Melkproductie komt niet op gang prematuur

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door misty1984, 23 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. misty1984

misty1984 Fanatiek lid

17 mrt 2009
    1.550
    1
    0
    Noord Brabant
    Goedemorgen,

21 mei ben ik bevallen met ene zwangerschapsduur van 32 weken. Tot onze verbazing heeft de kleine tijdens het buidelen al 2x (geprobeerd) te drinken aan de borst. Ze zuigt flink. Of er iets uit komt weet ik niet.

Een aantal uur na de geboorte kolfde ik 40cc. Die ochtend ongeveer 10cc en de kolfsessie daarna nog maar 5cc. Sindsdien komt er niks meer. Enkel een druppel op de tepels. Ik maak me hier veel zorgen over en wil echt dat borstvoeding gaat lukken voor de gezondheid van ons kindje. Bij onze eerste heb ik 13 mnd kunnen voeden en had ik zelfs vaak overproductie. Zij was echter wel na een zwangerschapsduur van 40,6 weken geboren. Een heel verschil dus.

Ik drink voldoende, eet volgens mij ook voldoende, maar ben door allerlei ziekenhuisopnames, de vroeggeboorte en drukte wel er moe. Ik probeer nu tussendoor echt goed te rusten/slapen.

Hopelijk heeft u tips!

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Gefelcititeerd! Hoe is het met je kleintje?
    Kindjes kunnen vanaf 28 weken zwangerschap al zoeken, grijpen en zuigen. De coördinatie echter kan nog een hele uitdaging zijn, evenals de energie om zuigen, slikken en ademen goed onder de knie te krijgen. Wat goed dus dat jouw kindje dit al laat zien!

Hoe kolf je? Dubbelzijdig elektrisch? Kolf je ook met de hand? Uit recente onderzoeken blijkt dat moeders die eerste dagen met de hand kolven en vanaf dag 3 elektrisch en handmatig kolven combineren snel tot een goede productie kunnen komen.
    Vraag verpleging je te helpen hierbij, of vraag of er en lactatiekundige beschikbaar is die je uitleg komt geven. Is er geen, vraag dan of je zelf een lactatiekundige mag inschakelen om naar de afdeling te komen.
    Passen je kolfschilden goed? Bij te klein (tepel volledig aan rand geplakt) krijg je geen goede melkoverdracht. Bij te groot kan naast tepel ook een deel van de tepelhof mee naar binnen worden gezogen, wat wederom zorgt voor matige tot geen melkoverdracht.
    Wanneer je te weinig produceert, denk dan na over moedermelk donatie. Het kan net helpen tot jij op weg bent!

Verder inderdaad veel buidels: je kindje hoort eigenlijk nog in je buik: het beste wat je nu kunt bieden is bloot op bloot, gebuideld samen zijn. Wanneer jij niet in staat bent, misschien kan je partner dit dan ook doen.

Heel veel succes!

3. misty1984

misty1984 Fanatiek lid

17 mrt 2009
    1.550
    1
    0
    Noord Brabant
    Bedankt voor je reactie. Door wat tips over het kolven (meer rust, het toeschieten tot 3x herhalen), borstvoedingsthee en momenten waarop ons meisje zelf aan de borst heeft gedronken loopt het nu als een trein met de voeding. Denk dat ze morgen/overmorgen volledig gevoed kan worden met mijn eigen voeding en dus geen prematuren voeding meer nodig heeft.

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Fijn om te horen! Geniet van elkaar.

Deel Deze Pagina