Als het lukt zou ik graag bv geven. Zit nog wel met veel vragen. Is het makkelijk te combineren met kunstvoeding? Hoe moet je het verdelen? Moet je dan nog kolven? Probleem is ook dat ik niet weet of ik na de bevalling weer medicatie moet gaan gebruiken. De medicatie die ik normaal gebruik mag ik niet gebruiken als ik bv wil geven. Aangezien ik natuurlijk niet kan weten hoe het met mij gaat na de bevalling moet ik er dus ook rekening mee houden dat het kunstvoeding gaat worden. Vandaar ook de combinatie met kunstvoeding. Als ik dan weer medicatie moet gaan gebruiken is de overstap niet zo groot. En de kleine moet ook leren drinken uit een flesje voor als ik er een keer niet ben. Vind het nog een erg lastig punt. Hoop dat er iemand is die mij er advies in wilt geven Ga in ieder geval nog wel binnenkort naar zo'n bv info avond.
Ja je kunt het combineren, maar moet dan wel de voedingen die je niet live geeft kolven. Het is dus wel dubbel werk. Als je niet kolft, gaat je productie in een rap tempo achteruit ( of kun je borstontsteking krijgen). Je doet er ongeveer een maand of 10 over om een stabiele productie te krijgen ( dat je dus zonder kolven kan).
ik zou contact opnemen met een goede lactatiekundige (bijv eurolac) en kijken welke medicijnen wel kunnen in combi met bv. zo kun je je vast voorbereiden. ik zou trouwens gewoon beginnen met borstvoeding hoor, en vanaf 6 weken met flesjes (evt met afgekolfde melk ipv kunstvoeding). Genoeg vrouwen die na 6 weken de overstap maken en waarbij het goed gaat. En mocht je toch bv kunnen blijven geven, dan snapt de baby het flesje met gekolfde melk ook en kun je toch volledig bv geven en ook rustig je kindje bij iemand achterlaten.
Neem idd contact op met een goede lactatiekundige om je te begeleiden, zeker bij medicatie gebruik. Combineren van bv/kV is vaak erg lastig in het begin omdat je productie veel voedingsmomenten nodig heeft. Als je dan gaat vervangen loopt je productie vaak teveel terug. Je moet dan meer gaan voeden/kolven om dat op te vangen. Ik geef nu 15w bv en vind het geweldig. Eerste 6 weken waren zwaar (veel voedingen, lang voeden, kloofje gehad) maar daarna werd het zo relaxt! Tuurlijk is het snachts wel eens zwaar omdat je niet kan delen (man kolf flesje geven kan wel maar dan moet ik alsnog kolven omdat ik anders plof hihi) maar voel me zo vrij om te gaan en staan waar en wanneer ik wil! Zoonlief meldt zich en het eten is gelijk beschikbaar! Ik hoop dat het bij jou ook gaat lukken. Mocht t door de medicatie niet mogelijk zijn dan is dat zo. Misschien dat je anders 2-3 dgn iig geen medicatie kan gebruiken zodat je je kindje wel het colostrum (live of gekolft) kan laten drinken? Daar zitten al zulke goede antistoffen in nl!
Een goede lijst met medicatie in combinatie met borstvoeding vind je op https://www.borstvoeding.com/problemen/medicijnen/2010-nl.html Vaak denkt een dokter (die niet goed is onderlegd in borstvoeding) dat een bepaald medicijn niet is te combineren met borstvoeding, terwijl het wel kan, of onder bepaalde voorwaarden kan. Soms hebben dokters het wel bij het rechte eind hoor, maar heel vaak zijn ze echt te voorxichtig. KV en BV laten zich niet zo makkelijk combineren, al zijn er wel moeders die het is gelukt. Je kindje aan KV laten wennen als je aan de medicatie gaat, komt wel goed hoor! Maar tot die tijd zou ik me er niet al te druk over maken en lekker zelf voeden. Kolven is dubbel werk en niemands hobby, dus de meeste moeders doen het alleen als het nodig is of als ze een voorraadje willen voor de vriezer.
Het ligt een beetje meer ingewikkeld met mijn medicatie dan gemiddeld. We zijn 2 jaar bezig geweest om uit te zoeken waar ik goed op reageer dus ik kan niet zomaar over op wat anders. Er zijn niet veel opties helaas. Dit medicijn heeft een opbouw van 3 maanden en een afbouw van ook 3 maanden. Daarom ben ik nu al gestopt. Ik kan dus niet 2-3 dagen geen medicatie nemen en dan weer wel. Zodra ik er aan begin dan is het ook niet zomaar uit het lichaam. De medicijnen die voor mij een optie zijn staan helaas niet in het lijstje. Wat ik gebruik is een middel wat ook bij kankerpatiënten word gebruikt maar dan in een veel hogere dosis. Het trekt het immuunsysteem omlaag om ontstekingen tegen te gaan. Niet echt een fijn middeltje. Ik kan in ieder geval wel bv voor zo lang als dat het goed gaat met mij Ben alleen wel bang voor een flinke terugval wanneer ze eenmaal geboren is. Dat schijnt bij 8 van de 10 voor te komen. Fingers crossed! Wil toch ook wel gaan kolven omdat vl het uiteraard ook geweldig lijkt om haar te voeden en dat wil ik hem niet afnemen. Zal het zeker is gaan overleggen met een lactatiedeskundige! Hopelijk weet ik dan wat een goede keuze gaat zijn. Bedankt voor de reacties!
Wat de rest al zegt: zoek ook contact met een lactatiekundige om je voor te laten lichten over zowel de medicatie als uberhaupt BV. De eerste weken is het verstandig alleen maar aan te leggen om je productie op gang te brengen en goed te krijgen. Vanaf 4-6wkn wordt geadviseerd regelmatig eens een flesje (gekolfde melk) te geven, om je kindje er aan te laten wennen. Maar de momenten dat je een fles geeft/laat geven, is het belangrijk dat je zelf kolft. Op die manier blijven je borsten wel gestimuleerd. Mijn zoontje is 1 jaar en sinds 1 maand kan ik ook wel eens een voeding over slaan zonder te kolven oid. Zeker in de eerste maanden is het zeker niet aan te raden, of KV te geven. Dat is vaak funest voor je productie....
Ook bedankt Nova! Zal alles is op een rijtje zetten aan Binnenkort is er een bv avond bij onze vk en daar ga ik heen.
Mag ik vragen wat je hebt? Is het medicijn misschien mtx? Ik heb zelf een vorm van reumatoïde artritis en ben tot nu toe - drie maanden na de bevalling - klachtenvrij. Heb vorige week bloed laten prikken waarin geen ontstekingswaarde werd gevonden. Nou heb ik het nooit zo heftig gehad, bij mij was het behandelbaar met sulfasalazine, lang niet zo'n paardenmiddel. Maar misschien gaat het bij jou ook goed na je bevalling. Ik hoop het echt voor je! En inderdaad, je kunt gewoon beginnen, mocht je na een tijd weer aan de medicatie moeten dan kun je altijd nog overstappen. Vooral als je kindje al met afgekolfde mm is gewend aan de fles. Mijn dochter pakte haar eerste flesje moeiteloos en drinkt daarnaast nog steeds goed aan de borst. Veel succes!
Ik gebruik Lanvis. Ik heb dat vanwege een chronische darmontsteking. Fijn dat het nog steeds goed gaat bij jou! Hopelijk zet het nog even zo door.