Help!! 's avonds heel onrustig drinken en hysterisch huilen

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Nele87, 12 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nele87

Nele87 Fanatiek lid

24 feb 2012
    1.286
    9
    38
    Vrouw
    Hey,

De laatste 2 avonden, met de voeding van +/- 20u, drinkt mijn dochter hééél onrustig.

Ze neemt een paar slokken, lost dan, begint heel erg hard te huilen, maar wilt dan meteen terug aanhappen.
    Dan weer een paar slokken, weer lossen, weer huilen.
    Ze strekt haar benen dan uit, gooit haar hoofdje naar achter...
    Zo gaat dat een half uur door, dan wordt ze stilaan een beetje rustiger, en valt uiteindelijk in slaap (dan gaat ze de nacht in voor 4 of 5 uurtjes).

Ik vind dat het lijkt of er niet genoeg melk uitkomt, of niet snel genoeg naar haar zin??
    Maar als ik dan met mijn hand een beetje kolf, dan blijven er toch wel druppels uitkomen.

Weten jullie wat dit is?
    En wat kan ik eraan doen?

Want dit is niet leuk!!

2. Nescio

Nescio Niet meer actief

Zijn het geen regeldagen? De avonden zijn meestal onrustig die eerste maanden. Dan willen ze vaak clusteren (steeds heel kleine beetjes drinken).

Hoe drinkt ze verder, en wanneer slaapt ze?

3. Nele87

Nele87 Fanatiek lid

24 feb 2012
    1.286
    9
    38
    Vrouw
    Ze heeft een paar weken geclusterd (toen ze net thuis was van het ziekenhuis, ze was toen 5 weken). Toen zat ik savonds altijd 2 uur op de bank met haar.

Ik had de laatste weken niet meer het gevoel dat ze wilde clusteren, ze is savonds meestal wel rustig.
    Enkel bij die ene voeding is ze zo onrustig.

De rest van de dag drinkt ze om 3 uur, de voeding duurt dan ongeveer 20 minuten.
    Tussen de voedingen door slaapt ze +/- 2 uur.

4. Nescio

Nescio Niet meer actief

Het kunnen ook krampjes zijn. Heeft ze daar veel last van gehad in het begin? Dan willen ze vaak zuigen (op een lege borst) en overstrekken ze zich. Het kan zijn dat ze boos wordt dat er toch melk komt.

5. Mirri

Mirri Fanatiek lid

25 sep 2009
    4.551
    1
    38
    N.Holland
    Voel je het toeschietreflex ?
    Bij mij was dit gedrag omdat ze moe was en de melk niet snel genoeg toeschoot, ik zorgde dan met de hand ervoor dat de tsr op gang kwam en ze rustig kon drinken.
    en idd regeldagen kan altijd t eerste half jaar gebeurd dat vaak, lekker veel aanleggen wanneer ze wil
    succes

6. Nele87

Nele87 Fanatiek lid

24 feb 2012
    1.286
    9
    38
    Vrouw
    Bedankt voor de reacties!

Mja krampjes misschien... Ik weet het niet.
    Ik geloof niet dat ze ooit al krampjes heeft gehad.

De toeschietreflex voel ik eigenlijk niet echt, ik zie wel aan mijn andere borst dat die dan begint te lekken. Ik denk dat dat de TSR dan is?

Gisteren was het trouwens weer hetzelfde... maar dan wel al met de voeding van 18u. Om 21u heeft ze dan weer heel rustig gedronken en is ze in slaap gevallen.

Gelukkig is het elke dag maar 1 voeding dat ze zo onrustig is. Het zal wel overgaan he!

7. Nescio

Nescio Niet meer actief

Het zal zeker wel overgaan. De avond staat toch wel bekend als 'huiluurtje' voor jonge baby's. Dan reageren ze zich af en is alles anders dan anders.

8. Heart

Heart Fanatiek lid

28 jan 2008
    1.572
    0
    0
    Limburg
    Hier ook zo afgelopen 2 avonden. Gister 4uur in de weer geweest om dr in bed te krijgen. Zo sneu :(

9. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Mijn zoontje doet dit ook sinds een week. Hij gaat heel hard met zijn hoofd heen en weer, hapt aan, laat los, zoekt opnieuw, schreeuwt het uit.....echt sneu. Bij hem zijn het krampjes. Ik laat hem aan mijn leegste borst zuigen want zuigen helpt tegen krampjes, maar hij moet niet te veel voormelk krijgen want dan wordt het alleen maar erger. Lekker troosten, knuffelen en dan valt hij meestal, al scheetjes latend, wel in slaap. Mijn andere twee deden dat ook, het is super zielig maar ze groeien er gelukkig wel overheen.

10. Nele87

Nele87 Fanatiek lid

24 feb 2012
    1.286
    9
    38
    Vrouw
    Het is inderdaad heel erg zielig als ze zo doet.
    Ze laat ook wel veel scheetjes, dus zullen misschien toch wel krampjes zijn...

11. Zolief

Zolief Fanatiek lid

2 jan 2012
    1.413
    44
    48
    Onderin Nederland
    Voel je geen geborrel in haar buik? Dat voel ik namelijk altijd als ze krampjes heeft.
    Verder vind ze het dan fijn om op haar buikje om mijn buik te liggen en zo te drinken. Ik lig dan dus op bed en ondersteun dan haar hoofdje met een hand.

Verder kan het ook spruw zijn. Dan doet het drinken zeer.:(

12. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Maar dan zou ze het denk ik bij alle voedingen moeten doen, en ts geeft aan dat het alleen bij de avondvoeding is. Hopelijk is het geen spruw inderdaad, want daar ben ik tenminste altijd heel lang mee bezig :(

13. Nele87

Nele87 Fanatiek lid

24 feb 2012
    1.286
    9
    38
    Vrouw
    Geborrel in haar buikje heb ik nog niet gemerkt, maar ik zal er eens op letten straks.
    Ik ga ook proberen om haar om mijn buik te leggen en zo te laten drinken!

14. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Dit gedrag was hier idd een teken van krampjes. Veel laten drinken aan dezelfde borst voor een tijd van 4 uurtjes en dan pas aan de andere borst. Van teveel voormelk krijgen ze weer extra krampen.

15. Ytest

Ytest VIP lid

11 mei 2012
    13.444
    9
    38
    #15 Ytest, 14 jun 2013
    Laatst bewerkt: 14 jun 2013
    Ik herken dit precies!!! Echt niet leuk, en voor mij ook een raadsel! Zie mijn topic bij de lactatiedeskundige.

http://www.zwangerschapspagina.nl/stel-vraag-de-lactatiekundige/445047-frustratie-aanleggen.html

Het lijkt ook wel of er savonds geen tsr meer komt waardoor zij alleen de voormelk krijgt en niet tevreden is met alleen dat!

Savonds krijgt ze een volle fles afgekolfde melk en snachts gaat het voeden prima maar vanaf de loop van de middag krijg ik dit ook!

Ik heb nu via de huisarts oxicotine neusspray gehaald voor zowel bij het kolven als savonds bij het voeden ook die tsr (sneller) te krijgen.

Hopelijk gaat dit werken, want denk ook steeds dat ze met honger blijft zitten.

Ik doe nu ook voeden, uur later kolven, en 2 uur later weer voeden maar heb toch het idee dat het in de middag dan te weinig is! :(

Trouwens, savonds is die productie volgens mij vele malen lager..

16. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ytest, de productie 's avonds is idd vele malen lager, dat is bij iedereen zo en zeker in het begin. Omdat je kindje nog zo klein is zou ik je toch aanraden om in de avond zo vaak mogelijk aan te leggen, zogeheten clusteren. Daardoor wordt je productie in de avond ook beter. In de avond blijft de tsr vaak ook langer uit maar hij komt wel hoor. Je moet alleen vaker aanleggen om dezelfde hoeveelheid voeding in het buikje te krijgen. Na een week of 8 wordt dit minder, mijn zoontje clustert nu niet meer en heeft weer een mooi avond- en nachtritme (hij komt nog maar 1x 's nachts).

17. Ytest

Ytest VIP lid

11 mei 2012
    13.444
    9
    38
    Bedankt! Maar komt er dan niet nog meer frustratie bij het kleintje als ze steeds aan een lege borst gelegd wordt?

18. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Dat is pak hem beet twee avonden afzien. Er zit namelijk altijd nog wel iets in je borst, en door veel aanleggen komt er na een dag of 2 echt veel meer. Dus ja, de eerste 2 dagen heb je een boos kleintje aan de borst, die elk uur wil drinken en waarschijnlijk ook een keer of 2 a 3 per nacht komt. Maar ze verhongert er niet door hoor :D En daarna begin je meer melk aan te maken in de avond en na een paar weken is het afgelopen met het clusteren.

19. Ytest

Ytest VIP lid

11 mei 2012
    13.444
    9
    38
    Oke bedankt voor het advies!

20. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944