Hoi meiden, Het kolven gaat hier steeds slechter, helaas. Daardoor ben ik al genoodzaakt om kv mee te geven naar hwt kdv als aanvulling op de bv. De laatste 2 wk is het kolven over het algemeen zzo weinig dat ik het nut er eigenlijk niet meer van inzie (gister 60 cc, terwijl ze zo'n 700cc drinken uit dde fles). Ook merkte ik dat op de thuisdagen ze af en toe 's middags niet helemaal tevreden zijn . Dus ik dacht productie gaat nu echt naar beneden en ik heb momenteel niet de energie om alles uit de kast te halen om het op te krikken. Ik zal dan overdag fles bijgeven. Woensdag mijn thuisdag heb ik ze minder aangelegd, maar toen voelde 's middags mijn borsten oncomfortabel vol. Die hebben ze lekker geleegd en ook 's avonds haaden ze vrijwelngeneog, terwijl we wel al een tijdje een extra fles geven voor de nacht omdat ik het 's avonds niet meer redde met alleen borst. Vandaag lijken ze overdag ook weer genoeg te hebben aan de borst. Dus mijn vraag is kan het zijn dat kolven niet meer lukt, maar dat als ik thuis bij mijn kindjes ben dat het dan wel goed gaat, dus dat productie niet echt naar beneden is? Is dan iets hormonaals dat als ik bij mijn kindjes ben de melk wel wordt aangemaakt en als ik weg ben dat het dan minder is?
Misschien een open deur: maar zet je je kolf hard genoeg? Ik dacht laatst ook dat ik te weinig opbrengst had op een werkdag, toen ik de kolf een paar tandjes harder zette ging het weer prima! Niet zo dat het echt pijn doet natuurlijk hoor, maar je zou het misschien kunnen proberen? Hoe vaak kolf je op een dag? Misschien kun je vaker kort kolven?
Dank je voor je reactie! De kolf (medela freestyle, dubbelzijdig) zet ik volgens mij al vrij hard. begin op 6 en verhoog vaak naar 7-8., afhankelijk hoe het voelt. 9 is de hoogste stand en vind ik echt niet fijn. Ik denk dus niet dat dat het grootste probleem is. toeschietreflex krijg ik ook wel, soms met moeite maar heeft niet altijd effect. ik kolf in principe 2 keer, vaker is niet echt haalbaar ivm afspraken. maar wat ik apart vind is dat ik op mijn werkdagen dan geen last heb van stuwing of voor mijn gevoel onprettig volle borsten. pas als ik thuis kom bij mijn kleintje krijg ik het gevoel van volle borsten, maar dat is rond zes uur 's avonds.. terwijl op mijn thuisdagen vorige wk ik rond het middaguur al hele volle borsten had die ze niet in een keer konden legen (ik had een voeding overgeslagen omdat ik dacht dat ze er niet genoeg aan zouden hebben). Dit weekend hadden ze overdag ook weer genoeg aan alleen bv. Ik snap gewoon het verschil niet zo goed. iemand anders nog een idee?
Thuis ben je ontspannen, rustiger? Dan komt je melk ook meer op gang. Je lichaam is nu ingesteld op je werkroutine. Heb je daar wel genoeg rust om te kolven of heb je erg veel stress?
stress, wel btje, in december meer dan ik dacht, kwam ik in de kerstvakantie achter . En nu, wel iets, ben bij een nieuwe werkgever begonnen, kon wel een dl van mijn werkzaamheden meenemen. Nieuwe collega's ken ik al voor een deel. Maar hoe dan ook is dat wel spannend . ik vraag me ook af of het geen probleem is voor productie? kun je de wisselende vraag al opvangen bij 8 mnd?
Als je borsten echt niet knappen op je werkdagen is je productie misschien idd wel al flexibel. Toch is het met deze leeftijd mi wel oppassen als je nog door wilt blijven voeden, en ik zou dus lekker door blijven kolven op je werkdagen, liever 3x kort dan 2x lang. Als je je productie op wilt krikken kun je ze natuurlijk beter vaker aanleggen dan minder vaak, die begreep ik niet helemaal.