Antidepressiva en borstvoeding

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Tazzy79, 18 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tazzy79

Tazzy79 Actief lid

8 apr 2015
    148
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Heidi,

Ik ben 35 jaar oud en zwanger van mijn tweede zoon. Ik heb last van steeds terugkerende depressies. Tijdens mijn eerste zwangerschap slikte ik dus antidpressiva (mirtazapine) en werd het geven van borstvoeding mij door mijn psychiater afgeraden.

Na de geboorte van mijn eerste (keizersnede) ging het al snel slecht met mij en ben ik uiteindelijk weer in een behoorlijke depressie beland, waar ik nog steeds niet helemaal van genezen ben. De Mirtazapine ben ik blijven nemen en sinds een maand slik ik ook Sertraline erbij. Dat helpt gelukkig.

De psychiater in het ziekenhuis vertelde me deze week dat de inzichten in het geven van borstvoeding met ad inmiddels zijn bijgesteld en dat ik met de medicijnen die ik nu slik best borstvoeding mag geven. Daar schrok ik wel een beetje van want ik was er vanuit gegaan dat dat wel weer niet zou mogen en ik heb me er dus helemaal niet in verdiept.

Ik heb veel twijfels omdat borstvoeding geven me heel bijzonder maar ook heel erg zwaar lijkt. Ik ben bang voor mezelf, dat ik het niet aan kan (zeker als ik weer een keizersnede krijg) en ik ben bang voor de baby, dat hij toch langer dan nodig is via mij de medicatie ook binnenkrijgt.
    Op zich wil ik het wel proberen, hoe lang moet je minimaal borstvoeding geven voor een positief effect voor de baby?

Ik ben wel heel benieuwd wat het standpunt en advies van een lactatiekundige zou zijn.

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Borstvoeding is altijd positief voor je kindje, of je het nu drie dagen, drie weken of twee jaar geeft.
    Borstvoeden kan je helpen met binden met je kindje, en kan je het gevoel geven dat je dit helemaal zelf kunt doen voor je kindje. Dat kan een positief effect hebben op jouw gevoelens van depressie.
    (let wel, ik bedoel zeker niet dat het je depressie minder zal maken, maar het gevoel dat je dit voor je kindje kunt doen. En dat jij de enige bent die deze band met je kindje heeft kunnen goed doen)

Veel medicatie mag inderdaad bij borstvoeding. Omdat het bijvoorbeeld niet wordt opgenomen in moedermelk. Uit onderzoek weten we waar we alert op zijn bij kindjes bij bepaalde medicatie. Er is een speciaal boekwerk wat zich helemaal richt op effect van medicatie bij aanstaande moeders en vrouwen die borstvoeding geven. Hierin kan een lactatiekundige jouw medicatie en dosering opzoeken. Bij vragen kun je zelfs contact opnemen met de organisatie die dit in kaart brengt.

Ten aanzien van start borstvoeding: Ik zou altijd starten! Geef je kindje colostrum, vraag of het zo lang mogelijk bij je mag liggen na de keizersnede. Ik zou je willen aanraden een lactatiekundige in te schakelen, nu al. Zodat je weet waar je op let na de bevalling voor het geven van borstvoeding, een goede start maakt. Ook kun je samen je grenzen bespreken. Hoever wil je gaan, wat zie je wel en niet zitten. En wat zijn je mogelijkheden dan. Door hier van te voren over na te denken krijg je misschien overzicht in je hoofd. Dat geeft rust. Je vindt lactatiekundigen via Home | NVL Borstvoeding – zeker over borstvoeding of via google natuurlijk ;)

Vraag of er een lactatiekundige is ook in het ziekenhuis waar je gaat bevallen.

Heb je hier wat aan?
    Geniet nog even van je buikbaby en straks van je kindje op je buik!

Veel geluk,
    Heidi

3. Tazzy79

Tazzy79 Actief lid

8 apr 2015
    148
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja zeker, bedankt! Ik ga het bij mijn volgende controle bespreken.

Deel Deze Pagina