Tepelhoedjes

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Wolkjuh, 26 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wolkjuh

Wolkjuh Niet meer actief

#1 Wolkjuh, 26 feb 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 feb 2010
    Hallo (ervaren bv)mama"s

Ben net een nieuwe mama geworden van een zoontje en ik geef ook borstvoeding, dit wil ik zo lang mogelijk doen!

Alleen gebruik ik sinds dag 4 van zijn geboorte tepelhoedjes, ik moest wel, want het aanleggen ging gelijk vanaf het begin niet goed en kreeg daardoor kloven en zelfs wondjes! Dag 4 was ook het uiterste dat ik zonder tepelhoedjes kon, want op deze dag kreeg ik ook erge stuwing.
    Wat ook een probleem is, is dat ik zelf grote borsten heb maar vlakke en kleine tepels heb. Hij kan ze gewoon NIET pakken, ja hij pakt dan alleen de tepeltje en dat doet mij hartstikke zeer, ik probeer elke dag zonder hoedjes te voeden maar het gaat gewoon niet :(, heb op zich voldoende melk, het spuit er letterlijk uit en hij drinkt goed en lijkt na een voeding goed verzadigd te zijn. Geef trouwens telkens 1 borst te drinken, daar lijkt hij genoeg aan te hebben. Het plassen en poepen doet die tot dusver ook hartstikke goed, ben zo trots op 'm, maar voel me door die hoedjes een minder goede mama, alsof ik hem iets tekort doe, kan het niet zo goed uitleggen...

Nu is mijn vraag, is het heel erg dat ik ermee voedt, want ik zou niet weten hoe ik zonder hoedjes moet aangezien mijn schatje de vlakke en kleine tepels niet kan pakken. Zal mijn melk er niet door achteruit gaan, merk er nu nog niets van.

En geloof mij vind het vreselijk dat ik niet zonder hoedjes kan, voed veel liever zonder, maar het gaat gewoon niet, zit soms anderhalf uur met een voeding zonder hoedjes te proberen, maar het is een heel geknoei en gevecht tot huilens toe, van ons allebij. De kraamtranen vloeien er elke dag om, had dit me zo anders voorgesteld, waarom heb ik geen grote tepels zodat mijn zoontje ze goed kan happen, zoals elk ander! *snif*

Sorry voor m'n lange verhaal, hoop dat jullie er wijs uit kunnen!

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Heb je een lactatiekundige erbij gehad? Die kan namelijk met je meekijken of het echt niet zonder tepelhoedje kan en je advies geven over hoe dat dan evt mogelijk zou zijn...
    Tepelhoedjes hebben een remmende werking op je productie, omdat je gewoon niet echt huid-op-huid-contact hebt dan, maar als jij zovee voeding hebt, is dat geen ramp hoor! Ik heb zelf iets van 6-8 weken met tepelhoedje gevoed, (Thirza kreeg de borst niet vacuum gezogen/had niet genoeg grip op de borst. Zat dan dus ook met kloven). Daarna ging Thirza ineens zelfstandig de borst pakken, alhoewel ik wel regelmatig even oefende om te kijken of ze zonder tepelhoedje kon pakken.

Verder zou ik niet weten waarom je een slechte moeder zou zijn als je met tepelhoedje voedt!!! Ik zou je enkel dringend aanraden om -als je dat nog niet gedaan had- er een lactatiekundige bij te halen: die kan echt even goed met je meekijken of het aan je aanleg-techniek ligt :)
    (Want het is toch fijn als het kloofloos zonder tepelhoedje lukt: voor jou, je kindje, je productie :) Ik vond die tepelhoedjes echt zo'n enorm geklooi en gepruts!!! :()

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.500
    36.455
    113
    Hoi meid, ik herken veel in je verhaal. Ik heb ook grote borsten en kleine vlakke tepels. Ik heb ook in het begin met tepelhoedjes gevoed. Het schijnt echter zo te zijn dat een goede lk je kan helpen met het aanleggen en dat je kindje het echt zonder moet kunnen. Ik had denk ik geen goede lk, want ons lukte het niet haha.
    Na 6 weken merkte ik dat mijn productie eronder begon te lijden en ik was er ook heel erg zat van. Ben toen proberen de tepelhoedjes af te gaan wennen, na 2 dagen waren we eraf. Met 6 weken zijn de kindjes vaak ook wat sterker en hier ging het daarna moeiteloos.

4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.500
    36.455
    113
    Enne, je moet juist trots op jezelf zijn! Je doet hartstikke je best om je kindje het allerbeste te geven. Beter borstvoeding met tepelhoedje dan helemaal geen borstvoeding.

5. raspberry

6. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Mijn kleine is iets ouder maar ik voed ook met tepelhoedje. Zonder weet ze echt niet wat ze ermee aan moet. Maar ik maak me er niet druk om. Er zijn genoeg moeders die maandenlang zo voeden. Mij bevalt het prima en hier ook veel productie.
    We zien wel hoe het loppt en ik hiu mn productie wel in de gaten.

7. Zomerjurk

Zomerjurk Actief lid

20 mei 2008
    261
    0
    0
    Ook ik ben begonnen met tepelhoedjes na de geboorte gezien vlakke tepels. Dat liep prima. De kraamverzorgster gaf wel het advies het weer af te bouwen. Ze had als tip elke week een stukje eraf te knippen. Het hoedje binnenstebuiten draaien en dan knippen zo voorkom je scherpe randjes. Dat lukte niet en toen heb ik gewoon nog een tijd met hoedjes gevoed en ik weet neit meer precies wanneer maar toen lukte het ineens wel zonder. Mijn advies zou zijn: gebruik nu gewoon de tepelhoedjes en geniet van het borst voedden. Als dat allemaal lekker loopt en de productie is goed afgestemd op de behoefte dan weer eens zonder proberen. Ik heb geloof ik zeker twee maand met hoedjes gevoed. Ging prima! Succes

8. Nightelf79

Nightelf79 Fanatiek lid

31 dec 2008
    2.346
    0
    0
    Radiologisch laborant
    Ik heb ook hele vlakke tepels en voed als sinds de 5e week met tepelhoedjes (voor die tijd kolfde ik, omdat mn dochtertje ws niet sterk genoeg was om zelf te drinken uit de borst). Ik heb ook een lk thuis gehad om met het voeden mee te kijken en evt tips te krijgen, maar wat we ook probeerden, ze dronk niet zonder. Ik voed nu nog steeds met tepelhoedjes, maar probeer het ook regelmatig zonder (soms drinkt ze zonder, maar meestal niet) en mn productie heeft er absoluut niet onder te lijden.
    Probeer gewoon van het voeden te genieten, het is zo mooi en bijzonder!

Succes!

9. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    ik heb bij mijn eerste zoontje 13 maanden met tepelhoedjes gevoed, dat lukte ook echt niet.. was er in het begin erg op gefoccused dat het zonder moest.. totdat de LK zei.. meid stop daar mee.. op deze manier krijgt hij al het goeds van mama mee, dan maar met. Ik heb mijn produktie wel altijd heel goed in de gaten gehouden, dat is belangrijk.
    Nee een slechtere moeder heb ik me nooit gevoeld,, hij heeft mijn melk 13 maanden gedronken.

Mijn 2de zoontje heb ik nu aan de borst en die kan het wel zonder, ook een mooie ervaring maar kwa gevoel naar mijn kindje toe niet anders dan zoon 1!

10. raspberry

Wat je ook doet, knip echt NOOIT het bovenste stukje van het tepelhoedje eraf: dat is HET succesrecept voor kapotte tepels!

Was die kraamverzorgster wel BV-gecertificeerd? De mijne namelijk wel en die drukte me dit dus erg op het hart, (niet dat ik dat zou doen, maar ze wilde zeker weten dat ik dat niet zelf zou bedenken en proberen), en vervolgens de lactatiekundige ook....
    Dus echt niet doen!

11. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Ik voed al 6.5 maand met tepelehoedje en dat gaat prima. De kleine kon de borst wel pakken maar had binnen 1 dag enorme kloven en wondjes. Zijn tongriempje bleek veel te kort. Toen die geknipt was hadden we spruw dus toen deed het voeden zonder veel te pijn. Sindsdien maar zo gehouden en het bevalt prima.

12. Wolkjuh

Wolkjuh Niet meer actief

Lieve meiden allemaal bedankt voor het lezen en reageren. Ik heb er op zich niet zo'n grote moeite mee, maar je word gewoon bang gemaakt als je leest op internet over het gebruik van tepelhoedjes. Dan lees je dat je melk ervan terug gaat, dat je kindje eraan gaat wennen, dat je kindje de borsten niet goed leeg drinkt etc etc...

Ook vind ik het gebruik ervan niet handig, het is een heel geknoei elke keer. Het valt er steeds uit, snachts moet je die dingen erbij pakken om je kindje te voeden, het uitkoken etc...

Vanmorgen heb ik eventjes met de linker borst zonder hoedje kunnen kolfen, vond dat geweldig en een hele prestatie. Ik wil het toch steeds zonder hoedjes proberen, ik ben ervan overtuigd dat het mijn ukkie en mij gaat lukken. Zo niet, dan word het mét de hoedjes!

Hoe kom je eigenlijk in contact met een LK want dat wil ik zeker, moet ik de CB daarvoor bellen en daar om vragen??? :(

13. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.500
    36.455
    113
    Gewoon blijven oefenen zonder, lukt het niet, dan niet en lukt het wel dan is dat alleen maar fijn! Hier lukte het dus wel ineens zonder. Ik vond het ook erg vervelend die dingen altijd te moeten gebruiken.

Een lk kun je gewoon zelf bellen, zie de link van appeltje.

Deel Deze Pagina