Voorzorgsmaatregelen tegen afgeplat hoofdje

Discussie in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' gestart door Wilma1978, 27 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wilma1978

Wilma1978 Actief lid

27 dec 2009
    249
    0
    0
    Hoi Dames,

Ik heb een vraag over het voorkomen van een afgeplat hoofdje. Mijn zoontje, nu vijf jaar, had heel erg last van een afgeplat hoofdje en heeft daarvoor al met vier maanden een helmpje gekregen. Het is bij hem redelijk weggetrokken, maar als je het weet is het nog steeds zichtbaar. Nu ben ik weer in verwachting en ik wil het bij deze uk het liefst voorkomen en wil me er daarom al een beetje in verdiepen hoe er mee om te gaan.

Bij Finn werd ons in het ziekenhuis geleerd om hem op zijn zij te leggen met een handdoekje opgerold voor en achter hem en dit bij iedere voeding af te wisselen. Van de kraamzorg thuis mocht dit dus absoluut niet. Hij moest op zijn rug liggen en zijn hoofdje moest op zij gelegd worden. Dit werkte dus totaal niet en meneer bleef steevast op zijn achterhoofdje liggen, met alle gevolgen vandien.

In de tijd dat hij het helmpje droeg zag ik speciale kussens voor de kindjes om ze in vast te leggen (niet vastgebonden hoor, maar net als de handdoekjes van het ziekenhuis) en ik las een tip over een laag kussentje met kersenpitten of zo iets.

Wat is nu de beste manier om het te voorkomen? Heeft het eventueel nog nut om een speciaal opleg matrasje te kopen voor het ademen (heb geen idee hoe het heet)?

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Groetjes

Wilma

2. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi Wilma,

Er is de laatste tijd een hoop gaande op dat gebied.

Er wordt geadviseerd om baby's op de rug te leggen. Dit om wiegendood te voorkomen. Vroeger mochten de kinderen op hun zij tot 2 weken, maar ouders "vergaten" hun kinderen na die 2 weken op hun rug te leggen. Dus nu hebben we een nieuw advies, en dat is van het begin af aan op hun rug. Kinderen ontwikkelen nu makkelijker een voorkeurshouding. Om dit te voorkomen, kun je er voor zorgen dat je kindje stevige nekspieren ontwikkelt.

Hiervoor kun je het volgende doen:
    - na de geboorte je baby drie keer per dag op de buik leggen. Wel in
    het bijzijn van iemand, dus niet alleen laten.
    - op een andere manier oppakken, dit leer je van de
    kraamverzorgende.

Ook het volgende is belangrijk:
    - hoofdje draaien tijdens het slapen.
    - opletten met mobiel boven bedje of box, als ze dat leuk vinden en
    er constant naar kijken, liggen ze te lang op hun achterhoofd.

Als het gaat net als bij Finn, dat de baby toch steevast op zijn achterhoofd blijft liggen, is een speciaal kussen een goede oplossing om hem toch op zijn zij te laten slapen. Maar er is echt van alles aan te doen om een afgeplat hoofdje te voorkomen.

Ik wens je een prettige zwangerschap toe!!

Groet Adrienne

3. Wilma1978

Wilma1978 Actief lid

27 dec 2009
    249
    0
    0
    Dank je wel voor je reactie.

Vooral dat van die mobiel vind ik wel een hele goede, daar had ik nog niet aan gedacht, zal er dus ook geen boven haar bedje hangen (wilde automatisch zijn bedje schrijven , maar het wordt een zusje voor Finn). Ook zal ik het met de kraamzorg bespreken tijdens de intake.
    Ik hoop maar dat de kleine niet zo eigenwijs wordt als haar grote broer;) en dat allemaal mijn zorgen voor niets blijken.

Groetjes,

Wilma

4. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi Wilma,

Nog even voor de goede orde; als het zusje toch een voorkeurshouding blijkt te ontwikkelen is het zaak om snel naar een fysiotherapeut te gaan, liefst al na 1 of 2 weken.

Groet Adrienne

Deel Deze Pagina