjes beginnen. Maar is het echt zo erg om hiermee te beginnen?
Dat zou ook nog kunnen.. Ik hoop het, want normaal hoeft er maar iemand naar te kijken en ik voel ze al..
Ik heb bij mijn zoontje ook met tepelhoedjes gevoed, 8 weken. Ben ermee begonnen omdat ik erg kloven had. Ik ben na 8 weken gestopt omdat de productie niet goed genoeg op gang gekomen was door die tepelhoedjes. Bij mijn dochter ben ik zonder begonnen, en dat ging best goed. Wel een enorme kloof gehad. Aanleggen deed enorm zeer, maar ze wilde niet drinken uit dat hoedje. Toen heb ik toch maar doorgezet en ben blijven voeden. En het gaat nu nog steeds heel erg goed! Dus ik zou het eerst zonder proberen. Dit kindje is anders, wie weet gaat het dit keer veel beter. En schakel op tijd hulp in, kloven zijn toch een teken dat er iets niet goed gaat. succes!
Ik ben ook begonnen met tepelhoedjes, maar heb daarbij altijd nog gekolft om de productie goed op gang te brengen. Ik moest de eerste dagen sowieso kolven omdat mijn kleine niet wilde drinken. Op een gegeven moment werd ze echter heel ontevreden en zijn we de tepelhoedjes met succes af gaan bouwen. Ze dronk sneller en kreeg meer binnen. Hier waren de tepelhoedjes dus zeker niet goed voor de productie. Ik zou het sowieso eerst zonder proberen.
Dank voor jullie reacties. Ik heb ook altijd wel een beetje het gevoel gehad dat de productie niet zo goed op gang kwam, maar nu wordt dat dus verklaard. Ik moet er maar niet te bang voor zijn. Zijn kloven altijd een teken dat er iets niet goed gaat/je verkeerd aanlegt?
Ja bij kloven gaat er iets verkeerd ! Het is n.m. niet zo dat elke vrouw kloven krijgt. Vaak komen kloven door verkeerd aanleggen. Andere redenen van kloven kunnen zijn (ik noem er een paar): verkeerd gebruik van een kolf of dubbelzijdige kloven die niet overgaan ondanks goed aanleggen kan een teken van spruw zijn. Mocht het niet goed gaan bel dan een lactatiekundige IBCLC en laat die met een voeding meekijken. Een lk IBCLC vind je op www.nvlborstvoeding.nl Ik wens je een vlotte bevalling en een fijne borstvoedingsperiode.
Tepelhoedjes moet je in principe alleen onder begeleiding van een lactatiekundige gebruiken en zeker niet op eigen houtje! In sommige gevallen kunnen ze behulpzaam zijn (bijvoorbeeld bij prematuren), maar in veel gevallen zijn ze als middel erger dan de kwaal. Ze belemmeren het goed leegdrinken van je borst (grotere kans op borstontsteking), ze remmen je productie (ontevreden kind), ze leren je kind een andere drinktechniek dan zo aan de borst aan, ze veroorzaken vaak kloven, het is veel vermoeiender voor een kind. Ik heb ze bij beide kinderen de eerste 10 weken moeten gebruiken omdat bij hen de zuigreflex niet goed werkte. Maar wat een opluchting toen ze wegkonden! De kinderen waren sneller klaar met drinken, en gingen ook meteen beter groeien. Kloven hebben doorgaans 2 oorzaken: -verkeerd aanleggen -spruw Beide zaken zijn beter aan te pakken zonder dan met tepelhoedje!
Eigenlijk moet je maar zo denken. Als je zere benen hebt ga je ook niet in een rolstoel zitten. Dan los je ook het probleem op. Zo is het ook met tepelhoedjes. Je moet ook het probleem oplossen ipv nergens naar te kijken en maar tepelhoedjes gaan gebruiken.
Ik ga het gewoon proberen en anders inderdaad iemand laten meekijken. Tepelhoedje was vorige keer op aanraden van de kraamzorg trouwens..
Ik heb ook gevoed met tepelhoedjes ivm kloven, zo erg dat de kraamverzorgende niet wist of ik wel kon doorvoeden, vandaar t tepelhoedje. Ik had gewoon goede voeding en genoeg productie en totaal geen negatieve ervaringen met het tepelhoedje. Het kan ook gewoon goed gaan. Zij raadde me het tepelhoedje aan en ik ben haar daar heel dankbaar voor geweest.
Hier zelfs 13 maanden met gevoed. heb me de eeste 12 weken ontzettend druk gemaakt om die dingen, wilde hem er af hebben maar dat kwam alles niet ten goede.. mijn kind was tevreden, groeide goed en zo kon ik hem borstvoeding geven. Hier platte, ingetrokken tepels. Ga het weer proberen zonder maar wat niet gaat gaat niet en als ik dit kleine mannetje weer min 1 jaar de borst kan geven ben ik tevreden!
Ik voed vanaf dag 2 met een tepelhoedje en ging gelijk goed. Ik heb geen problemen met de productie of met het niet goed leeg drinken van de borst gehad. Ik ben ze gaan gebruiken omdat ik direct al bloedende kloven had, doordat de kleine een te korte tongriem had. Die hebben ze ingeknipt, maar omdat we daarna ook spruw hadden was het voeden zonder hoedje te pijnlijk. Daarna snapte hij niet meer wat hij met een borst zonder hoedje moest doen. Ik vind het echt een super uitvinding.
hier ook vanaf dag 3 gevoed met hoedjes mannetje was niet tevreden met mijn lieve kleine tepeltjes hij wilt groot hahaha begint nu al maar toch ondanks dat ik alleen maar goede ervaringen heb met die dingen het is wel giga onhandig (bv discreet voeden in het openbaar) dus ik zu het echt eerst zonder proberen. Succes
Ik had superkloven van een week kolven (nooooooooit meer!) en kreeg ook tepelhoedjes, als ik nog denk aan hoe zeer dat deed, voel,ik het weer: AUTCH!!! Kreeg toen de tip van de Medela Purelan tepelzalf 100% wolvet en dat hielp en de tepelhoedjes konden in de vuilnisbak, wat een ondingen! Toen m'n tepels geheeld waren, ging het heel goed en het gevoel van je baby aan de borst ipv zo'n stuk plastic ertussen is toch wel een stuk prettiger!
Het KAN goedgaan met tepelhoedjes, maar de kans dat het niet goed gaat, zeker als je geen goede begeleiding krijgt, is gewoon veel groter. In het begin kan het een prima hulpmiddel zijn, zonder hadden mijn kinderen ook nooit leren drinken, maar de nadelen op de langere termijn zijn toch zodanig dat het beter is om af te bouwen wanneer dat kan. Vergelijk het met krukken, die zijn erg handig om te kunnen lopen als je je verstuikt hebt, maar als je been geheeld is blijf je er ook niet mee rondlopen.